3105
Sök

Frågor ang bmw 535

47 Inlägg
18 november 2009
Trådstartare
#1
Tja, har fått tag på en hyffsat billig bmw 535 som jag gissar är en 91a(har glömt fråga årsmodellen hehe) av en gammal klasskompis som flyttat och inte har tid med den längre.

Han ska ha 6000 för den men då säger han att en "vipparm" är trasig på den och att den måste bytas.
Jag är långt ifrån en expert när det kommer till bil motorer så jag frågar här, är en vipparm dyr och är den avancerad att byta?
Går ju att lämna in den på tex statoil och att dom fixar det inte så dyrt alls om de skulle va så

Vet inte om detta ska på köpråds forumet eller hur de blir men största frågan är väl hur det är med den sk vipparmen big_smile


Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 november 2009
#2
Autopower.se, bra forum som du kommer ha nytta av om du är Bmw-spekulant eller redan äger en. Hur dyrt/svårt det blir att reparera bilen beror ju dels på dina egna kunskaper och dels på om det verkligen bara är vipparmen eller om du märker att det mesta i bilen är slutkörd vid köp.

Sköter man en 535i med M30 och håller koll på vätskenivåerna så är det en pålitlig motor, men har tidigare ägare snålat in på skötsel men samtidigt kört den hårt. Ja då kan den vara ett riktigt dåligt köp.

Kolla upp bilen noga, känner du att det inte är något du klarar så försök få med en kunnig bekant.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

358 Inlägg
18 november 2009
#3
En vipparm kostar inte mycket (140kr t.ex. på motornord) och är inte särskilt avancerad att byta. Med hjälp av en haynesbok kan du nog göra det själv men är du osäker så är det bäst om du låter någon annan göra det åt dig.

Edit: Finns några saker att tänka på när man byter vipparmar, varför gick den av?  Sliten kam?
Dålig smörjning? (igentäppta smörjrör) Dåligt servad?
Svårighetsgraden beror också på vilken vipparm som gått då vipparmsaxlarna är delade på mitten och dras ut åt olika håll, är det då en bakre vipparm som ska bytas måste toppen lyftas av.
Sen när allt är isärplockat kan man ju fundera på om vipparmsaxlarna eller alla vipparmar måste bytas.
En annan sak som bör tänkas på är att vipparmarna kan splittras i flera delar så kolla igenom så inga delar ligger kvar i toppen och byt olja.
Senast redigerat av Timol (19 november 2009)

191 Inlägg
19 november 2009
#4
Kan inget annat än att hålla med Timol som skrev ovan.Är bara tvungen att ge berröm till honom för ett korrekt svar:)



Sök