4346
Sök

Gammal Volvo säkrare än modern småbil

1 339 Inlägg
18 november 2009
#241
cheffer skrev:
Volvo740an skrev:
Rquired skrev:

Jag vill komma till den punkten där folk faktiskt läser på lite innan köp istället för att gå på det så i Sverige självklara att "Volvo är bäst" och köper en silverfärgad, tråkig, törstig V70 eftersom den inte sticker i grannarnas ögon.

Lite samma sak gäller Volvo 740...

Eller så köper dom en Volvo V70 för att det är en bra bil. Ehh, tycker du DrivE-versionen är törstig?
Blivit rättså hyllad av ett antal biltidningar men dom är ju korrupta eller hur ^^.
Jag tror inte heller att den som köper en Volvo V70 bara för att grannen har en.

För att inte tala om säkerheten:

http://www.vibilagare.se/zino.aspx?articleID=14413

Varför får inte volvo sveriges nöjdaste bilägare då? Där ligger bmw, toyota, subaru mfl. Volvo ligger i mitten och får en känsla av att det vore ännu lägre om det inte vore så att svensson gärna försvarar sin volvo för volvo är ju bäst, i sverige.

Jag tycker inte drivE är så överdrivet bra bil, kolla bmws utbud istället, där får du prestanda och bränslesnålt i samma paket, inte dammsugare som drar lite bensin. Finns körglädje i bmwn trots att det är en snål liten bil.

Volvo c30 drivE
Effekt: 109hk
Vridmoment: 240nm
0-100: 11,3sek
Toppfart: 190km/h
Bränsleförbrukning: 4,4l/100km

Bmw 118d
Effekt: 143hk
Vridmoment: 300nm
0-100: 9,0sek
Toppfart: 210km/h
Bränsleförbrukning: 4,47l/100km

Vilken bil är bäst och har nöjdast ägare? Hmm

Bmwn är ju bra mkt dyrare också. Är ganska kända för att ha ett grundpris, men ska man sen ha utrustningspaket så är dom dyra. Stiger lätt över kvartsmiljonen.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 november 2009
#242
Nicklas-med-ck skrev:
cheffer skrev:
Volvo740an skrev:
Eller så köper dom en Volvo V70 för att det är en bra bil. Ehh, tycker du DrivE-versionen är törstig?
Blivit rättså hyllad av ett antal biltidningar men dom är ju korrupta eller hur ^^.
Jag tror inte heller att den som köper en Volvo V70 bara för att grannen har en.

För att inte tala om säkerheten:

http://www.vibilagare.se/zino.aspx?articleID=14413

Varför får inte volvo sveriges nöjdaste bilägare då? Där ligger bmw, toyota, subaru mfl. Volvo ligger i mitten och får en känsla av att det vore ännu lägre om det inte vore så att svensson gärna försvarar sin volvo för volvo är ju bäst, i sverige.

Jag tycker inte drivE är så överdrivet bra bil, kolla bmws utbud istället, där får du prestanda och bränslesnålt i samma paket, inte dammsugare som drar lite bensin. Finns körglädje i bmwn trots att det är en snål liten bil.

Volvo c30 drivE
Effekt: 109hk
Vridmoment: 240nm
0-100: 11,3sek
Toppfart: 190km/h
Bränsleförbrukning: 4,4l/100km

Bmw 118d
Effekt: 143hk
Vridmoment: 300nm
0-100: 9,0sek
Toppfart: 210km/h
Bränsleförbrukning: 4,47l/100km

Vilken bil är bäst och har nöjdast ägare? Hmm

Kan bara hålla med.

http://www.bilsport.se/news.php?id=59850

Det är just detta jag syftar på, inte att Bmw skulle vara den bästa bilen oavsett, utan att Volvo däremot kanske inte alltid är den bästa bilen i alla situationer vilket ofta är vad som antyds i Sverige.

*För övrigt är 118D en pärla, går som ett skott genom kurvor och rondeller och motorn räcker till i alla situationer. Hade den inte varit för liten för mina behov hade det varit min nästa bil, nu tvingades jag lämna tillbaka lånebilen när dagen var slut och saknar den än sad

Även C30 har jag kört, både DRIVe och starkare versioner tex T5, den lille opraktiska bilen saknar jag inte ett dugg. Att den kallas för Volvo körgladaste bil hittils med bäst vägegenskaper är inget annat än ett lysande exempel på hur usla tidigare modeller varit.


Edit: Volvo740an; Men så kostar en 118D med 3-dörrar också 239k i grundpris, 5-dörrars ytterligare lite mer. Så att de "lätt kostar över kvartsmiljonen" är kanske inte så konstigt? Att Bmw kostar mer än Volvo och om det är värt det är en fråga varje kund får ställa sig, alltså något som är värdelöst för oss att diskutera. För övrigt kostar C30 DRIVe 226k, är verkligen 13k en speciellt stor skillnad?
Senast redigerat av Rquired (18 november 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Down n`out
514 Inlägg
18 november 2009
#243
Volvo740an skrev:
cheffer skrev:
Volvo740an skrev:

Eller så köper dom en Volvo V70 för att det är en bra bil. Ehh, tycker du DrivE-versionen är törstig?
Blivit rättså hyllad av ett antal biltidningar men dom är ju korrupta eller hur ^^.
Jag tror inte heller att den som köper en Volvo V70 bara för att grannen har en.

För att inte tala om säkerheten:

http://www.vibilagare.se/zino.aspx?articleID=14413

Varför får inte volvo sveriges nöjdaste bilägare då? Där ligger bmw, toyota, subaru mfl. Volvo ligger i mitten och får en känsla av att det vore ännu lägre om det inte vore så att svensson gärna försvarar sin volvo för volvo är ju bäst, i sverige.

Jag tycker inte drivE är så överdrivet bra bil, kolla bmws utbud istället, där får du prestanda och bränslesnålt i samma paket, inte dammsugare som drar lite bensin. Finns körglädje i bmwn trots att det är en snål liten bil.

Volvo c30 drivE
Effekt: 109hk
Vridmoment: 240nm
0-100: 11,3sek
Toppfart: 190km/h
Bränsleförbrukning: 4,4l/100km

Bmw 118d
Effekt: 143hk
Vridmoment: 300nm
0-100: 9,0sek
Toppfart: 210km/h
Bränsleförbrukning: 4,47l/100km

Vilken bil är bäst och har nöjdast ägare? Hmm

Bmwn är ju bra mkt dyrare också. Är ganska kända för att ha ett grundpris, men ska man sen ha utrustningspaket så är dom dyra. Stiger lätt över kvartsmiljonen.

vill man ha någon med kvalitet så får man betala också, en volvo kostar väll runt 250 papp?

Down n`out

1 339 Inlägg
18 november 2009
#244
Rquired skrev:
Nicklas-med-ck skrev:
cheffer skrev:

Varför får inte volvo sveriges nöjdaste bilägare då? Där ligger bmw, toyota, subaru mfl. Volvo ligger i mitten och får en känsla av att det vore ännu lägre om det inte vore så att svensson gärna försvarar sin volvo för volvo är ju bäst, i sverige.

Jag tycker inte drivE är så överdrivet bra bil, kolla bmws utbud istället, där får du prestanda och bränslesnålt i samma paket, inte dammsugare som drar lite bensin. Finns körglädje i bmwn trots att det är en snål liten bil.

Volvo c30 drivE
Effekt: 109hk
Vridmoment: 240nm
0-100: 11,3sek
Toppfart: 190km/h
Bränsleförbrukning: 4,4l/100km

Bmw 118d
Effekt: 143hk
Vridmoment: 300nm
0-100: 9,0sek
Toppfart: 210km/h
Bränsleförbrukning: 4,47l/100km

Vilken bil är bäst och har nöjdast ägare? Hmm

Kan bara hålla med.

http://www.bilsport.se/news.php?id=59850

Det är just detta jag syftar på, inte att Bmw skulle vara den bästa bilen oavsett, utan att Volvo däremot kanske inte alltid är den bästa bilen i alla situationer vilket ofta är vad som antyds i Sverige.

*För övrigt är 118D en pärla, går som ett skott genom kurvor och rondeller och motorn räcker till i alla situationer. Hade den inte varit för liten för mina behov hade det varit min nästa bil, nu tvingades jag lämna tillbaka lånebilen när dagen var slut och saknar den än sad

Även C30 har jag kört, både DRIVe och starkare versioner tex T5, den lille opraktiska bilen saknar jag inte ett dugg. Att den kallas för Volvo körgladaste bil hittils med bäst vägegenskaper är inget annat än ett lysande exempel på hur usla tidigare modeller varit.

Du anser ju att Bmw är bäst i alla situationer, så långt som till Tyskt kanske. Whats the big difference? Olika uppfattningar helt enkelt.

Den där undersökningen har snart 2 år på nacken för övrigt, sånt går upp och ner hela tiden.


1 339 Inlägg
18 november 2009
#245
Lundback skrev:
Volvo740an skrev:
cheffer skrev:

Varför får inte volvo sveriges nöjdaste bilägare då? Där ligger bmw, toyota, subaru mfl. Volvo ligger i mitten och får en känsla av att det vore ännu lägre om det inte vore så att svensson gärna försvarar sin volvo för volvo är ju bäst, i sverige.

Jag tycker inte drivE är så överdrivet bra bil, kolla bmws utbud istället, där får du prestanda och bränslesnålt i samma paket, inte dammsugare som drar lite bensin. Finns körglädje i bmwn trots att det är en snål liten bil.

Volvo c30 drivE
Effekt: 109hk
Vridmoment: 240nm
0-100: 11,3sek
Toppfart: 190km/h
Bränsleförbrukning: 4,4l/100km

Bmw 118d
Effekt: 143hk
Vridmoment: 300nm
0-100: 9,0sek
Toppfart: 210km/h
Bränsleförbrukning: 4,47l/100km

Vilken bil är bäst och har nöjdast ägare? Hmm

Bmwn är ju bra mkt dyrare också. Är ganska kända för att ha ett grundpris, men ska man sen ha utrustningspaket så är dom dyra. Stiger lätt över kvartsmiljonen.

vill man ha någon med kvalitet så får man betala också, en volvo kostar väll runt 250 papp?

Nej, runt 200 k eller strax under 200 k.


Down n`out
514 Inlägg
18 november 2009
#246
Volvo740an skrev:
Lundback skrev:
Volvo740an skrev:

Bmwn är ju bra mkt dyrare också. Är ganska kända för att ha ett grundpris, men ska man sen ha utrustningspaket så är dom dyra. Stiger lätt över kvartsmiljonen.

vill man ha någon med kvalitet så får man betala också, en volvo kostar väll runt 250 papp?

Nej, runt 200 k eller strax under 200 k.

typ en v70?

Down n`out

1 339 Inlägg
18 november 2009
#247
Lundback skrev:
Volvo740an skrev:
Lundback skrev:

vill man ha någon med kvalitet så får man betala också, en volvo kostar väll runt 250 papp?

Nej, runt 200 k eller strax under 200 k.

typ en v70?

Nej nej, Volvo C30. V70 kostar nog en 250 k ja.


Down n`out
514 Inlägg
18 november 2009
#248
Volvo740an skrev:
Lundback skrev:
Volvo740an skrev:

Nej, runt 200 k eller strax under 200 k.

typ en v70?

Nej nej, Volvo C30. V70 kostar nog en 250 k ja.

oj nu såg ja att det stod de, haha big_smile my bad, tyckte de verkade billigt med 200 papp för en ny v70

Down n`out

1 339 Inlägg
18 november 2009
#249
Rquired skrev:
Nicklas-med-ck skrev:
cheffer skrev:

Varför får inte volvo sveriges nöjdaste bilägare då? Där ligger bmw, toyota, subaru mfl. Volvo ligger i mitten och får en känsla av att det vore ännu lägre om det inte vore så att svensson gärna försvarar sin volvo för volvo är ju bäst, i sverige.

Jag tycker inte drivE är så överdrivet bra bil, kolla bmws utbud istället, där får du prestanda och bränslesnålt i samma paket, inte dammsugare som drar lite bensin. Finns körglädje i bmwn trots att det är en snål liten bil.

Volvo c30 drivE
Effekt: 109hk
Vridmoment: 240nm
0-100: 11,3sek
Toppfart: 190km/h
Bränsleförbrukning: 4,4l/100km

Bmw 118d
Effekt: 143hk
Vridmoment: 300nm
0-100: 9,0sek
Toppfart: 210km/h
Bränsleförbrukning: 4,47l/100km

Vilken bil är bäst och har nöjdast ägare? Hmm

Kan bara hålla med.

http://www.bilsport.se/news.php?id=59850

Det är just detta jag syftar på, inte att Bmw skulle vara den bästa bilen oavsett, utan att Volvo däremot kanske inte alltid är den bästa bilen i alla situationer vilket ofta är vad som antyds i Sverige.

*För övrigt är 118D en pärla, går som ett skott genom kurvor och rondeller och motorn räcker till i alla situationer. Hade den inte varit för liten för mina behov hade det varit min nästa bil, nu tvingades jag lämna tillbaka lånebilen när dagen var slut och saknar den än sad

Även C30 har jag kört, både DRIVe och starkare versioner tex T5, den lille opraktiska bilen saknar jag inte ett dugg. Att den kallas för Volvo körgladaste bil hittils med bäst vägegenskaper är inget annat än ett lysande exempel på hur usla tidigare modeller varit.


Edit: Volvo740an; Men så kostar en 118D med 3-dörrar också 239k i grundpris, 5-dörrars ytterligare lite mer. Så att de "lätt kostar över kvartsmiljonen" är kanske inte så konstigt? Att Bmw kostar mer än Volvo och om det är värt det är en fråga varje kund får ställa sig, alltså något som är värdelöst för oss att diskutera. För övrigt kostar C30 DRIVe 226k, är verkligen 13k en speciellt stor skillnad?

Men jämför man Volvo V70 Drive och Bmw 520D kostar Bmwn 100 k mer.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Btw, har Bmw ngt att erbjuda (prisklass runt 50-70 k) som är bränslesnåla? Typ som Audi A2 1.4D.


1 422 Inlägg
18 november 2009
#250
Volvo740an skrev:
cheffer skrev:
Volvo740an skrev:

Eller så köper dom en Volvo V70 för att det är en bra bil. Ehh, tycker du DrivE-versionen är törstig?
Blivit rättså hyllad av ett antal biltidningar men dom är ju korrupta eller hur ^^.
Jag tror inte heller att den som köper en Volvo V70 bara för att grannen har en.

För att inte tala om säkerheten:

http://www.vibilagare.se/zino.aspx?articleID=14413

Varför får inte volvo sveriges nöjdaste bilägare då? Där ligger bmw, toyota, subaru mfl. Volvo ligger i mitten och får en känsla av att det vore ännu lägre om det inte vore så att svensson gärna försvarar sin volvo för volvo är ju bäst, i sverige.

Jag tycker inte drivE är så överdrivet bra bil, kolla bmws utbud istället, där får du prestanda och bränslesnålt i samma paket, inte dammsugare som drar lite bensin. Finns körglädje i bmwn trots att det är en snål liten bil.

Volvo c30 drivE
Effekt: 109hk
Vridmoment: 240nm
0-100: 11,3sek
Toppfart: 190km/h
Bränsleförbrukning: 4,4l/100km

Bmw 118d
Effekt: 143hk
Vridmoment: 300nm
0-100: 9,0sek
Toppfart: 210km/h
Bränsleförbrukning: 4,47l/100km

Vilken bil är bäst och har nöjdast ägare? Hmm

Bmwn är ju bra mkt dyrare också. Är ganska kända för att ha ett grundpris, men ska man sen ha utrustningspaket så är dom dyra. Stiger lätt över kvartsmiljonen.

Ca 30papp dyrare än c30 men det är inte så farligt om man tänker på hur mycket mer bil man får för pengarna.

Sitter och gör en jämförelse nu

Bmw 118d utrustning:
Metallic blå
Läderklädsel (svart med blå sömmar, snyggt)
Automatisk avbländande backspegel
Dryckeshållare
Larm med fjärr
klima
HiFi högtalarsystem
Adaptiva kurvljus
Xenon
Regnsensor
PDC
Farthållare
Stolsvärme
Elglastaklucka

Pris: 288 400kr

Volvo c30 utrustning (drivE):
Metallic blå
Läderklädsel mörkgrå
Larm
Parkeringshjälp (motsvarighet till pdc)
Adaptivt kurljus med xenon
Farthållare
Sportspak
Pet-flaske hållare
Avbländande backspegel
Klima anläggning (osäker på om den är automatisk)
Premium ljud
Mugghållare



Pris: 275 475kr

Finns mycket mindre tillval till volvon (hade en längre lista på bmwn först men behövde stryka en hel del för att motsvarande inte fanns till volvo)


196 Inlägg
18 november 2009
#251
blacken skrev:
Gemini__ skrev:
blacken skrev:

Mestadels av vad jag har sett av kollisioner med dom berörda fordonen på olika verkstäder som jag har jobbat på. Granadan är en doldis i det sammanhanget  stor, tung och djäkligt kraftigt byggd.

Ok, ja stora tunga bilar är i många fall bra. Betvivlar inte att det är en gedigen konstruktion. Men tvivlar på att Granada var konstruerad för att hantera offsetkrockar. En krocktyp som ställer höga krav på konstruktionen. Det är där W124 smäller sina samtida konkurrenter på fingrarna.

Mvh:
Thomas

Du nämnde merca runt -85 dom var ej heller i sådana fall byggda för en offsett bump.
Så här såg min Granada ut efter att ett par skitstövelungdjävlar hade lekt "Banger race" med den. Det var typ inte en stolpe i grannskapet som stod upp. Och bucklan på bakluckan blev när dom tog sats och backade järnet på en p-automat, den och dess hela betongfundament låg helt uppe på marken, dvs den hade slitits upp och lagts på sidan av hålet. Gör om det med en annan "modern" bil och försök att köra den därifrån. Jag kunde köra bilen till en skrot för egen maskin..

http://www1.garaget.org/gallery/archive/47676/803432_qf0d7a.jpg


http://www1.garaget.org/gallery/archive/47676/803433_n0vu6t.jpg

Säger vem? Du? Som tidigare nämnts i tråden var W126 som kom -81 konstruerad för att kunna hantera denna typ av krock. W124 kom i mitten av 80-talet.

www.bimmerpower.org - för BMW-entusiaster

Smålänning
7 887 Inlägg
18 november 2009
#252
Vad nu bensinförbrukningen har med säkerheten att göra wink

En släkting till mig klippte ett träd i 90 (stadig smålänsk tall) med en Saab 99 -71, och klarade sig med en trasig fot och knäckt nyckelben, stoppade själv en bil vid vägkanten som sjutsade honom till lasarett.

Hade man gjort om samma sak hade det säkert inte gått lika bra.

Bra konstuerad va den. En konstruktion från mitten 60-tal. Var inte mer än en buckla i torpeden från motorn, som sjönk med 1 dm i motorrummet. Instrmentpanelen hade deformerat sig i islagsytorna och räddat knäna, ratten hade vikit sig för att rädda armarna, och rattstången va 2 dm kortare för att rädda bröstkorgen.

Säker på sin tid. Säkert bland det säkraste. Han vill inte göra om samma sak i sin nuvarande skoda.

Men säker idag? Njaaa... Inte direkt...

En f.d säker bil blir inte osäkrare, men nya bilar blir säkrare... En gammal volvo eller saab är ritkigt säker, sålänge man itne smäller mot en ny bil...

En singelolycka... Där skulle jag tro att en äldre bil som va säker när det begav sig, fortfaronde kan skydda sina passagerare smile

BTW: mer än hälften av olyckorna sker i farter under 70, därför kan en 240 och sånt ligga på samma nivå som V70 i folksams statistik... Och i dom farterna är en gammal bil fortfaronde säker smile
Och MB W126 och Saab 9000 va de första bilar som byggdes för att klara en offsetkrock, och testades med detta.

I 30-50 sitter jag hellre i en 740 än i en ny småbil, för DÄR hjälper 740:ins deformationszoner till smile Medans det blir ett tvärare stopp i en ny liten bil smile
Senast redigerat av twin_cam (18 november 2009)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 november 2009
#253
Volvo740an skrev:
Rquired skrev:
Nicklas-med-ck skrev:
Kan bara hålla med.

http://www.bilsport.se/news.php?id=59850

Det är just detta jag syftar på, inte att Bmw skulle vara den bästa bilen oavsett, utan att Volvo däremot kanske inte alltid är den bästa bilen i alla situationer vilket ofta är vad som antyds i Sverige.

*För övrigt är 118D en pärla, går som ett skott genom kurvor och rondeller och motorn räcker till i alla situationer. Hade den inte varit för liten för mina behov hade det varit min nästa bil, nu tvingades jag lämna tillbaka lånebilen när dagen var slut och saknar den än sad

Även C30 har jag kört, både DRIVe och starkare versioner tex T5, den lille opraktiska bilen saknar jag inte ett dugg. Att den kallas för Volvo körgladaste bil hittils med bäst vägegenskaper är inget annat än ett lysande exempel på hur usla tidigare modeller varit.

Du anser ju att Bmw är bäst i alla situationer, så långt som till Tyskt kanske. Whats the big difference? Olika uppfattningar helt enkelt.

Den där undersökningen har snart 2 år på nacken för övrigt, sånt går upp och ner hela tiden.

En C30 kostar 226k och en 118D 239k, det är stor skillnad mellan det och 200k "eller strax under" som du skrev strax efter mitt inlägg. Läste du det ens? Eller hade du redan förvridit sanningen till Volvos fördel?

Jag anser verkligen inte att Bmw är bäst, och definitivt inte i alla situationer. Märket Bmw har inte ens modeller för alla situationer. Och mitt intresse sticker långt utanför det tyska riktet, så långt som Italien och Alfa Romeo samt Japan (Usa?) med Lexus.

Enkelt beskrivet sträcker det sig till alla modeller som tillför något mer än enbart ett transportmedel mellan A och B, vilket kan vara allt från Italienska bilar till Svenska. För att jag argumenterat mot Volvo här är inte det samma som att jag tycker att det är skit (vilket jag ett flertal gånger förtydligat) eller att jag inte skulle kunna tänka mig att äga en. Jag har dessutom genomgående försökt få det att framstå i mina inlägg att det är min åsikt och inte skrivit att "Volvo DRIVe är skitslöa" utan att, ex, "om jag då tycker DRIVe är slöa, vad tycker då kunder som tidigare ägt Volvo turbo"
Senast redigerat av Rquired (19 november 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Volvoskadad
6 017 Inlägg
18 november 2009
#254
lol Denna tråden har spårat ur fullständigt med en jävla massa OT

Jonas

blacken
18 november 2009
#255
Gemini__ skrev:
blacken skrev:
Gemini__ skrev:
Ok, ja stora tunga bilar är i många fall bra. Betvivlar inte att det är en gedigen konstruktion. Men tvivlar på att Granada var konstruerad för att hantera offsetkrockar. En krocktyp som ställer höga krav på konstruktionen. Det är där W124 smäller sina samtida konkurrenter på fingrarna.

Mvh:
Thomas

Du nämnde merca runt -85 dom var ej heller i sådana fall byggda för en offsett bump.
Så här såg min Granada ut efter att ett par skitstövelungdjävlar hade lekt "Banger race" med den. Det var typ inte en stolpe i grannskapet som stod upp. Och bucklan på bakluckan blev när dom tog sats och backade järnet på en p-automat, den och dess hela betongfundament låg helt uppe på marken, dvs den hade slitits upp och lagts på sidan av hålet. Gör om det med en annan "modern" bil och försök att köra den därifrån. Jag kunde köra bilen till en skrot för egen maskin..

http://www1.garaget.org/gallery/archive/47676/803432_qf0d7a.jpg


http://www1.garaget.org/gallery/archive/47676/803433_n0vu6t.jpg

Säger vem? Du? Som tidigare nämnts i tråden var W126 som kom -81 konstruerad för att kunna hantera denna typ av krock. W124 kom i mitten av 80-talet.

alltså långt före Volvo och Saab?. Men till topic Granadan skulle nog gett dom en match. Men den slutade att tillverkas -85
Senast redigerat av blacken (18 november 2009)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 november 2009
#256
EmilHammarlund skrev:
http://www.expressen.se/motor/1.1557768/har-ar-sakraste-bilarna

http://www.expressen.se/motor/1.1557786 … aste-bilen

Du måste ha fått någon om bakfoten, du länkar till artiklar om moderna Volvo och gamla småbilar när tråden handlar om gamla Volvo och moderna småbilar wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 339 Inlägg
18 november 2009
#257
Rquired skrev:
Volvo740an skrev:
Rquired skrev:

Det är just detta jag syftar på, inte att Bmw skulle vara den bästa bilen oavsett, utan att Volvo däremot kanske inte alltid är den bästa bilen i alla situationer vilket ofta är vad som antyds i Sverige.

*För övrigt är 118D en pärla, går som ett skott genom kurvor och rondeller och motorn räcker till i alla situationer. Hade den inte varit för liten för mina behov hade det varit min nästa bil, nu tvingades jag lämna tillbaka lånebilen när dagen var slut och saknar den än sad

Även C30 har jag kört, både DRIVe och starkare versioner tex T5, den lille opraktiska bilen saknar jag inte ett dugg. Att den kallas för Volvo körgladaste bil hittils med bäst vägegenskaper är inget annat än ett lysande exempel på hur usla tidigare modeller varit.

Du anser ju att Bmw är bäst i alla situationer, så långt som till Tyskt kanske. Whats the big difference? Olika uppfattningar helt enkelt.

Den där undersökningen har snart 2 år på nacken för övrigt, sånt går upp och ner hela tiden.

En C30 kostar 226k och en 118D 239k, det är stor skillnad mellan det och 200k "eller strax under" som du skrev strax efter mitt inlägg. Läste du det ens? Eller hade du redan förvridit sanningen till Volvos fördel?

Jag anser verkligen inte att Bmw är bäst, och definitivt inte i alla situationer. Märket Bmw har inte ens modeller för alla situationer. Och mitt intresse sticker långt utanför det tyska riktet, så långt som Italien och Alfa Romeo samt Japan (Usa?) med Lexus.

Enkelt beskrivet sträcker det sig till alla modeller som tillför något mer än enbart ett transportmedel mellan A och B, vilket kan vara allt från Italienska bilar till Svenska. För att jag argumenterat mot Volvo här är inte det samma som att jag tycker att det är skit (vilket jag ett flertal gånger förtydligat) eller att jag inte skulle kunna tänka mig att äga en. Jag har dessutom genomgående försökt få det att framstå i mina inlägg att det är min åsikt och inte skrivit att "Volvo DRIVe är skitslöa" utan att, ex, "om jag då tycker DRIVe är slöa, vad tycker då kunder som tidigare ägt Volvo turbo"

Frågan är vart du står, finns det något annat än Volvo (740?) som överhuvud taget kan framstå som en bra bil i dina ögon?

Nej jag läste det efter att du hade redigerat, läste ett test från 2007 precis med C30, kostade då strax under 200 k.

Vart jag står? Hehe ne men jag tycker att Drive-bilarna är bland det bästa Volvo har kommit med på väldigt länge dock. 740n är mer en entusiastbil. Jag citerade (jepp det blev lite rörigt) dig och frågade.

"Btw, har Bmw ngt att erbjuda (prisklass runt 50-70 k) som är bränslesnåla? Typ som Audi A2 1.4D."

Dock väldigt OT men ändå roll


2 014 Inlägg
18 november 2009
#258
Skärpning i tråden och håll den OnT om ni vill ha den kvar!

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

blacken
18 november 2009
#259
EmilHammarlund skrev:
Angående Granada, en hård bil är inte samma sak som säker bil, bara bra om bilen mjukar upp stöten lite. Om Granadan är säker eller ej kan jag dock inte svara på då jag saknar kunskap om dessa.

Nej det är ingen "hård" bil den har deformationszoner, skyddsbur och hela baletten som alla andra, men den är lurigt och bra byggd, samt är stor..

Reservdansk
6 271 Inlägg
18 november 2009
#260
EmilHammarlund skrev:
Bjornn skrev:
VW säljer klart mer eftersom det är billigare bilar, men man får nog vad man betalar för.

Trabant blev känd som en skitbil men såldes i över 30 miljoner exemplar för att ta ett exempel. Så du har rätt, antal sålda bilar visar inte en bils kvaliet.

I det fallet beror det snarare på att utbudet på den ryska/sovjetiska marknaden var skarpt begränsad.... wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet


Sök