3191
Sök

Turbo konvertering BMW 540i e39 (långtidsprojekt) Nu tar vi nya tag!

I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
11 april 2010
#181
Frayze skrev:
TCG skrev:
Frayze skrev:
Stämmer bra! De har petat duktigt på 540´s med överladd så det blir dem som får optimera åt mig. Pratat med dem ett par gånger under byggets gång, tack vare dem jag bygger större LMM nu tongue större chans att få det så bra som möjligt.

Bygger större LMM?
Lite långt att åka till Sthlm för mig... :S
Skulle ju gärna haft en kontakt på västkusten. smile

Jajamän, större luftmassemätarhus.. I och med kompressorkiten behövdes inte detta ingrepp, om de lurade signalen med nåt motstånd om det är inbyggt i den medföljande programvaran eller vad de sa..

Så därför lär jag ha en större till mitt turbobygge, utgår från ett 4" rör så innerdiametern hamnar på 96mm mot 80 nånting orginal, har inte orginalmåttet i huvudet längre., du såg väl på nyaste motorbilderna i tråden hur det kommer se ut tongue dock ska ju alla alu-rör lackas i samma färg som ventilkåporna och bli så diskret som möjligt smile

Ja, jag fick klippa en sladd till LMMen och löda på ett motstånd. Aha, då slipper jag bygga om min LMM då. smile

Nästa gång du pratar med dem, fråga dem om de har någon duktig överladdningskille de kan rekommendera på västkusten. smile
Senast redigerat av TCG (12 april 2010)

727 Inlägg
12 april 2010
Trådstartare
#182
Så var den biten utredd:D hade ju varit skönt att fått haft kvar orginal för syns skull såklart, men blir ju bra även så här tongue lite dyrare och lite mer jobb bara. ja det ska jag fråga om dem vet nån, vad hade du tänkt göra med din? etanolkonvertera och höja laddet kanske? tongue

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
12 april 2010
#183
Frayze skrev:
Så var den biten utredd:D hade ju varit skönt att fått haft kvar orginal för syns skull såklart, men blir ju bra även så här tongue lite dyrare och lite mer jobb bara. ja det ska jag fråga om dem vet nån, vad hade du tänkt göra med din? etanolkonvertera och höja laddet kanske? tongue

Annars kan jag ju kolla i manualen hemma vilket motstånd du ska löda på vilken kabel. wink

98 oktan börjar blir sjukt dyrt 1.50.-/liter dyrare än 95oktan så etanol kanske hade varit en bra idé men jag tror jag håller mig till bensin om ingen lägger fram väligt bra argument för etanol. smile

Eftersom jag kör utan IC nu så borde laddtrycket gå att höja hyfsat mycket om IC monterades?
Som jag förstått det så är problemet med högre ladd att kolvarna smälter och idag blåser ju kompressorn in väldigt varm(150-200grader av vad jag hört) in i insuget.
Om man får ner den temperaturen med en IC borde man kunna öka trycket en del?

Om någon har en bra leverantör av smidda kolvar+foder så hade det varit kul med ett pris. ESS nämnde summorna ca. 20' för detta då jag hälsade på dem för två år sedan.
Jag har inte hittat någon leverantör av smidda kolvar/foder och ESS är ju inte direkt lätta att få tag på...

Jag vill alltså ha någon att bolla lite idéer med. smile
Senast redigerat av TCG (12 april 2010)

727 Inlägg
12 april 2010
Trådstartare
#184
Herre min skapare!? så varm luft?! Är det möjligt? du har bara att tjäna på att montera en ic i fronten i såfall:D och plats finns det. troligtvis får du ge bort AC-elfläkten dock. får du ner insugstempen så får du såklart mer hk som återbäring, och ang att höja laddet så sa turbocenter 0.5-0.6 som max, sedan kan de börja hända konstiga grejer där inne tongue vad har du för effekt och laddtryck i dag?

Tryck in en stektermometer givare mellan tryckslang och tryckrör och tejpa upp displayen i framrutan så ser du vad du laddar in för temp i motorn,

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

Med.lem
3 759 Inlägg
12 april 2010
#185
Frayze skrev:
Herre min skapare!? så varm luft?! Är det möjligt? du har bara att tjäna på att montera en ic i fronten i såfall:D och plats finns det. troligtvis får du ge bort AC-elfläkten dock. får du ner insugstempen så får du såklart mer hk som återbäring, och ang att höja laddet så sa turbocenter 0.5-0.6 som max, sedan kan de börja hända konstiga grejer där inne tongue vad har du för effekt och laddtryck i dag?

Tryck in en stektermometer givare mellan tryckslang och tryckrör och tejpa upp displayen i framrutan så ser du vad du laddar in för temp i motorn,

Eller så köper man en lufttempgivare.. känns lite seriösare.

Eller kopplar upp bilen till carsoft, då ser du allt sånt i realtid med bilens egna givare.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

727 Inlägg
12 april 2010
Trådstartare
#186
Mr_EmCom skrev:
Frayze skrev:
Herre min skapare!? så varm luft?! Är det möjligt? du har bara att tjäna på att montera en ic i fronten i såfall:D och plats finns det. troligtvis får du ge bort AC-elfläkten dock. får du ner insugstempen så får du såklart mer hk som återbäring, och ang att höja laddet så sa turbocenter 0.5-0.6 som max, sedan kan de börja hända konstiga grejer där inne tongue vad har du för effekt och laddtryck i dag?

Tryck in en stektermometer givare mellan tryckslang och tryckrör och tejpa upp displayen i framrutan så ser du vad du laddar in för temp i motorn,

Eller så köper man en lufttempgivare.. känns lite seriösare.

Eller kopplar upp bilen till carsoft, då ser du allt sånt i realtid med bilens egna givare.

Självklart är det en bättre lösning om man vill ha exakta data, jag tänkte att detta var en snabb enkel lösning att bilda sig en liten uppfattning hur varmt det blir bara.

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

8 251 Inlägg
12 april 2010
#187
150-200 grader med kompressor? Mja... Då ska den vara ruskigt ineffektiv. Med turbo och högt tryck kan man komma upp i spåna temperaturen på luften som går in i ic:n. En normal kompressor med lågt tryck är så pass effektiv att man inte har så stort behov av en ic. Sen behöver man inte ha så stor ic heller om man monterar en.


Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
12 april 2010
#188
Hur fasen kan jag ha missat din tråd? Jag är nog för stereo fixerad roll
Jag skulle allt hellre vilja se ett 200 projekt från din sida men en turbo matad bmw får duga.
Lycka till med besiktningen sen! smile

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

George
1 956 Inlägg
12 april 2010
#189
Fan nu gav du mig ideer om min 740! Jag har börjat frächa upp den nu med lite lack å sånt.

Jävligt grymt med bakmonterad turbo. Dessutom måste d vara mycket billigare känns det som?

Ang IC så borde det funka utmärkt från en 530 diesel tex? Bara hänga upp i original fästningarna ju smile

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
12 april 2010
#190
Marlboroman skrev:
150-200 grader med kompressor? Mja... Då ska den vara ruskigt ineffektiv. Med turbo och högt tryck kan man komma upp i spåna temperaturen på luften som går in i ic:n. En normal kompressor med lågt tryck är så pass effektiv att man inte har så stort behov av en ic. Sen behöver man inte ha så stor ic heller om man monterar en.

Då det bara är något jag hört så sökte jag lite nu och hittade bla. på wiki:
http://en.wikipedia.org/wiki/Supercharg … re_effects
"For example, if a supercharged engine is pushing 10 psi (0.7 bar) of boost at sea level (ambient pressure of 14.7 psi (1.0 bar), ambient temperature of 75 °F), the temperature of the air after the supercharger will be 160.5 °F (71.4 °C). This temperature is known as the compressor discharge temperature (CDT) and highlights why a method for cooling the air after the compressor is so important."

Min kompressor laddar endast 7PSI(0.48bar) så min min CDT borde alltså vara lägre då?
På ett faktablad från Lysholm stod det att man kan räkna med ca 10% effektökning för varje 30grader man sänker insugsluften.
Hur mycket sänker en luftkyld IC? Om jag skulle höja mitt laddtryck till 10PSI(CDT borde då enligt wiki vara 70grader) kan jag då sänka temp. efter ICn till 40 grader så skulle jag ju få ytterligare 10% effekt utöver ökningen de extra 3PSI ger?

Låter väldigt bra i teorin iaf. smile

727 Inlägg
12 april 2010
Trådstartare
#191
Ja att sänka insugstempen lär ju göra lite ökning på effekten hur som haver.. men att höja laddet såpass utan att kompsänka motorn vet ja inte om man törs, slå en pling till turbocenter sthlm och fråga efter Claus! han är hemma på våra bilar cool han har ägt 540 med kompressor själv tyckte jag han sa.

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

727 Inlägg
18 april 2010
Trådstartare
#192
Var ute och körde den riktigt varm idag och kollade sedan inne i tryckrören, duktigt oljedimmigt... kanske för att jag hade tryckröret åt sidan (ej monterat till insuget), och lmm och luftfilter sitter monterat som orginal så turbon inte fick något motstånd att jobba mot?

I fredags fick jag lite däckspons, iaf en trevlig nyhet big_smile Bjuder även på en liten liten videosnutt på hur det låter i kupén vid gaspådrag tongue

Edit: Skaffar en restriktor till oljetillförseln på måndag och provar igen, pumpen går ju som den skall och suger ur duktigt. Så turbon får för mycket olja verkar det som.

http://www.garaget.org/video/t1gplvl29juo
Senast redigerat av Frayze (18 april 2010)

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
18 april 2010
#193
Så jäkla kul projekt detta! Blir ju glad varje gång det kommer mail om uppdatering i denna tråden. smile

George
1 956 Inlägg
18 april 2010
#194
skulle du kunna länka till biltema pumpen du köpt?
Sitter å räknar lite på samma setup som på din.. Man blir ju grymt sugen smile

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

727 Inlägg
18 april 2010
Trådstartare
#195
Pumpen heter 25987 och finns här. http://www3.biltema.se/sv/Bat/Pump/Vatt … ieselpump/

Dock vet jag ej om den är bra nog än, ska prova med restriktor till oljetillförseln nu i veckan.

Klart du ska bygga! wink

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

1 867 Inlägg
19 april 2010
#196
Är aggregatet kullagrat? Är det inte det tycker jag inte du ska strypa oljan.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

727 Inlägg
19 april 2010
Trådstartare
#197
Nej inte kullagrat, glidlagrat bara.
Troligen har jag lyckats blåst oljetätningarna i turbon, min klant lol av det lilla ja körde den med tryckröret åt sidan. Så lär ta hem ett nytt agg eller renovera det om det nu går..? har väl ett nytt agg hemma i början på nästa månad isåfal.

Inte lätt när man är ivrig och vårkänslorna spirar, jag tänker inte så logiskt då neutral

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

Driver
2 111 Inlägg
19 april 2010
#198
Tamefan, missat din tråd helt! hmm. Ser ju inte så pjåkigt ut detta wink .!!! Småskönt ljud var de i maskin o snurra också måste jag säga haha cool , rått är bara förnamnet tongue.

Synd med turbon, men hoppas du får ut bilen så man får höra o kika på grejerna i sommar smile!!

Lycka till!!

Mvh Janken

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

727 Inlägg
19 april 2010
Trådstartare
#199
Ja det var ett prakt "sopa huvudet i väggen" klant-misstag från min sida men bara invänta lön och handla nytt!

Får se till att få lite fler pass på krogen så man kan jobba in den nätta merkostnaden på 2800kr för ett nytt agg lol

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

Med.lem
3 759 Inlägg
20 april 2010
#200
Man ska alldrig köra ett agg utan motstånd. Du varvar sönder den på ett kick.
Fast det kanske jag skulle kläckt ur mig lite tidigare? tongue

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!


Sök