4191
Sök

Volvo 855 t-5r laddar 0.9 efter chippning.

724 Inlägg
25 oktober 2009
Trådstartare
#1
Har fått bilen chippad med chip och pysventil. Med pysventilen på så laddade den runt 1.2. Har nu tagit bort pysventilen för jag har läst så mycket dåligt om det....men nu laddar den bara 0.9.
Ska det verkligen behövas en pysventil för att få upp laddet till 1.2?????..
mina gamla 850 bilar jag chippade hade inte pysventil och dom laddadet 1.2 efter chippning...


8 250 Inlägg
25 oktober 2009
#2
Beror lite på om wastegaten är frisk och har man original downpipe så stryper den rejält. Kan ju vara såba saker som spelar in.


724 Inlägg
26 oktober 2009
Trådstartare
#3
WG är sprillans ny....dp är dock org.


8 250 Inlägg
26 oktober 2009
#4
Den kan mycket väl va boven i dramat. Min började ladda 0,2-0,3 bar mer när jag bytte till 3"


724 Inlägg
26 oktober 2009
Trådstartare
#5
jo men min gamla bilar som jag chippade låg på 1.1 utan 3" och utan pysventil..


1 915 Inlägg
26 oktober 2009
#6
laddtrycket styrs elektroniskt på din bil, ska INTE använda en pysventil.
Det är chippet som bestämmer vilket laddtryck du har.

Vad är det för chip du har ?
Är det ett riktigt chip eller nån kopia som säljs på tradera osv för ett par hundringar ?

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

632 Inlägg
26 oktober 2009
#7
Det ska inte behövas som sagt. Jag har bara chip på min bil dock har jag 3'' DP. Men min laddar i alla fall 1,1 - 1,2 BAR. Eftersom det är en magnetventil som ska reglera laddet på din bil elektroniskt så ställer de väl bara laddtryck när de chipar/mappar bilen utan att behöva en pysventil eller något annat.

Mvh/Tobias

Kärlek växer inte på träd, den är gul och stavas T-5R :).

724 Inlägg
26 oktober 2009
Trådstartare
#8
Jo man tycker det...ska testa en annan box av en polare så får vi se om den laddar mer med den eller inte... om jag har rätt så gör väl pysventilen mera skada än nytta...tex. om det är 30+ ute så finns det inget som reglerar ner laddet osv...då min MV va urkopplad...


Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
26 oktober 2009
#9
inge fel på pysventiler så länge man inte sätter dem på bilar med magnetventil


724 Inlägg
26 oktober 2009
Trådstartare
#10
Det va dom som satte på den på min bil inte jag...och när den satt på så hackade bilen på fullt ladd vilket är borta nu. Kan du förklar lite bättre varför man inte ska sån på bilar med MV


724 Inlägg
26 oktober 2009
Trådstartare
#11
Louksor skrev:
laddtrycket styrs elektroniskt på din bil, ska INTE använda en pysventil.
Det är chippet som bestämmer vilket laddtryck du har.

Vad är det för chip du har ?
Är det ett riktigt chip eller nån kopia som säljs på tradera osv för ett par hundringar ?

TM Racing chip. det är dom som utfört jobbet inkl ventilen.


30 Inlägg
26 oktober 2009
#12
hacka? typ ladd spärren eller?

1 Inlägg
26 oktober 2009
#13
Vart får jag tag i ett chip till min 855 AWD -97

1 915 Inlägg
26 oktober 2009
#14
Okej, tycker det är lite oseriöst av en firma att montera en pysventil på en bil med elektronisk laddtrycksstyrning.
Om det skulle bli nåt fel så kan inte bilen själv sänka laddtrycket för att minska risken för motorhaveri, då det läcker lyft i pysventilen.


volvo-racer skrev:
Louksor skrev:
laddtrycket styrs elektroniskt på din bil, ska INTE använda en pysventil.
Det är chippet som bestämmer vilket laddtryck du har.

Vad är det för chip du har ?
Är det ett riktigt chip eller nån kopia som säljs på tradera osv för ett par hundringar ?

TM Racing chip. det är dom som utfört jobbet inkl ventilen.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

724 Inlägg
26 oktober 2009
Trådstartare
#15
Louksor skrev:
Okej, tycker det är lite oseriöst av en firma att montera en pysventil på en bil med elektronisk laddtrycksstyrning.
Om det skulle bli nåt fel så kan inte bilen själv sänka laddtrycket för att minska risken för motorhaveri, då det läcker lyft i pysventilen.


volvo-racer skrev:
Louksor skrev:
laddtrycket styrs elektroniskt på din bil, ska INTE använda en pysventil.
Det är chippet som bestämmer vilket laddtryck du har.

Vad är det för chip du har ?
Är det ett riktigt chip eller nån kopia som säljs på tradera osv för ett par hundringar ?

TM Racing chip. det är dom som utfört jobbet inkl ventilen.


Just va jag ville veta...det va ju också en av anledningarna jag tog bort den... vill ju inte att bilen typ spikar sönder nästa sommar när det är 30+ ute...


Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
26 oktober 2009
#16
volvo-racer skrev:
Det va dom som satte på den på min bil inte jag...och när den satt på så hackade bilen på fullt ladd vilket är borta nu. Kan du förklar lite bättre varför man inte ska sån på bilar med MV

där magnetventilen styr ju av styrboxen .. 850 har ju bland annat en sån

240 tic 740 tic 940 tic osv har inte nån magnetventil på dessa bilar funkar pys utmärkt om man vill ekonomi öka laddet


724 Inlägg
26 oktober 2009
Trådstartare
#17
MrEricsson skrev:
volvo-racer skrev:
Det va dom som satte på den på min bil inte jag...och när den satt på så hackade bilen på fullt ladd vilket är borta nu. Kan du förklar lite bättre varför man inte ska sån på bilar med MV

där magnetventilen styr ju av styrboxen .. 850 har ju bland annat en sån

240 tic 740 tic 940 tic osv har inte nån magnetventil på dessa bilar funkar pys utmärkt om man vill ekonomi öka laddet

ok. hur som helst så ska jag försöka få tag på ett nytt chip till bilen.


1 915 Inlägg
26 oktober 2009
#18
Låter som en bra ide..
Autotech är väldigt populärt till 850/x70.
http://www.atechmotor.com/


volvo-racer skrev:
MrEricsson skrev:
volvo-racer skrev:
Det va dom som satte på den på min bil inte jag...och när den satt på så hackade bilen på fullt ladd vilket är borta nu. Kan du förklar lite bättre varför man inte ska sån på bilar med MV

där magnetventilen styr ju av styrboxen .. 850 har ju bland annat en sån

240 tic 740 tic 940 tic osv har inte nån magnetventil på dessa bilar funkar pys utmärkt om man vill ekonomi öka laddet

ok. hur som helst så ska jag försöka få tag på ett nytt chip till bilen.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

632 Inlägg
27 oktober 2009
#19
Jag kan verkligen rekommendera Autotech. Jag kör med deras steg 3 chip och är kanon nöjd.

Bilen laddar 1,1 - 1,2 BAR och jag har inte varit i närheten av någon pysventil på min 850 smile

Mvh/Tobias

Kärlek växer inte på träd, den är gul och stavas T-5R :).

402 Inlägg
27 oktober 2009
#20
Min bil är mappad av TM-racing, och dom kopplade förbi min mv också.
Om bilen mot förmodan skulle spika så sänker den tändningen inte ladd-trycket.
Har tydligen strulat en del med mv därför kör dom med pys för att få en "peak"
och justerar sen med wg-klockan gentemot pysen, funkar skitbra.winksmile



Sök