3765
Sök

Bästa bruksbilen som finns?

1 024 Inlägg
22 november 2009
lamborghini gallardo

Jumbo Burger
76 Inlägg
22 november 2009
Volvo XC70 AWD og Subaru Impreza WRX/Forester XT er de ultimative brugsbiler/vinterbiler...

Med lem
768 Inlägg
22 november 2009
Letar man slitvargar så:

En Lada Niva håller i typ 1000år. Köp en ny http://www.ubbo.se/car.aspx?mod=163 för 109.000. ''Den har tillverkats i ca 30 år, utan att förändras nämnvärt. Men varför ändra på något som fungerar så bra?''

Annars så har vi ju Toyota Hilux!: http://www.youtube.com/watch?v=L0mvfjwX4es

/Robin

Singel! Stöt på mig, jag är elektriker!

238 Inlägg
22 november 2009
Volvo_Mannen skrev:
Sued skrev:
Kör själv en V70 R AWD 08'a som tjänstebil och det är lätt att förstå varför det bara är i Sverige de rullar så många av dem, patriotism på hög nivå! Hela världen gör bilar i alla storlekar som drar mindre och mindre, Volvo kör på i samma veva, sätter 300 bensinslukande hästar i ett herrgårdsvagns chassi gjort för att transportera hem en stor mängd matkassar från ICA.

Om man ska se till normala bruksbilar med kvalitet och bränslesnålhet mm är det bara Tyskar och Japaner att fokusera på.

Hur fick du tag på en 08ans V70R? Sista ärsmodellen var ju 2007.

Eller så slant jag på en tangent en bakfylle dag som denna...

Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today.

177 Inlägg
22 november 2009
Helt onödig tråd eftersom det finns 1000-tals åsikter om detta hmm

Born in Germany, Built in America, Raised in Sweden! BMW X5

125 Inlägg
22 november 2009
Trådstartare
BergsST skrev:
Helt onödig tråd eftersom det finns 1000-tals åsikter om detta hmm

nej Men onödig är den ju inte. Du är den tredje personen jag påpekar detta för. Diskussionen är enbart till för att reflektera i allas åsikter och se ifall någon kommer fram till någon intressant synpunkt, samt till att kolla läget över vad folk faktiskt tycker. Inget utnämnande eller något. Mest på skoj smile

3 259 Inlägg
22 november 2009
Stoxoz skrev:
När man kollar Blocket på bilar från 03 och framåt i den prisklassen så är ju de flesta som kommer upp antingen Renault eller Peugueot. Är folk trötta på sina skitbilar och vill bli av med dom? Eller är dessa bilar eftertraktade? Jag tycker det har låtit som på flera här i tråden att franska bilar ogillas, speciellt de två ovan nämnda. Vad är det för fel på dom? Mina päron kör Peugeot 407SW, jag tycker det verkar va en väldigt trevlig o körglad bil. Har visserligen inte haft den så länge men ändå. Varför detta hat mot franska bilar?

Det finns ju en anledning till att dom kostar ingenting! Franska bilar är skit! Har alltid varit och kommer alltid vara det! Den som har provat att meka med en sådan förstår vad jag menar.. Har försökt mig på att gilla renault då man får en 00 eller nyare för 10.000kr och uppåt..(jämför med en volvo, bmw, audi eller VW) Men som sagt så finns det ju en anledning till att man får en nyare tex renault grymt billigt! Men det går ju inte ens att äga en sån bil i en månad utan att nåt går sönder?!?! det är ju helt sjukt.. har säkert ägt 10st renault under mitt liv och ingen av dom har gått problem fritt under mina ägor och då ska tilläggas att jag byter bil väldigt ofta! Alla möjliga elfel hit och dit och rassliga konstruktioner på det mesta.. det är elhissar, oljetrycksgivare, motorlampor, absgivare, absstyrenheter, växellådor, motorras(ofta helt sonika) o fan o hans moster... nej usch, håll er till baguetter j*kla fransmän!smile

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

194 Inlägg
22 november 2009
Kör själv en V70 R AWD 08'a som tjänstebil och det är lätt att förstå varför det bara är i Sverige de rullar så många av dem, patriotism på hög nivå! Hela världen gör bilar i alla storlekar som drar mindre och mindre, Volvo kör på i samma veva, sätter 300 bensinslukande hästar i ett herrgårdsvagns chassi gjort för att transportera hem en stor mängd matkassar från ICA.

Om man ska se till normala bruksbilar med kvalitet och bränslesnålhet mm är det bara Tyskar och Japaner att fokusera på.

Måste bara påpeka det om herrgårdsvagnar med mycket hästar ... audi, bmw och merca gör några sådana med ... smile

139 Inlägg
22 november 2009
Beror ju på ekonomi men TS Bmw ligger väl närmast till hands för min del när det blir dags för en riktig bruksbil.

så BMW e46 328-330 eller likande skulle jag tro att jag skulle va nöjd med.

238 Inlägg
22 november 2009
trocade skrev:

Måste bara påpeka det om herrgårdsvagnar med mycket hästar ... audi, bmw och merca gör några sådana med ... smile

Japp, i princip alla märken har någon effekt stark bil, dock har de märken du valde att nämna valt att anpassa sin bilar så att de kan hantera sin starka motor på ett så effektivt sätt som möjligt (samt att i de flesta fall få ner förbrukningen). Volvo däremot har skapat en bensinslukande best som har en stark motor, men inget annat förutom rätt schysta mätare...

Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today.

125 Inlägg
22 november 2009
Trådstartare
Matspetter skrev:
Beror ju på ekonomi men TS Bmw ligger väl närmast till hands för min del när det blir dags för en riktig bruksbil.

så BMW e46 328-330 eller likande skulle jag tro att jag skulle va nöjd med.

Jag kan påpeka att 328 funkar utmärkt! wink

9 Inlägg
7 december 2009
En tanke: Hur ofta har ni sett en toyota, mazda eller nissan stå vid vägkanten med varningsblinkers på, och ryka eller något liknande..?

->Det man hör glömmer man.
->Det man ser minns man.
->Det man gör förstår man.

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
7 december 2009
GreenColoredBlood skrev:
En tanke: Hur ofta har ni sett en toyota, mazda eller nissan stå vid vägkanten med varningsblinkers på, och ryka eller något liknande..?

Det har hänt, men faktiskt inte lika ofta som t.ex Ford, Saab, Volvo och någon Golf. (Saaben brann)
(Bara de senaste jag sett som stått med problem)

Enligt mig är japanska bilar inte direkt dåliga bilar, tvärtom. Skulle mer än gärna ha en nyare Toyota. smile
Senast redigerat av Opelmadness (7 december 2009)

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
7 december 2009
Rquired skrev:
Stoxoz skrev:
När man kollar Blocket på bilar från 03 och framåt i den prisklassen så är ju de flesta som kommer upp antingen Renault eller Peugueot. Är folk trötta på sina skitbilar och vill bli av med dom? Eller är dessa bilar eftertraktade? Jag tycker det har låtit som på flera här i tråden att franska bilar ogillas, speciellt de två ovan nämnda. Vad är det för fel på dom? Mina päron kör Peugeot 407SW, jag tycker det verkar va en väldigt trevlig o körglad bil. Har visserligen inte haft den så länge men ändå. Varför detta hat mot franska bilar?

För att franska bilar är som japanska, utan att vara i närheten av lika pålitliga. Alltså väljer man japanen istället, trots den plastiga inredningen wink

Farsan fick för nått år sen ett jävla korkat infall och köpte sig en Pega 407sw diesel, överraskande trevlig bil om man bortser från att man inte förstår sig på ett jädra skit (när man måste börja kolla i instruktionsboken för att få ett humm om hur man sköter stereo, farthållare och färddator är nått fel) och som du skriver så är den väll inte speciellt gediget byggd.

Nu är min erfarenhet vad gäller japanska och franska bilar inte överdrivet stor men jag vill påstå att pegan känns bra mycket trevligare än t.ex. Galant och Pajero. Har bla åkt nya Micran, King cab och Nivada eller va tusan den nya pickisen heter och jag kan inte förstå hur man får för sig att köpa en sådan om man nu inte skulle få ett VÄLDIGT bra pris...

Nä jag tycker nog allt en fransk bil ändå är bättre än en japansk för trivs man inte i en bil så är den enligt mitt tycke inte speciellt bra. En bra bil är en bil som man trivs i, håller skapligt och som i vart fall bjuder på lite underhållning bakom ratten.
Senast redigerat av TenZer (7 december 2009)

Rock'n Roll

2 283 Inlägg
7 december 2009
GreenColoredBlood skrev:

Inte så ofta som Volvo och saab men hur ofta ser man saab volvo jämförelsevis med Japanska märken?

R.I.P. Michael Jackson!

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
7 december 2009
TenZer skrev:
Farsan fick för nått år sen ett jävla korkat infall och köpte sig en Pega 407sw diesel, överraskande trevlig bil om man bortser från att man inte förstår sig på ett jädra skit (när man måste börja kolla i instruktionsboken för att få ett humm om hur man sköter stereo, farthållare och färddator är nått fel)

Samma problem med morsans Clio... Blev mer eller mindre nollställd när man skulle kolla hur fan man skulle koppla in koden i stereon efter ett strömbrott. Helt ologiskt. Annars är det nog ganska bra bilar, men jag själv får ont i ryggen bara av att se den bilen...

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
7 december 2009
TenZer skrev:
Rquired skrev:
Stoxoz skrev:

För att franska bilar är som japanska, utan att vara i närheten av lika pålitliga. Alltså väljer man japanen istället, trots den plastiga inredningen wink

Farsan fick för nått år sen ett jävla korkat infall och köpte sig en Pega 407sw diesel, överraskande trevlig bil om man bortser från att man inte förstår sig på ett jädra skit (när man måste börja kolla i instruktionsboken för att få ett humm om hur man sköter stereo, farthållare och färddator är nått fel) och som du skriver så är den väll inte speciellt gediget byggd.

Nu är min erfarenhet vad gäller japanska och franska bilar inte överdrivet stor men jag vill påstå att pegan känns bra mycket trevligare än t.ex. Galant och Pajero. Har bla åkt nya Micran, King cab och Nivada eller va tusan den nya pickisen heter och jag kan inte förstå hur man får för sig att köpa en sådan om man nu inte skulle få ett VÄLDIGT bra pris...

Nä jag tycker nog allt en fransk bil ändå är bättre än en japansk för trivs man inte i en bil så är den enligt mitt tycke inte speciellt bra. En bra bil är en bil som man trivs i, håller skapligt och som i vart fall bjuder på lite underhållning bakom ratten.

Jo, en bekant har just en 407sw och kan definitivt hålla med om att det är en trevlig bil, men det finns många trevliga japaner också. smile

Och som du säger är de inte direkt logiskt uppbyggda, ta bara farthållaren på den senaste Laguna. styrs med 3 olika knappar placerade på 3 helt skilda håll i kupén?!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Sök