3229
Sök

Turbo konvertering BMW 540i e39 (långtidsprojekt) Nu tar vi nya tag!

Företagsrepresentant
24 Inlägg
20 maj 2010
#221
Såg att biltemapumpen hade ett tryck på 2bar. Detta borde räcka mer än väl som tryck/sugpump istället för tjafset med att dra olja från motorns smörjsystem.

Kan du inte bygga en helt egen krets till smörjningen av turbon, med catchtanken som oljereservoar?

Dvs. Suga upp oljan med biltemapumpen från reservoaren som i sin tur matar turbon med 2bar som därefter dränerar med fritt fall till din ventilerade catchtank osv.

Ps. Tummen upp för ditt bygge. Hoppas det löser sig med den svåra biten dvs. mappningen.
Senast redigerat av Fahrer (21 maj 2010)


727 Inlägg
21 maj 2010
Trådstartare
#222
Fahrer skrev:
Såg att biltemapumpen hade ett tryck på 2bar. Detta borde räcka mer än väl som tryck/sugpump istället för tjafset med att dra olja från motorns smörjsystem.

Kan du inte bygga en helt egen krets till smörjningen av turbon, med catchtanken som oljereservoar?

Dvs. Suga upp oljan med biltemapumpen från reservoaren som i sin tur matar turbon med 2bar som därefter dränerar med fritt fall till din ventilerade catchtank osv.

Ps. Tummen upp för ditt bygge. Hoppas det löser sig med den svåra biten dvs. mappningen.

Tackar big_smile

Denna tank är på tok för liten att ha som reservoar då den endast rymmer runt 1.5-2 dl. kan inte ha större tank med denna placering till detta bygge heller med tanke på att turbon sitter rätt långt ner, men att köpa en till pump och bygga en till större ventilerad tank i reservhjulsbaljan som en andra pump suger från däremot, går ju alltid att ordna.

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

1 867 Inlägg
21 maj 2010
#223
Ska man köra en egen krets till turbooljan så borde man ha en oljekylare och ett oljefilter i samma krets.
Då blir det enklare att köra på motorns egna system.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

727 Inlägg
22 maj 2010
Trådstartare
#224
Koop skrev:
Ska man köra en egen krets till turbooljan så borde man ha en oljekylare och ett oljefilter i samma krets.
Då blir det enklare att köra på motorns egna system.

Givetvis bör man ha det, har en 19raders liggande ifall det bil ombyggnation tongue

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
22 maj 2010
#225
hoppas du kör etanol!, bmw motorerna Älskar att spika på bensin + överladd

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

BMW turbo - gör det bästa ännu bättre!
28 Inlägg
26 maj 2010
#226
Har just suttit och läst igenom hela tråden, från början till slut, vartenda ord.. Och vad ska man säga? jag älskar din bil! och ditt projekt! Många uppfinningsrika och fina lösningar samt en jävligt snygg installation! Jag längtar verkligen till uppdate med texten "Mappning klar! big_smile film med helt sjukt underbart ljud och massa effekt finns här ----" smile Hoppas dom sista bitarna faller på plats problemfritt för dig! tråden skall följas noga dom sista bitarna! big_smile

Lycka till!!


727 Inlägg
26 maj 2010
Trådstartare
#227
Tokigast skrev:
Har just suttit och läst igenom hela tråden, från början till slut, vartenda ord.. Och vad ska man säga? jag älskar din bil! och ditt projekt! Många uppfinningsrika och fina lösningar samt en jävligt snygg installation! Jag längtar verkligen till uppdate med texten "Mappning klar! big_smile film med helt sjukt underbart ljud och massa effekt finns här ----" smile Hoppas dom sista bitarna faller på plats problemfritt för dig! tråden skall följas noga dom sista bitarna! big_smile

Lycka till!!

Tack så mycket, det stödjer mig otroligt! big_smile Hoppas oljeflänsen kommer idag så jag kan montera den nya catchtanken snarast tongue

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

Proud Member of Kööken Racing!
1 056 Inlägg
27 maj 2010
#228
Blir det gatebil mantorp? =]

Behöver du nått specialtillverkat? Ask me!
Proud member of kööken Racing
Bmw E30 Supercharged "Hellsifür - Mean but clean!" http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=116196
Projekt jag är delaktig i: Bmw M3 E30 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=167936

727 Inlägg
31 maj 2010
Trådstartare
#229
Gatebil vet jag inte tongue Oljeflänsen dök ner i lådan idag, tack Bonje! så nu bär det av till garaget och svetsa fast den lilla tanken! Bild skickar jag upp när jag kommer hem igen. Skönt att ha lite tid över att skruva igen. Känns som jag bott på jobben senaste månden!! mad

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

727 Inlägg
31 maj 2010
Trådstartare
#230
Då var oljeretur-catchtanken klar tongue



https://www1.garaget.org/gallery/archive/20534/942591_zahhrs.jpg
Bara att skruva på smile

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

727 Inlägg
7 juni 2010
Trådstartare
#231
Tanken monterad slutligen! ska byta ut slangen till pumpen mot ett tillböjt rör så jag får bättre fall. Men funkar gör det big_smile

Snackade lite med turbocenter idag och står nu på en väntelista iaf!

Lade upp en länk till bild på tanken monterad och pumpen  flyttad:

http://www.pixbox.se/pic_show_id31142295.html
Senast redigerat av Frayze (14 juni 2010)

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

hellre avåkt än frånåkt!
51 Inlägg
27 juni 2010
#232
vafan.. så du flyttade på bränsletanken bak?! den är ju i vägen, iaf på e34

245 Inlägg
27 juni 2010
#233
vad är detta för pryl?: oljecatchtank till oljereturen. vad har man en sån till?

S.v.r

3 235 Inlägg
27 juni 2010
#234
Grymt projekt! Kommer att följas:)
Vad är det för pump du har till returoljan, är det en vanlig bränslepump, eller speciellt avsedd för olja?


R1 driver!
5 128 Inlägg
27 juni 2010
#235
Riktigt härligt projekt! Kul att du vågar gå emot strömmen och köra turbon bak! Ska helt klart följas! smile


2 Inlägg
27 juni 2010
#236
Tjena frasse... ett par tipps är att byta ut din slang som du använder som tillförsel + snabbkopplingen. Pressa en stålomspunnen slang på hydroscand eller om du känner någon som jobbar på tex. lastbilsverkstad så be om en hydraluslang med pressade kopplingar, du har samma oljetryck där som i motorn på upp till 6bar och det får inte pajja. Har inte läst allt men iaf, biltema har en pump som fungerar bra som returpump, stor som en 33cl cola burk, silver till färgen.. den har vi använt förr till det utan nån sån dära catchtank du svetsat osv... en slang in i tråget ifrån pumpen bara. Vet inte heller hur du löst det med turbon nu när du inte använder kompressorsidan men om den går helt utan motstånd så övervarvar den och lagret mår säkert inte så bra utav det. Det finns även minst en dansk som är Riktigt bra på att mappa om dom dära orginalspruten om du tröttnar på turbocenter.


727 Inlägg
13 augusti 2010
Trådstartare
#237
Fredrik Westlund! hehe de var inte igår man hörde av dig. Hur som helst så kommer bygget stå ett tag, husrenovering och oväntade verkstadskostnader på tysklands semester ställer till det ekonomiskt och tidsmässigt. så ledsen alla, men så är fallet i dagsläget.

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

Med.lem
3 759 Inlägg
14 augusti 2010
#238
Frayze skrev:
Fredrik Westlund! hehe de var inte igår man hörde av dig. Hur som helst så kommer bygget stå ett tag, husrenovering och oväntade verkstadskostnader på tysklands semester ställer till det ekonomiskt och tidsmässigt. så ledsen alla, men så är fallet i dagsläget.

Vad hände i Tyskland?

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

727 Inlägg
15 augusti 2010
Trådstartare
#239
Min mongo Clio ville inte som vi ville, generatorn lade av på autobahn 2 mil innan Hamburg, sen rasade även framhjulslagret, trots att det är bytt för ca 3k mil sedan enligt servicepapper .. och hade man verktygslådan med sig? näee... så en liten kostnad på "bara" 4tusen extra :S sen kunde man tuffa på igen och tog oss till Berlin och sen hem igen

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

820 Inlägg
28 september 2010
#240
Hjullager måste fan vara en sjuka så det heter duga på alla franska bilar och i synnerhet Renault, tycker folk som kör franskt byter hjullager stup i kvarten tongue

Spännande att se fortsättningen på projektet när du får lite cash! smile

Om man säger


Sök