3979
Sök

740 turbo vill inte starta.. bränsle problem

539 Inlägg
24 november 2009
Trådstartare
#21
oki.. alltså jag har kopplat precis samma sam med gammla pumpen då bilen fingerade.. matarslang till pump bygel mellan pump å filter sen slang på filtret till motorn.. dock visar det sig att det är retur..

jag är helt vilsen...

allt började ju med att bilen funkade helt kanon, sedan åkte ja i ett hål i backen så det guppade till.. bilen dör då som om det vore soppa torsk (fast ja tankat strax innan).. tog bort matar slangen till btr å konstatera att det inte kommer soppa.. böt elbränslepumpen i hopp å tro att det var den som gett sig eftersom den gammla tjöt iblannd.. även bränslepumps relät är bytt till ett nytt å allt har ström m.m..

ja blir inte klokare.. bara gråhårigare..


Alltiallo - Styrlapp BE CE
559 Inlägg
24 november 2009
#22
icklas skrev:
oki.. alltså jag har kopplat precis samma sam med gammla pumpen då bilen fingerade.. matarslang till pump bygel mellan pump å filter sen slang på filtret till motorn.. dock visar det sig att det är retur..

jag är helt vilsen...

allt började ju med att bilen funkade helt kanon, sedan åkte ja i ett hål i backen så det guppade till.. bilen dör då som om det vore soppa torsk (fast ja tankat strax innan).. tog bort matar slangen till btr å konstatera att det inte kommer soppa.. böt elbränslepumpen i hopp å tro att det var den som gett sig eftersom den gammla tjöt iblannd.. även bränslepumps relät är bytt till ett nytt å allt har ström m.m..

ja blir inte klokare.. bara gråhårigare..

Du har inte råkat sätta dit pumpen åt fel håll då? Pilen på den nya pumpen kanske är felmärkt. Bara en tanke.

Mvh

Mvh Thomas

539 Inlägg
24 november 2009
Trådstartare
#23
jag satt pumpen precis som den gammla.. kan man skifta kablarna på pumpen så att den går åt andra hållet eller funkar det inte så..

det är en likadan pump som den gammla så den ska ju sitta rätt..


Försöker iaf
12 819 Inlägg
24 november 2009
#24
icklas skrev:
jag satt pumpen precis som den gammla.. kan man skifta kablarna på pumpen så att den går åt andra hållet eller funkar det inte så..

det är en likadan pump som den gammla så den ska ju sitta rätt..

Då får kolla så pumpen suger åt rätt håll. Annars blåser den bara in luft i tanken.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

539 Inlägg
24 november 2009
Trådstartare
#25
men eftersom den pumpar fram bensin fast genom returslangen till spridarbryggan:S...

den borde ju pumpa åt rätt håll?

alltså jag har ju inte koppla om nånting utan bara bytt pump å monterat som de tva innan så det borde ju va rätt.. det borde ju inte kommit nån soppa alls till motorn varken från matarslangen eller returen om den gick helt åt fel håll?


Försöker iaf
12 819 Inlägg
24 november 2009
#26
Men jag förstår inte hur det kan komma bensin genom returslangen om det inte kommer något från matarslangen. hmm



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

539 Inlägg
24 november 2009
Trådstartare
#27
te_wik skrev:
Men jag förstår inte hur det kan komma bensin genom returslangen om det inte kommer något från matarslangen. hmm



Mvh Tommy

neh precis.. och det är ju precis som om soppan går åt fel håll.. det sprutar ju ut genom btr MOT matarslangen..

typ som om returen har blivit matarslang å tvärtom..


252 Inlägg
24 november 2009
#28
Jag hade samma problem på min 745:a turbo. Jag hade också kört ner i en grop då bilen dog varpå helvetet började. Bränsle kom fram och jag bytta pumpar och alla jävla relän till sist visst jag inte vad jag skulle göra, fick av en slump syn på vevaxelgivaren och efter att ha bytt den öppnade spridarna och tändingen kom igång igen!




Mitt tips, testa byt vevaxelgivare!
Senast redigerat av Kickboxer (24 november 2009)

539 Inlägg
24 november 2009
Trådstartare
#29
oki:), fast jag har ju gnista.S


252 Inlägg
24 november 2009
#30
icklas skrev:
oki:), fast jag har ju gnista.S

Fast den säger ju till spridarna att öppna också...

539 Inlägg
24 november 2009
Trådstartare
#31
Kickboxer skrev:
icklas skrev:
oki:), fast jag har ju gnista.S

Fast den säger ju till spridarna att öppna också...

oki men den givaren kan va trasig å ge gnista men kan va trasig så att spridarna inte öppnar?


252 Inlägg
24 november 2009
#32
icklas skrev:
Kickboxer skrev:
icklas skrev:
oki:), fast jag har ju gnista.S

Fast den säger ju till spridarna att öppna också...

oki men den givaren kan va trasig å ge gnista men kan va trasig så att spridarna inte öppnar?

Tydligen, min var sån i alla fall. Efter jag bytte den startade skiten igen. Sitter din vevaxelgivare på växellådan eller i fördelaren?

539 Inlägg
24 november 2009
Trådstartare
#33
Kickboxer skrev:
icklas skrev:
Kickboxer skrev:

Fast den säger ju till spridarna att öppna också...

oki men den givaren kan va trasig å ge gnista men kan va trasig så att spridarna inte öppnar?

Tydligen, min var sån i alla fall. Efter jag bytte den startade skiten igen. Sitter din vevaxelgivare på växellådan eller i fördelaren?

jag har inte en aning vart min givare sitter.. är en b230ft..

men det här med att soppan går helt galet då?

är det special pump om man har bränsle värmare?


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
24 november 2009
#34
icklas skrev:
Kickboxer skrev:
icklas skrev:

oki men den givaren kan va trasig å ge gnista men kan va trasig så att spridarna inte öppnar?

Tydligen, min var sån i alla fall. Efter jag bytte den startade skiten igen. Sitter din vevaxelgivare på växellådan eller i fördelaren?

jag har inte en aning vart min givare sitter.. är en b230ft..

men det här med att soppan går helt galet då?

är det special pump om man har bränsle värmare?

inte så att du satt matar- resp returslangen på fel ställe vid bränslearmaturen?

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

539 Inlägg
24 november 2009
Trådstartare
#35
jag har inte vart vid armaturen nånting, enbart huvudpumpen som är bytt..


45 Inlägg
24 november 2009
#36
vad händer om du skiftar på slangarna då så du sätter returen på matar sidan på railen då ?? returen ska ju gå direkt till tanken och inte till pumpen .. testa å bytt plats på slangarna  smile

45 Inlägg
24 november 2009
#37
kan du hysat med el så kan du mäta dig till om spridare å sånt funkar . vevaxel givaren sitter i sprängkåpan om du har en inte alla som har de . vad är de för årsmodel och har du själv diagnos på den så kan du titta vad pcmen tror på smile kan vara en hjälp i bland

539 Inlägg
25 november 2009
Trådstartare
#38
Purjo84 skrev:
vad händer om du skiftar på slangarna då så du sätter returen på matar sidan på railen då ?? returen ska ju gå direkt till tanken och inte till pumpen .. testa å bytt plats på slangarna  smile

returen har ju en klämd skruvkoppling på sig mot spridar bryggan.. det är som om slangarna är skiftade fast ja ha inte ändra nått mot förut :S


539 Inlägg
25 november 2009
Trådstartare
#39
Purjo84 skrev:
kan du hysat med el så kan du mäta dig till om spridare å sånt funkar . vevaxel givaren sitter i sprängkåpan om du har en inte alla som har de . vad är de för årsmodel och har du själv diagnos på den så kan du titta vad pcmen tror på smile kan vara en hjälp i bland

det är bytt motor så ja ha inte en aning va årsm är :S


45 Inlägg
25 november 2009
#40
hm dy har inte diagnosen på den med andra ord då sad tycker de här värkar väldigt knepigt soppan ska inte kunna gå bakvägen och pumpen ska inte bygga upp tryck om den går baklänges då går bara pumpen tungt så de känns väldigt mysko sad ska fundera under dagen på de här


Sök