2376
Sök

B230FT Trycker ut olja ur Vevhusventilation

935 Inlägg
14 november 2009
Trådstartare
#1
Som Rubriken lyder.. B230FT Trycker ut olja ur Vevhusventilation?

*Har bytt vevhusventilations box till ny..
*Gjort kompressionsprov och det visar gämt på alla 4:a
*Oljetrycket ligger på 3kg på tomgång.. ca 5-6kg vid fullgas..

Vad kan felet vara ? Dåliga kolvringar ?


Tacksam för alla svar vad felet kan vara..

MVH..


4 586 Inlägg
14 november 2009
#2
tät vevhusventilation


854 Inlägg
14 november 2009
#3
Vad har du för tryck vid komptestet?


3 Inlägg
14 november 2009
#4
Dåligt lopp+ringar så får du detta,horna å byt ringar,eller borra+nya kolvar.


935 Inlägg
14 november 2009
Trådstartare
#5
Jensen31 skrev:
Dåligt lopp+ringar så får du detta,horna å byt ringar,eller borra+nya kolvar.

Ok för jag tätade vevhusboxen nu med packningsklister dör O-ringen sitter då blev det tätt där men nu trycker oljan ut ur botten där oljestickan går ner i blocket hmm.. kan väl bara vara kolringar kvar som är problemet ?  ( Dålig turbo har väl ingen inverkan? )


935 Inlägg
14 november 2009
Trådstartare
#6
jocke_gronberg skrev:
tät vevhusventilation

har köpt ny på volvo...


164 Inlägg
14 november 2009
#7
hur mycket varvar du?

har du bara orginal vevhusventilation?


935 Inlägg
14 november 2009
Trådstartare
#8
titum skrev:
hur mycket varvar du?

har du bara orginal vevhusventilation?

kör allt orginal nu inför regbesiktning..


164 Inlägg
14 november 2009
#9
V_Racing skrev:
kör allt orginal nu inför regbesiktning..

och den trycker ut olja redan alltså?


935 Inlägg
14 november 2009
Trådstartare
#10
titum skrev:
V_Racing skrev:
kör allt orginal nu inför regbesiktning..

och den trycker ut olja redan alltså?

japp så antar att jag borrar upp blocket 0,30 byter kolvar/kolvringar..


935 Inlägg
15 november 2009
Trådstartare
#11
Har idag rivit ner hela blocket:P.. upptäckte då att det satt 3st plastbitar i oljepumps silen... så antar att det var därför det tryckte ut olja ? Hur som helst kanske det är lika bra att byta kolvringar nu när jag endå rivit ner allt ? tongue

Kom gärna med tankar om ni tror att det kan varit detta felet ?


1 004 Inlägg
15 november 2009
#12
V_Racing skrev:
Har idag rivit ner hela blocket:P.. upptäckte då att det satt 3st plastbitar i oljepumps silen... så antar att det var därför det tryckte ut olja ? Hur som helst kanske det är lika bra att byta kolvringar nu när jag endå rivit ner allt ? tongue

Kom gärna med tankar om ni tror att det kan varit detta felet ?

varför skulle lite skit i silen orsaka högt vevhus tryck? vad hade du i komp?
Senast redigerat av 262turbo (15 november 2009)

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

935 Inlägg
15 november 2009
Trådstartare
#13
262turbo skrev:
V_Racing skrev:
Har idag rivit ner hela blocket:P.. upptäckte då att det satt 3st plastbitar i oljepumps silen... så antar att det var därför det tryckte ut olja ? Hur som helst kanske det är lika bra att byta kolvringar nu när jag endå rivit ner allt ? tongue

Kom gärna med tankar om ni tror att det kan varit detta felet ?

varför skulle lite skit i silen orsaka högt vevhus tryck? vad hade du i komp?

visade gämta på alla cylindrar


1 004 Inlägg
15 november 2009
#14
V_Racing skrev:
262turbo skrev:
V_Racing skrev:
Har idag rivit ner hela blocket:P.. upptäckte då att det satt 3st plastbitar i oljepumps silen... så antar att det var därför det tryckte ut olja ? Hur som helst kanske det är lika bra att byta kolvringar nu när jag endå rivit ner allt ? tongue

Kom gärna med tankar om ni tror att det kan varit detta felet ?

varför skulle lite skit i silen orsaka högt vevhus tryck? vad hade du i komp?

visade gämta på alla cylindrar

om alla visade 1kilo är det okej då?

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

935 Inlägg
15 november 2009
Trådstartare
#15
262turbo skrev:
V_Racing skrev:
262turbo skrev:

varför skulle lite skit i silen orsaka högt vevhus tryck? vad hade du i komp?

visade gämta på alla cylindrar

om alla visade 1kilo är det okej då?

visade 12kg alla 4


44 Inlägg
10 december 2009
#16
Ja hade samma problem med min ET och fick svaret att de antagligen är kolv/kolvring som e dåliga så att laddet går ner i blocket.. vet inte om det stämmer men de svaret fick jag iaf.. hoppas de löser sig.

tog ut den motorn och satte i en annan ist så vet inte va de va för fel.

* Voff voff *
10 583 Inlägg
2 april 2020
#17
Jockefr skrev:
Ja hade samma problem med min ET och fick svaret att de antagligen är kolv/kolvring som e dåliga så att laddet går ner i blocket.. vet inte om det stämmer men de svaret fick jag iaf.. hoppas de löser sig.

tog ut den motorn och satte i en annan ist så vet inte va de va för fel.

Chansen är nog rätt stor att TS löst det på dom drygt 10 år som gått sedan senaste inlägget innan ditt... wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

7 438 Inlägg
2 april 2020
#18
Brådhis skrev:
Jockefr skrev:
Ja hade samma problem med min ET och fick svaret att de antagligen är kolv/kolvring som e dåliga så att laddet går ner i blocket.. vet inte om det stämmer men de svaret fick jag iaf.. hoppas de löser sig.

tog ut den motorn och satte i en annan ist så vet inte va de va för fel.

Chansen är nog rätt stor att TS löst det på dom drygt 10 år som gått sedan senaste inlägget innan ditt... wink

Hahaha.
Tar ändå chansen att berätta att jag hade samma problem på en heeeelt ny bil(Citroen).
"Majonäsen" frös så att vevhusventilationen "spottade ut" motoroljepåfyllningslocket.
Avhjälptes genom isolering och skydd mot "fartvinden" under motorhuven.

* Voff voff *
10 583 Inlägg
2 april 2020
#19
torsen skrev:
Brådhis skrev:
Jockefr skrev:
Ja hade samma problem med min ET och fick svaret att de antagligen är kolv/kolvring som e dåliga så att laddet går ner i blocket.. vet inte om det stämmer men de svaret fick jag iaf.. hoppas de löser sig.

tog ut den motorn och satte i en annan ist så vet inte va de va för fel.

Chansen är nog rätt stor att TS löst det på dom drygt 10 år som gått sedan senaste inlägget innan ditt... wink

Hahaha.
Tar ändå chansen att berätta att jag hade samma problem på en heeeelt ny bil(Citroen).
"Majonäsen" frös så att vevhusventilationen "spottade ut" motoroljepåfyllningslocket.
Avhjälptes genom isolering och skydd mot "fartvinden" under motorhuven.

Ett inte helt ovanligt fel på vissa centraleuropeiska märken tyvärr...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

7 438 Inlägg
2 april 2020
#20
Problemet uppstår när bilarna, främst vintertid, inte körs så länge/långt att motorn blir genomvarm.
Gränsen kan gå vid ½ timma/5 mil.


Sök