3132
Sök

Turbo konvertering BMW 540i e39 (långtidsprojekt) Nu tar vi nya tag!

Gasglad
3 244 Inlägg
20 februari 2010
#161
Härligt med uppstarten, spoolljudet från turbon var ju helt underbart!!
Ska bli kul att se vad bänkningen visar samt hur effektkurvan ser ut!

//Carfreak

727 Inlägg
20 februari 2010
Trådstartare
#162
ja jag lägger upp bild på kurvan när vi väl är där tongue

Lär tillägga en grej som jag tycker folk bör veta:

Stort tack till DO88 för supersnabb frakt, och kundservice som ingen annan, samt mycket fin kvalitet på grejorna

Och såklart mega tack till svetskungen Stefan som ställt upp och hjälpt till, kommit på kalasbra lösningar, stått ut med att ha bilen ståendes FÖR länge i hans garage wink Som fått detta att bli verklighet helt enkelt!

To be continued!

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

727 Inlägg
23 februari 2010
Trådstartare
#163
Lite update igen wink

Har grovtvättat motorutrymmet lite, finputsningen kvar tongue

Fått ett rör som ska hålla LMM sonden svarvat, nu återstår uppkapning av hål och tillkapning av det svarvade röret i rätt längd och sedan lämna iväg det till svetsning tongue Vill inte svetsa i 1mm aluminiumrör när jag aldrig svetsat aluminium överhuvudtaget tongue

Kapat tryckrören lite och fått det att stämma lite bättre eller vad tycker ni? kommentarer! lol



https://www1.garaget.org/gallery/archive/20534/865790_e228k3.jpg
Nytvättat tongue mörka bilder p.g.a mitt UNDERBARA trånga underjordiska garage med 15w belysning



https://www1.garaget.org/gallery/archive/20534/865792_5wo5j7.jpg
Finputsning kvar




https://www1.garaget.org/gallery/archive/20534/865794_2a11t0.jpg
Ett av Ämnena till nya LMM huset, passar perfekt, bara byta o-ring.

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

727 Inlägg
4 mars 2010
Trådstartare
#164
Har kommit en liten bit till med det sista under huven, här kommer bilder på hur jag löste slanganslutningen till tomgångsmotorn. Lär ha den så nära spjällhuset då den måste vara mellan spjällhuset och LMM, samt får inte vara allt för nära LMM. slanganslutningarna ska givetvis lackas i samma färg som ventilkåporna cool

https://www1.garaget.org/gallery/archive/20534/870603_ueiogn.jpg
Närbild på slanganslutningen á la Biltemas båtavdelning (bordgenomföring)




https://www1.garaget.org/gallery/archive/20534/870606_rghgxb.jpg
Helhetsbild av motorrummet i dagsläget
Senast redigerat av Frayze (4 mars 2010)

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
4 mars 2010
#165
Härligt med lite uppfinningsrikedom! smile
Kul att följa detta projekt!

727 Inlägg
4 mars 2010
Trådstartare
#166
TCG skrev:
Härligt med lite uppfinningsrikedom! smile
Kul att följa detta projekt!

Ja jag satt och tittade på lösningar iförrgår, hittade en variant från revotec på Dalhems hemsida, men 275kr plus frakt kändes onödigt dyrt och tyckte mig känna igen funktionen, så slog lite i biltema katalogen igår och så var det bara att åka och hämta, 39kr för bordgenomföringen plus 45 kr för slangnippeln tongue Bara kapa till tappen i rätt längd på verkstan och montera cool

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

1 867 Inlägg
5 mars 2010
#167
Pro-Mille skrev:
Fränt bygge! smile

Pumpar du tillbaks oljan direkt ur turbon med elpumpen?
Har du möjlighet så bygg en lite catchtank som oljan kan rinna ner i som pumpen suger ifrån,
sedan ska tanken vara avluftad.

Precis samma sak som jag har påtalat tidigare i tråden, en uppsamlingstank under turbon är nog en bättre lösning.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

727 Inlägg
5 mars 2010
Trådstartare
#168
Koop skrev:
Pro-Mille skrev:
Fränt bygge! smile

Pumpar du tillbaks oljan direkt ur turbon med elpumpen?
Har du möjlighet så bygg en lite catchtank som oljan kan rinna ner i som pumpen suger ifrån,
sedan ska tanken vara avluftad.

Precis samma sak som jag har påtalat tidigare i tråden, en uppsamlingstank under turbon är nog en bättre lösning.

Jepp en självsugande pump, STS turbo kör utan tankar och det ska inte vara några problem enligt dem, De har ju hållit på ett bra tag med sina kit och de verkar inte vara några problem vad jag läst mig till, men går det inte bra så blir det en tank såklart.

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

Random Hero
4 047 Inlägg
10 mars 2010
#169
Blir riktigt snyggt, kommer låta så gött med turbon vinandes därbak. Snygg lösning på slanganslutningen !  smile

Dog food lid. Backwards

727 Inlägg
8 april 2010
Trådstartare
#170
Hej alla glada! var ner idag och plockade bort tryckröret och monterade LMM och luftfilter som orginal, för att känna och se om turbon arbetar upp något tryck vid varvökning, och det gjorde den då utan problem big_smile fläktade på riktigt fint från tryckröret tongue Ledsen för långsam update, haft andra prioriteringar :S men efter Elmia så vart man så sugen igen att börja greja så snart kommer det fler updates!

Var dessutom ut och provade den runt kvarteret och varmkörde den för att se att allt funkade som det ska, gissa om man blev sugen på att dra ut och trycka på lite?!
Senast redigerat av Frayze (8 april 2010)

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

663 Inlägg
8 april 2010
#171
Jobba på nu för jag vill se din bil klar snarast!!! big_smile


727 Inlägg
8 april 2010
Trådstartare
#172
hehe ja de vill jag med! nu är slantar dessutom på väg in så att åka och mappa den känns lite långt borta längre big_smile

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

3 Inlägg
11 april 2010
#173
Bra jobbat. ska bli kul att se sen smile

________________________
Nissan 180zx - Holset@1.6bar

727 Inlägg
11 april 2010
Trådstartare
#174
roadie skrev:
Bra jobbat. ska bli kul att se sen smile

Tack! ja är bra sugen på att ta en kik på ditt verk med wink sen om jag vågar rejsa mot dig vetefan smile

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

MR Andersson
1 229 Inlägg
11 april 2010
#175
Blir riktigt coolt dehär smile När blir de mappning/Bänkning då?


727 Inlägg
11 april 2010
Trådstartare
#176
Jag har besiktningstid 1:a maj, så efter det ska turbo grejerna plockas på igen så lär väl ringa turbocenter i veckan och se om de har nå tid över åt mig lite längre fram, kanske juni! är ju lite av ekonomiska skäl den inte är klar än tongue

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
11 april 2010
#177
Frayze skrev:
Jag har besiktningstid 1:a maj, så efter det ska turbo grejerna plockas på igen så lär väl ringa turbocenter i veckan och se om de har nå tid över åt mig lite längre fram, kanske juni! är ju lite av ekonomiska skäl den inte är klar än tongue

Turbocenter i Sthlm? Eller finns det på andra orter?
Skulle gärna hitta någon som skulle kunna hjälpa mig få ut lite mer effekt ur min maskin till vettiga pengar.

727 Inlägg
11 april 2010
Trådstartare
#178
TCG skrev:
Frayze skrev:
Jag har besiktningstid 1:a maj, så efter det ska turbo grejerna plockas på igen så lär väl ringa turbocenter i veckan och se om de har nå tid över åt mig lite längre fram, kanske juni! är ju lite av ekonomiska skäl den inte är klar än tongue

Turbocenter i Sthlm? Eller finns det på andra orter?
Skulle gärna hitta någon som skulle kunna hjälpa mig få ut lite mer effekt ur min maskin till vettiga pengar.

Stämmer bra! De har petat duktigt på 540´s med överladd så det blir dem som får optimera åt mig. Pratat med dem ett par gånger under byggets gång, tack vare dem jag bygger större LMM nu tongue större chans att få det så bra som möjligt.

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
11 april 2010
#179
Frayze skrev:
TCG skrev:
Frayze skrev:
Jag har besiktningstid 1:a maj, så efter det ska turbo grejerna plockas på igen så lär väl ringa turbocenter i veckan och se om de har nå tid över åt mig lite längre fram, kanske juni! är ju lite av ekonomiska skäl den inte är klar än tongue

Turbocenter i Sthlm? Eller finns det på andra orter?
Skulle gärna hitta någon som skulle kunna hjälpa mig få ut lite mer effekt ur min maskin till vettiga pengar.

Stämmer bra! De har petat duktigt på 540´s med överladd så det blir dem som får optimera åt mig. Pratat med dem ett par gånger under byggets gång, tack vare dem jag bygger större LMM nu tongue större chans att få det så bra som möjligt.

Bygger större LMM?
Lite långt att åka till Sthlm för mig... :S
Skulle ju gärna haft en kontakt på västkusten. smile

727 Inlägg
11 april 2010
Trådstartare
#180
TCG skrev:
Frayze skrev:
TCG skrev:

Turbocenter i Sthlm? Eller finns det på andra orter?
Skulle gärna hitta någon som skulle kunna hjälpa mig få ut lite mer effekt ur min maskin till vettiga pengar.

Stämmer bra! De har petat duktigt på 540´s med överladd så det blir dem som får optimera åt mig. Pratat med dem ett par gånger under byggets gång, tack vare dem jag bygger större LMM nu tongue större chans att få det så bra som möjligt.

Bygger större LMM?
Lite långt att åka till Sthlm för mig... :S
Skulle ju gärna haft en kontakt på västkusten. smile

Jajamän, större luftmassemätarhus.. I och med kompressorkiten behövdes inte detta ingrepp, om de lurade signalen med nåt motstånd om det är inbyggt i den medföljande programvaran eller vad de sa..

Så därför lär jag ha en större till mitt turbobygge, utgår från ett 4" rör så innerdiametern hamnar på 96mm mot 80 nånting orginal, har inte orginalmåttet i huvudet längre., du såg väl på nyaste motorbilderna i tråden hur det kommer se ut tongue dock ska ju alla alu-rör lackas i samma färg som ventilkåporna och bli så diskret som möjligt smile

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966


Sök