3724
Sök

Tvätta efter polering

123 Inlägg
14 november 2009
Trådstartare
läst lite att man tvättar bilen med hd-grön så inga rester finns kvar innan man vaxar.

Kan man inte köra med kallavfettning eller liknade då hd-grön inte finns lika lätt att få tag på. Blir resultatet skit om man tvättar bilen med vanlig avfettning innan vaxning?

272 Inlägg
14 november 2009
Nej, det kommer bli bra. Lägg först på kallavfettning när bilen är torr och lägg sedan på vanlig alkalisk avfettning.

EDIT!

Läste lite snabbt innan, såg att du skrev EFTER polering nu. Då vågar jag inte svara på det. Men varför avfetta mellan polering och vaxning?
Senast redigerat av Nicklas-med-ck (14 november 2009)

1 339 Inlägg
14 november 2009
Nicklas-med-ck skrev:
Nej, det kommer bli bra. Lägg först på kallavfettning när bilen är torr och lägg sedan på vanlig alkalisk avfettning.

EDIT!

Läste lite snabbt innan, såg att du skrev EFTER polering nu. Då vågar jag inte svara på det. Men varför avfetta mellan polering och vaxning?

Det är för att få bort alla polerrester. Då fäster nämligen lackskyddet bättre.

Jag brukar använda
http://www.prorecond.se/webshop/index.p … ductId=318

som är gjort för just detta ändamålet.

123 Inlägg
15 november 2009
Trådstartare
Finns de inte nåt medel på mekonomen som funkar?

252 Inlägg
15 november 2009
brukar tvätta med kallavfettning o lite schampoo lägger avfettningen på bilen sen häller jag schampoo i svampen för att bryta ytspänningen o sen svampar jag bilen spolar den ren o torkar den med ett sämskinn eller microfiber.. brukar då fungera riktigt bra så.

Gti-r

123 Inlägg
16 november 2009
Trådstartare
blir att göra så då hd-grön verkar vara svårt att få tag på, om man inte skickar efter från internet.

247 Inlägg
17 november 2009
alkalisk avfettning sedan shampoo utan något vax eller annat glansmedel i.. kallavfettning/petroleumbaserad avfettning är inte gjord för att lösa upp tex polermedelrester.

Mikael Lindberg
- Team Duja -
www.teamduja.se

NissanMotorsport
17 november 2009
HD-grön finns på våran statoil butik.. men kanske är olika på butiker?..

Bilvårdsexpert
663 Inlägg
17 november 2009
Denna m etod fungwerar så länge det inte är en uppolerad matt, solid lack. Vid tvätt utan lackskydd så kommer ytan mattas en aniung och tappa sin glasn den hade innan tvätten.

Behöver inte vara HD-grön. Någon alkalisk avfettning av bra kvalitè räcker.

Välkomna att besöka min firma: www.bilpedanten.com

123 Inlägg
19 november 2009
Trådstartare
tackar för alla svar big_smile

Däckspert
298 Inlägg
6 december 2009
mickey skrev:
alkalisk avfettning sedan shampoo utan något vax eller annat glansmedel i.. kallavfettning/petroleumbaserad avfettning är inte gjord för att lösa upp tex polermedelrester.

Jag är lite okunnig inom detta, vad är det för skillnad på alkalisk avfettning och petroleumbaserad.

Livet börjar vid 6200rpm!!!

Sök