Motorolja från Biltema vs mobil1

st200_timpa
8 januari 2010 ·

och är det nån som undrar om biltemas spray burkar....

så tillverkas dom av "RELACO"
dom har egna produkter, men gör oxå biltemas.....att tillägga att dom är "utspädda"

Busgrabb Rejsa ?
9 januari 2010 · 2 959 Inlägg

st200_timpa skrev:
och är det nån som undrar om biltemas spray burkar....

så tillverkas dom av "RELACO"
dom har egna produkter, men gör oxå biltemas.....att tillägga att dom är "utspädda"

Jotack det märks, dom täcker typ hur kass som helst när man försäker lacka något med dom.

Är oljan utspädd med kanske för att blir billigare....

Autotech
BMW 335D (2008)
OphanWitehall
9 januari 2010 · 1 335 Inlägg

Biltemas olja saknar klassningar därför inte godkänd av biltillverkarna och billig.

gamlingen
9 januari 2010 · 5 198 Inlägg

OphanWitehall skrev:
Biltemas olja saknar klassningar därför inte godkänd av biltillverkarna och billig.

Källa ? står klart och tydligt på deras fp vad de har för klassning

EDIT: Helsyntetisk motorolja 5W–30, Longlife
Helsyntetisk motorolja utvecklad främst för användning i nya modeller av Volkswagen, Audi, Skoda och Seat vid förlängda oljebytesintervaller. Passar lätta fordon med eller utan turbo. Ger bra startbarhet vid låga temperaturer. Bra slitageskydd, vilket förlänger motorns livslängd. Rekommenderas till motorer där en olja enligt specifikationen VW 504.00 resp. 507.00 föreskrivs. Möter även följande specifikationer: ACEA A3/B4, ACEA C3. 1 l.

Senast redigerat av gamlingen (9 januari 2010)

NITROUS f.d. BMW-missbrukare
9 januari 2010 · 3 180 Inlägg

OphanWitehall skrev:
Biltemas olja saknar klassningar därför inte godkänd av biltillverkarna och billig.

skitsnack, står klassningar på flaskan om du läser.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
mats757
9 januari 2010 · 922 Inlägg

OphanWitehall skrev:
Biltemas olja saknar klassningar därför inte godkänd av biltillverkarna och billig.

Såg du inte inlägget jag gjorde på sidan före?
Eller är dom klassningarna bara ljug?


Mats

supersupra87 "Just a little 4 cylinder"
10 januari 2010 · 581 Inlägg

Av egna erfarenheter så tycker jag att Mineral och semi-syntet oljorna på biltema är bra. Men när jag gick över till Helsyntet så tog det inte lång tid innan den oljan tappades ur... Jag köper inte den igen!

"Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere."
_budde_
10 januari 2010 · 152 Inlägg

Wilsgaard skrev:

dulken skrev:
Hej!
Ska byta olja på bilen snart, en s60 t5-01, kör just nu på mobil 1 5w-40 helsyntet, men har kollat runt lite på biltema och såg där att dom har halvsyntet 5w-40 till betydligt bättre pris. Men då är frågan vågar jag köra på den? vad tycker ni? Man kan ju alltid göra ett extra oljebyte mellan servicerna och ändå komma undan billigare. Men som sagt vad tycker ni?

Mvh

Köp för i helvete inte Biltemas motorolja, då kan du lika väl hälla vatten i motorn... jag lovar dig det lönar sig i längden o köpa bättre olja, desto dyrare desto bättre typ... beror ju var du köper den någonstans!

vadå? har du testat med vatten i motorn? annars kan du ju inte veta,lr?
Kör alltid på Biltemas helsyntet. alltid lika bra. bättre du köper en 10l dunk helsyntet för 400kr på biltema än att åka till mekonom tex å köpa mobile lr castrol olja för 200kr/liten.stort sett samma olja. lr rättare sagt samma olja men olika förpacknings,hade den oljan varit skit så hade dom tagit bort den. sen förstår ja inte vf alla klagar på biltemas olja?  om era motorer rasar när ni haft biltemas olja i så beror de ju till 100% inte på biltemas olja.  kanske ska lätta på gasen lite kanske?  kan man inte köra så ska man inte de heller. kanske bättre o lämna in lappen än o leka rallykung o klaga på biltema.

sen skulle de inte förvåna mig att dom som kör på den "dyrare" oljan bli lite sura eftersom andra köper samma olja för mindre än halva priset,har ja inte rätt?

Noxxer
10 januari 2010 · 1 482 Inlägg

8 liter biltema helsyntet kostar ca 600kr+filter ca 300kr. Det blir 900.
8 liter Castrol kostar ca 1300kr,+ filter 1600

BMW oljeservice inkl filter och visuell kontroll kostar 1200kr, Mobil 1..+ att jag bara behöver låna ut nycklarna i 20minuter.

Bmw vann.....

BLT Service
Theracords Music Label
Froborg
10 januari 2010 · 323 Inlägg

Biltemas olja tappades upp hos statoil fram till nu, De nya tappnings stället är i polen pga att dom tillverka dunkar och tappar oljan i dunkarna i samma fabrik. Vet inte om dom använder samma oljeleverantör som tidigare.

Detta vet jag för att jag känner dom som tillverkade dunkarna tidigare

Ford Thunderbird "Turbo Coupe" (1984)
st200_timpa
10 januari 2010 ·

Froborg skrev:
Biltemas olja tappades upp hos statoil fram till nu, De nya tappnings stället är i polen pga att dom tillverka dunkar och tappar oljan i dunkarna i samma fabrik. Vet inte om dom använder samma oljeleverantör som tidigare.

Detta vet jag för att jag känner dom som tillverkade dunkarna tidigare

precis.....det skrev ja oxå förut att deras olja kom från statoil.....

har dom ändrat nyligen då?.......jag ska iafall höra mig för vad som gäller nu smile

kallabaz
10 januari 2010 · 362 Inlägg

Köpte iaf Biltema 10w40 semisyntetic och det får funka i min v70 som gått 45 000 mil.
Har kört den i alla mina bilar utan problem.

_budde_
10 januari 2010 · 152 Inlägg

Noxxer skrev:
8 liter biltema helsyntet kostar ca 600kr+filter ca 300kr. Det blir 900.
8 liter Castrol kostar ca 1300kr,+ filter 1600

BMW oljeservice inkl filter och visuell kontroll kostar 1200kr, Mobil 1..+ att jag bara behöver låna ut nycklarna i 20minuter.

Bmw vann.....

ca 500kr för 10L helsyntet och oljefilter:P  biltema billigast=)

drazen_gti
10 januari 2010 · 807 Inlägg

eviga tjatet om biltemaoljor... Om det är så dåliga oljor så borde det stå bilar varje 100 meter med rasad motor... Var även jag en av dom puckon som faller offer för reklam o flashiga klistermärken på dunkarna. Körde min CTR med biltemas helsyntet som så många andra gör(även på bana) o bytte varje 500mil så är det absolut inga problem. Kom även ihåg att det är en motor som gillar höga varv vilket ställer ännu högre krav på oljan.  Okej, har man en turbo bil med 1000hk tar man inte biltemaolja, men inte tar man heller skräp som castrol. Sök på castrol magnatec och kolla vilket helvete folk har fått uppleva med denna "kvalitetsolja"...

I'd rather die like a man, than live like a coward
JonasBilstrup Controlled Insanity
11 januari 2010 · 41 Inlägg

Man läser i varenda forum i massa olika trådar om biltemas oljor om hur bra vs dåliga dom är!
Så igår mailade jag Biltema och frågade dom lite!
Här har ni en kopia på mailet! Hoppas att det ger något svar till någon iaf!

http://www.geting.se/viewimage.php?imag … a olja.JPG

mats757
11 januari 2010 · 922 Inlägg

JonasBilstrup skrev:
Man läser i varenda forum i massa olika trådar om biltemas oljor om hur bra vs dåliga dom är!
Så igår mailade jag Biltema och frågade dom lite!
Här har ni en kopia på mailet! Hoppas att det ger något svar till någon iaf!

http://www.geting.se/viewimage.php?imag … a olja.JPG

Bra jobbat!

Mats

Wilsgaard
11 januari 2010 · 560 Inlägg

_budde_ skrev:

Wilsgaard skrev:

dulken skrev:
Hej!
Ska byta olja på bilen snart, en s60 t5-01, kör just nu på mobil 1 5w-40 helsyntet, men har kollat runt lite på biltema och såg där att dom har halvsyntet 5w-40 till betydligt bättre pris. Men då är frågan vågar jag köra på den? vad tycker ni? Man kan ju alltid göra ett extra oljebyte mellan servicerna och ändå komma undan billigare. Men som sagt vad tycker ni?

Mvh

Köp för i helvete inte Biltemas motorolja, då kan du lika väl hälla vatten i motorn... jag lovar dig det lönar sig i längden o köpa bättre olja, desto dyrare desto bättre typ... beror ju var du köper den någonstans!

vadå? har du testat med vatten i motorn? annars kan du ju inte veta,lr?
Kör alltid på Biltemas helsyntet. alltid lika bra. bättre du köper en 10l dunk helsyntet för 400kr på biltema än att åka till mekonom tex å köpa mobile lr castrol olja för 200kr/liten.stort sett samma olja. lr rättare sagt samma olja men olika förpacknings,hade den oljan varit skit så hade dom tagit bort den. sen förstår ja inte vf alla klagar på biltemas olja?  om era motorer rasar när ni haft biltemas olja i så beror de ju till 100% inte på biltemas olja.  kanske ska lätta på gasen lite kanske?  kan man inte köra så ska man inte de heller. kanske bättre o lämna in lappen än o leka rallykung o klaga på biltema.

sen skulle de inte förvåna mig att dom som kör på den "dyrare" oljan bli lite sura eftersom andra köper samma olja för mindre än halva priset,har ja inte rätt?

Jo då, du har så rätt...

grenna_man FD IT-tönt...
11 januari 2010 · 28 Inlägg

JonasBilstrup skrev:
Man läser i varenda forum i massa olika trådar om biltemas oljor om hur bra vs dåliga dom är!
Så igår mailade jag Biltema och frågade dom lite!
Här har ni en kopia på mailet! Hoppas att det ger något svar till någon iaf!

http://www.geting.se/viewimage.php?imag … a olja.JPG

Mycket bra jobbat!

Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
11 januari 2010 · 946 Inlägg

grenna_man skrev:

JonasBilstrup skrev:
Man läser i varenda forum i massa olika trådar om biltemas oljor om hur bra vs dåliga dom är!
Så igår mailade jag Biltema och frågade dom lite!
Här har ni en kopia på mailet! Hoppas att det ger något svar till någon iaf!

http://www.geting.se/viewimage.php?imag … a olja.JPG

Mycket bra jobbat!

Man kanske skulle prata med någon lite mer opartisk än just företaget ifråga det gäller... hmm Deras svar var väl liksom ingen högoddsare precis. Fråga lite olika företag om deras produkter, tror inte att så där jättemånga av dem är särskilt kritiska till sina egna produkter...

Men jag lägger ingen vidare värdering i detta, de som vill köpa Biltemas oljor gör det. Jag gör mitt val.

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
mats757
11 januari 2010 · 922 Inlägg

Jag vet produkter som säljs på Jula till väldigt lågt pris vs vad vanliga butiker säljer produkten för. För att inte behöva konkurera så säljer man exakt samma sak med en annan färg, bara för att det ska skilja lite. Men exakt samma komponenter.
Branding! Förekommer i alla brancher.

Mats

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang