Vad nu bensinförbrukningen har med säkerheten att göra
En släkting till mig klippte ett träd i 90 (stadig smålänsk tall) med en Saab 99 -71, och klarade sig med en trasig fot och knäckt nyckelben, stoppade själv en bil vid vägkanten som sjutsade honom till lasarett.
Hade man gjort om samma sak hade det säkert inte gått lika bra.
Bra konstuerad va den. En konstruktion från mitten 60-tal. Var inte mer än en buckla i torpeden från motorn, som sjönk med 1 dm i motorrummet. Instrmentpanelen hade deformerat sig i islagsytorna och räddat knäna, ratten hade vikit sig för att rädda armarna, och rattstången va 2 dm kortare för att rädda bröstkorgen.
Säker på sin tid. Säkert bland det säkraste. Han vill inte göra om samma sak i sin nuvarande skoda.
Men säker idag? Njaaa... Inte direkt...
En f.d säker bil blir inte osäkrare, men nya bilar blir säkrare... En gammal volvo eller saab är ritkigt säker, sålänge man itne smäller mot en ny bil...
En singelolycka... Där skulle jag tro att en äldre bil som va säker när det begav sig, fortfaronde kan skydda sina passagerare
BTW: mer än hälften av olyckorna sker i farter under 70, därför kan en 240 och sånt ligga på samma nivå som V70 i folksams statistik... Och i dom farterna är en gammal bil fortfaronde säker
Och MB W126 och Saab 9000 va de första bilar som byggdes för att klara en offsetkrock, och testades med detta.
I 30-50 sitter jag hellre i en 740 än i en ny småbil, för DÄR hjälper 740:ins deformationszoner till
Medans det blir ett tvärare stopp i en ny liten bil