Equinox skrev:
Det gäller bara vem som sitter bakom skärmen när man letar i tacdis samt vida, Använder det själv dagligen jag hade inte haft några problem.
Men nu "jobbar" jag dock inte på reservdels sidan heller.
Och kan hålla med dig om att många som är reservdels killar på volvo inte har en aning om vad man snackar om när man frågar dem saker, Beror ju dock på vad man frågar också
Vet att det finns många färdiga OP som aldrig används. Då ingen frågar om det samt det blir billigare med bytes motor eller begagnad så känner ingen till dem.
Mvh
Nu vet jag inte vad tactis är, men Vida är väl Volvos interna motsvarighet till Vadis?
Jag har inte tillgång till något sådant dock.
Jag beställde en hel renoveringssats till min motor av en reservdelssäljare som jag fick rekommenderad till mig, som skulle vara bra.
Och så vitt jag vet hade han inga som helst "renoveringssatser" att tillgå, utan han plockade ihop alla grejer, en för en.
Jag fick gå igenom varenda grej med honom per telefon, m.m.
Eftersom det var min första renovering av vitmotor, så hade jag bara en lista på ett papper att tillgå, som jag fått av en annan i NordicR som gjort en likadan renovering ett par månader tidigare, men enligt reservdelssäljaren stämde inte listorna alls, eftersom den andre hade en R och jag hade en T-5R.
Och det blev onödigt dyrt förstås.
Speciellt nu när jag bytt växellåda, kopplingsdetaljer och hastighetsmätarsignalerna, så blir killarna på reservdelslagret extra förvirrade.
Vid andra raset, så lämnade jag alltihop åt en motorbyggare, och det blev inte mycket dyrare än om jag själv skulle ha köpt alla grejerna, och sen pulat ihop det.
Själva monteringen går väl relativt snabbt, men motordelarna ska tvättas, om och om och om igen, lagerspel ska mätas, kolvringsspel, vändkanter ska bort, o.s.v...
Det går snabbt åt en massa tid.
Plus att jag vet att allting är nytt och fräscht, och om något händer så har jag en motorbyggare att tillgå.
Om jag köpt en begagnad motor, hade jag stått där med näsan lång.
Såvida man inte köper en motor begagnad på t.ex. Bildelsbasen, men kolla in deras priser....