Okej. snåla jävla bingolotto!!! a i dom nya är det väll bara olika styrboxar? i övrigt identiska motorer
Nej, det är bara programvaran som skiljer. Gasspjället öppnar inte fullt i nya 144hk-motorn. Chippar man den får man ca 180hk.
okej. men vilken årsmodell komer den motorn in i bilden då? hade ju inte varit dumt att köra en sån motor i istället med 180 kusar i lille amazonen hehe känner att hornen växer ut o man vill ha mer under huven
okej. men vilken årsmodell komer den motorn in i bilden då? hade ju inte varit dumt att köra en sån motor i istället med 180 kusar i lille amazonen hehe känner att hornen växer ut o man vill ha mer under huven
Runt sekelskiftet, dvs 2000. Dock krävs det nog en del modifiering, då det sitter ME7 styrsystem i dom bilarna, och med can-bus.
Men om du skulle bestämma dig för att försöka, så är det ju bara att hitta 140hk versionen, regga, och sen chippa, så har du 180hk. Enda sugmotorn som är värd att chippa, så vitt jag vet.
"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."
P7 - Södra Skånska Regementet
okej. men vilken årsmodell komer den motorn in i bilden då? hade ju inte varit dumt att köra en sån motor i istället med 180 kusar i lille amazonen hehe känner att hornen växer ut o man vill ha mer under huven
Runt sekelskiftet, dvs 2000. Dock krävs det nog en del modifiering, då det sitter ME7 styrsystem i dom bilarna, och med can-bus.
Men om du skulle bestämma dig för att försöka, så är det ju bara att hitta 140hk versionen, regga, och sen chippa, så har du 180hk. Enda sugmotorn som är värd att chippa, så vitt jag vet.
Det låter ju helt klart som en god ide. men att få tag i en sådan motor men all kringutrustning blir lite för dyrt.
Så nu när helgen lider mot sitt slut kan jag nog ändå sumera den som givande. I fredags va en kompis och jag och hämtade bilen i verkstaden och körde den till hans jobb för att tvätt. Så på med regnstället, stövlar, hörselproppar och skyddsglasögon. Tvättade ett par timmar i motorrummet och inneskärmarna fram med gott resultat. Sen blev det allt för mörkt och munstycket på tvätten satte igen sig. Så vi återupptog arbetet på lördag förmiddag. Bytte munstycke och vips så gick det från 1500 bar till 1700 bar och tog bort skiten ännu lättare så efter en dags tvättande är all underedsmassa och all annan lös skit under bilen borta även lite rostiga skärmkanter som ändå ska bytas o så hehe. Nu står bilen hemma i garaget med full värme på och torkar. Ska gå ut och kika till de sen o ta lite fler efterbilder så in kan få se lite av motorummet. Har även några andra bilder. kommer snart. Så nästa steg i processen är att dra ut bilen till verkstaden igen och svetsa det som behövs under och i motorum slipa av motorummet lite och rensa bilen helt under på allt för att sedan luta upp den på sidan allternativt hissa upp den med truck för att måla nästa helg.
Så nu hoppas jag att min dator ska fungera igen, den ballade ur när jag laddade upp bilder sist så fick inte upp alla fag vill men jag ska försöka ikväll igen. för snart ska jag åka till verkstaden. Det har faktist hänt lite i veckan nu. I onsdags var jag iväg till växjö och hämtade 2st volvo 140hk femmor. En komplet med allt så som kabelstam styrbox växellåda. Den andra saknar det jag nyss räcknade upp plus generator. Så till nästa helg ska det finnas en adapterplatta hemma hoppas jag så jag kan börja provmontera motor och låda och göra motorfäste. Igår drog jag även upp Amazonen till verkstaden från garaget hemma där den ståt sen förra helgen på tork. Sedan försvann resten av kvällen på en kompis projekt. Slipade en chife cherokee från -75 som ska lackas idag. Ska försöka ladda upp bilder ikväll om min dator tillåter det.
Blev en sen kväll igår så jag han inte skriva något här. Men nu är hjulupphängningen och bakaxeln bort plockad också. Men till råga på allt va gasen i mig svetsen slut och sen var jag 30 min försen till optimera för att hämta ny så nu kan jag inte svetsa förens på onsdag. Idag ska jag ta o kolla på motorerna lite och montera bort växellådan från gammla motorn så att allt är klart till nästa helg om jag får hem en adapterplatta så jag kan testmontera och bygga motorfäste.
Försöker lägga upp lite bilder från helgen och några på cherokeen.
Växellådstunneln efter tvätt
Blev lite smått smutsig när jag tvättade. Det mesta är underedsmassa va ett helvete att tvätta bort
Hej. Har skrivit lite fram och tillbaka med klracing om adapterplatta. Men dom säljer än så länge enbart adapterplata utan pultar och sånt man behöver till. Sedan är man tvungen att slipa lite i sprängkåpan för att få plats med startmotorn men det e ju inga problem. men jag undrar om det är någon som använt sig av denna platta som jag tittat på, till ett liknande syfte Motor 140 hk femma 10V och m40 låda??
Det andra allternativet som är billigar för jag redan har allt är ju att ta och ta och kapa både en m40 sprängkåpa på mitten och en till femma och svetsa ihop dom till rätt längd och skaffa en lamell utan centrum med rätt mått och ett lamellcentrum som passar m40in
Är det någon som har några bra svar på min frågor i förra texten? Jag har en fråga til också. Är det någon som vet om det är möjligt att svetsa i 850 srängkåpa? eller det är för mycket magnesium iblandat i aluminiumen?
Hej. Har skrivit lite fram och tillbaka med klracing om adapterplatta. Men dom säljer än så länge enbart adapterplata utan pultar och sånt man behöver till. Sedan är man tvungen att slipa lite i sprängkåpan för att få plats med startmotorn men det e ju inga problem. men jag undrar om det är någon som använt sig av denna platta som jag tittat på, till ett liknande syfte Motor 140 hk femma 10V och m40 låda??
Det andra allternativet som är billigar för jag redan har allt är ju att ta och ta och kapa både en m40 sprängkåpa på mitten och en till femma och svetsa ihop dom till rätt längd och skaffa en lamell utan centrum med rätt mått och ett lamellcentrum som passar m40in
Vad har ni för tankar och idéer?
Alternativ 2 hade jag kört på, blir både bättre å snyggare.. Det är viktigt att du centrerar lådan ordentligt! En förutsättning är ju dock att du kan svetsa Aluminium.
Hur fick du bort underreds massan så, ser ju inte ut att du har slipat? Annars riktigt bra projekt, finns ju en del Amazon femmor som aldrig blir klara, så nu får du visa dem att du blir klar, tror det finns fler som vill se den färdig men lycka till. /Kenna
Hej. Har skrivit lite fram och tillbaka med klracing om adapterplatta. Men dom säljer än så länge enbart adapterplata utan pultar och sånt man behöver till. Sedan är man tvungen att slipa lite i sprängkåpan för att få plats med startmotorn men det e ju inga problem. men jag undrar om det är någon som använt sig av denna platta som jag tittat på, till ett liknande syfte Motor 140 hk femma 10V och m40 låda??
Det andra allternativet som är billigar för jag redan har allt är ju att ta och ta och kapa både en m40 sprängkåpa på mitten och en till femma och svetsa ihop dom till rätt längd och skaffa en lamell utan centrum med rätt mått och ett lamellcentrum som passar m40in
Vad har ni för tankar och idéer?
Alternativ 2 hade jag kört på, blir både bättre å snyggare.. Det är viktigt att du centrerar lådan ordentligt! En förutsättning är ju dock att du kan svetsa Aluminium.
Hur fick du bort underreds massan så, ser ju inte ut att du har slipat? Annars riktigt bra projekt, finns ju en del Amazon femmor som aldrig blir klara, så nu får du visa dem att du blir klar, tror det finns fler som vill se den färdig men lycka till. /Kenna
Jag använde mig av en lite udda högtryckstvätt som spola en jävligt tunn stråle vatten med 1700 bars tryck och har roterande munstycke tog en stund men all lös skit och underedsmassa försvann
Ett stort tack till Dennis Hilmersson som hjälpte mig och var vänlig att låna ut tvätten-