2555
Sök

Dimljus på borde bli lag!!

658 Inlägg
8 augusti 2007
twin_cam skrev:
Sen vet inte jag hur mycket skada en grävling gör på en 9-3, men på en OG900 händer ingenting, och på en fiesta -92 så blir frontplåten lite bucklig...

Nu beror det nog väldigt mycket på hur man träffar djuret i fråga och hastigheten.
Åkte själv med en polare när han klippte en grävling med en OG900 i 70km/h minus lite för en viss bromssträcka, så i 60 kanske, och där slogs hela hjulupphängningen sönder på höger sida plus att bilen blev ramsne. Men man kan ha tur och klara sig utan större skador.

Kilowatts is my living, horsepower is my life.

Smålänning
7 887 Inlägg
8 augusti 2007
JoQe skrev:
twin_cam skrev:
Sen vet inte jag hur mycket skada en grävling gör på en 9-3, men på en OG900 händer ingenting, och på en fiesta -92 så blir frontplåten lite bucklig...

Nu beror det nog väldigt mycket på hur man träffar djuret i fråga och hastigheten.
Åkte själv med en polare när han klippte en grävling med en OG900 i 70km/h minus lite för en viss bromssträcka, så i 60 kanske, och där slogs hela hjulupphängningen sönder på höger sida plus att bilen blev ramsne. Men man kan ha tur och klara sig utan större skador.

Då hade ni antagligen oturen att bärarmsinfätningen var sönderrostad.

När vi åkte så klippte vi den i 130 under ena framhjulet vid en omkörning, och det hände inte mer än att det blev en buckla i fälgen.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Samlare
82 Inlägg
8 augusti 2007
Founder skrev:
Igår när jag o tjejen va på väg hem hade vi en upplevelse som var rejält skrämmande.

Låg bakom en Saab 900 i ca 90 km/h, bakom låg en Mazda nyare modell. Vägen var en så kallad 2-1 väg med vaijer räcke på bägge sidorna.

Idag tackar jag gud för att jag hade dimljusen och halvljusen på samtidigt för precis i väg kanten bara 5 m framför bilen stack det fram en grävling och det va ingen liten jäkel... jag märkte först av ögonen som reflekterade ljuset ifrån strålkastarna.

Jag han precis göra en undanmanöver och räddade stötfångaren och troligtvis större delen av bilens vänstra sida ifrån ett besök på verkstaden. Bilen bakom hajade till när jag gjorde manövern och nitade kraftigt. I backspegeln såg jag hur grävlingen sprang över vägen framför bilen...

Efteråt provade jag att släcka dimljusen och tittade ca 5 m framför bilen, det va helt svart. Med andra ord hade jag inte haft dimljusen på, hade jag troligtvis aldrig sett grävlingen och bilen och i värsta fall både jag o tjejen hade varit skadade... och även grävlingen förståss smile
Så ändra lagen med att dimljus inte får vara på nattetid tillsammans med halvljus, det är en livräddare...

Inte konstigt om ni råkar ut för olyckor där nere. Ni kör ju på fel sida vägen. Grävlingen är på vägkanten å du räddar VÄNSTER sida av bilen. Kan bara betyda att du körde på vänster sida av vägen. Å där vill då inte jag möta dig.

Fotograf @ Team Insane Racing
1 781 Inlägg
9 augusti 2007
grävlingar är rätt hårda dem... att köra över en grävling med moppe är som att köra över ett vildsvin med bil:P

vildsvin= 200kg betong

Team Insane Racing

Evolution Garage
394 Inlägg
9 augusti 2007
Caffe skrev:
edvinsjolund skrev:
Kvalificerat skitsnack!
Som en del tidigare har antytt: Inte en chans att dimljusen hjälpte dig!
Jag är glad att jag har 5 stora extraljus när jag möter människor som dig... neutral

Jag med, inte för att jag nitiskt ska blända alla som kör med fel ljuskombo men de gånger jag blir bländad då slås jeepens extraljus och helljus på... Lyser på rätt friskt. big_smile

Håller med er båda fullständigt.

Dom som bländar mig med dimljus, dom blir bländade av mitt helljus!

Projekttråd: Volvo 242 med 2JZ
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage

säl
13 Inlägg
9 augusti 2007
Halvljus = 2 x 55W ljusstyrka = 110W som lyser mot mötande trafik
Halvljus + dimljus = 110W + 2 x 55W  = 220W som lyser mot mötande trafik.
När jag själv kör med dimljus + halvljus bländar jag av hellyset först om det är en lång raksträcka, sedan släcker jag dimljuset och när mötet passerat tänder jag hel + dimljus igen. När jag ligger bakom andra bilar låter jag aldrig dimljuset vara på av samma anledning, dubbelt så stor ljusmängd som går in i ögonen via backspeglarna.
När man är yngre så blir man inte lika drabbad av bländande mötande trafik, inte ens med hellyse, men den immuniteten avtar med åldern. Ett bra sätt att slippa bli bländad är att ha svagt gultonade glasögon vid mörkerkörning, men det ursäktar inte att mötet inte bländar av hellyse / dimljus.

Fordonstekniker
157 Inlägg
9 augusti 2007
Ja tycker att man ska få ha både dim och halv ljus på samtidigt.
Det är både snyggare och säkrare.
//Niko

De ska vara mer än det verkar;)

LicensRörSvetsare
1 290 Inlägg
9 augusti 2007
Niko_turbo skrev:
//Niko

Säkrare för vem? Knappast den du möter och hur mycket hjälper de dig när du har de?! Har testat köra med de på och inte fan hjälper de nånting... hmm

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...

70 Inlägg
9 augusti 2007
golfarn_nr1 skrev:
Niko_turbo skrev:
//Niko

Säkrare för vem? Knappast den du möter och hur mycket hjälper de dig när du har de?! Har testat köra med de på och inte fan hjälper de nånting... hmm

Tack för det inlägget - väldigt irreterande att ligga framför ngn som kör med denna kombination bakom!!(iallafall om det är bra väder).

LicensRörSvetsare
1 290 Inlägg
9 augusti 2007
bernersennen skrev:
golfarn_nr1 skrev:
Niko_turbo skrev:
//Niko

Tack för det inlägget - väldigt irreterande att ligga framför ngn som kör med denna kombination bakom!!(iallafall om det är bra väder).

Så jävla drygt! Sen om man möter någon med dimljusen på och jag blinkar med helljuset så sätter dom flesta på helljuset o tycker jag är dum i huvudet! hmm Fan helt sanslöst att folk inte förstår bättre! Skitsnack att de är snyggt o massa sånt... Ska jag köra med mina extraljus jämt bara för att de är snyggt? Jävla idioter som kör med dim och halv samtidigt!

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...

1 067 Inlägg
10 augusti 2007
Dimljusen är totalt värdelösa och eftersom jag inte är mörkrädd använder jag dem inte..

VIll jag se något har jag 3x Big nick 225 jag kan tända..

Är mer oroad över älgarna än grävlingarna..

Livsnjutare
342 Inlägg
10 augusti 2007
Kan väl vara Okej med dimljus då de är en aning tonade och rejält nedställa..

Halvsats till 940 säljes! Ej ltt! Gått max 20 mil! Säljes pga. krockad bil!

257 Inlägg
10 augusti 2007
barrre skrev:
Caffe skrev:
edvinsjolund skrev:
Kvalificerat skitsnack!
Som en del tidigare har antytt: Inte en chans att dimljusen hjälpte dig!
Jag är glad att jag har 5 stora extraljus när jag möter människor som dig... neutral

Jag med, inte för att jag nitiskt ska blända alla som kör med fel ljuskombo men de gånger jag blir bländad då slås jeepens extraljus och helljus på... Lyser på rätt friskt. big_smile

Håller med er båda fullständigt.

Dom som bländar mig med dimljus, dom blir bländade av mitt helljus!

No brain no Pain ! haha ni har ju smart båda två.. dom bländas dubbelt så mycket av ert helljus. så ni menar bara för ni ser lite sämre måste ni blända dom i diket? Äkta no brain no pain där!

"Why do we kill people who are killing people to show that killing people is wrong?"

1 749 Inlägg
4 september 2007
Håller med om det borde vara lag på dimljusen och det är det ju redan.
De ska vara AV om man kör på halvljus.

Blir så jä*la iriterad på dem som har dem på och ska blända andra bilister bara för att de vill se bra?!!?
EGOISTER kallar jag er.

Ha gärna dimljusen på men släck vid möte då för i he-v-te

Tvekar inte på att blända tillbaka med helljuset "bara för att se bra" jag med.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

Smålänning
7 887 Inlägg
4 september 2007
Då tycker jag att dom ska införa en lag att man måste ha dimbakljusen tända med. Då syns man ju tidigare för dom som kommer upp bakom...

Sen att det bländar verka ju inte vara nått större problem...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 749 Inlägg
4 september 2007
Man kan ju ha en lag på att det ska sitta en saftblandare i varje hörn på alla bilar också.smile

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

2 751 Inlägg
4 september 2007
Darkie skrev:
Jo, men man blir ju ganska bländad när man kommer, mot en bil med dimljus på natten också.. är resemontör så kör ganska ofta i mörker och enda gångerna jag knappt ser nåt är när jag möter folk med halvljus och dimljus!

Det gör mej inget när man kör på en belyst väg eller i stan, men på hel svarta vägar så tycker jag faktiskt dimljus ska vara av.

*edit* tur ni klarade och räddade en stackars vilsen grävling* smile
/skoglund

fattar nt at folk blir bländade av dimljus??? :S jag har aldrig blivit det!! Då syftar jag inte på sånna eftermarknads produkter då folk monterar 5st fete lampor

Who Djaa bless no man curse

1 723 Inlägg
4 september 2007
n0b0dy_ skrev:
fattar nt at folk blir bländade av dimljus??? :S jag har aldrig blivit det!! Då syftar jag inte på sånna eftermarknads produkter då folk monterar 5st fete lampor

i dagsljus är det ok, om man möter en bil med halvljus + dimljus. men såfort det börjar bli mörkt blir det för bländande för min del, speciellt om vägbanan är lite våt så dimljuset reflekteras i vägbanan.

Förutsätter att dimljusen är rätt inställda. Mötte en som tyckte det var snyggt med alla lampor tända, inte nog med att dim+halv OCH spänningsreducerade helljus var inkopplade så var allt bländande. På dagtid. Illa.

167 Inlägg
4 september 2007
Folk som kör med dimljus för att det skulle vara snyggt behöver köpa snyggare bilar så de slipper gömma bilen bakom ett massivt ljussken! ^ ^
Kanske skulle börja en insamling för behövande? cool
Senast redigerat av Overmann (4 september 2007)

361 Inlägg
4 september 2007
Jag fattar inte problemet med dimljus ...  bor man som här där det inte är gatubelysning någonstans förutom i stan så  är halvljus rena helvetet å köra med...
man ser inte ett djur  med bara  halvljus...  tackat dimljusen som breddat  ljuset åt sidorna många gånger!
jevla   stadsbor som inte palla dimljus! 

rest in piece!

Sök