Hej!
Har en gammal Golf som jag är rätt fäst vid, men som riskerar att bli ersatt inom kort om jag inte kommer på varför den tycks sakna både hyfs och fason.
• Bilmodell
VW Golf 1.6
• Årsmodell
1993
• Miltal
26000
• Modifikationer på bilen
Inga
• Hur yttrar sig felet?
Motorn går alldeles förträffligt... 95% av tiden. Den är pigg (för sin ålder, och för att vara tämligen klen till att börja med), går jämnt, startar i alla väder etc. Det är bara det att den helt plötsligt får för sig att tvärdö korta stunder, allt från någon tiondels sekund (upplevs som ett "ryck" i körningen) till flera sekunder, ibland så man blir stående längs vägkanten med en bil som kan ta en halv minut att få igång.
Det som jag tycker är lite underligt är att den går alldeles utmärkt i vanliga fall. Den har hållit på så här i något halvår nu, med ett litet uppehåll på cirka en och en halv månad då den gick som en klocka, för att sedan återgå till att spöka. Planen var från början att låta den dö på egen hand, och sedan släpa iväg åbäket till en verkstad (antog att det skulle vara rätt svårt att felsöka en bil som kan gå 10 mil i sträck utan några som helst symptom), men den vägrar ju att göra det. Sedan började det närma sig besiktning, och ja, har man en bil från tiden före skivat bröd så är man ju inte så pigg på att kosta på verkstadskostnader alldeles innan en besiktning - man vet ju aldrig vad som göms i snö. Men, men... gick förstås igenom utan anmärkning på pin kiv, så nu känns det återigen aktuellt att ta tag i problemet.
Det rör sig alltså inte om att den går dåligt, dvs tappar ork eller går på tre cylindrar eller hackar pga dålig bränsletillförsel eller liknande. Motorn verkligen tvärdör och dras sedan igång igen nästan omedelbart av farten. Sedan kan den gå som en klocka i tio mil till. Eller 100 meter. Verkar helt slumpmässigt.
Varvräknarnålen går i botten när det sker, dock förändras inget annat på instrumentpanelen. Känns som att tändningen upphör tillfälligt eller liknande?
Har varit i kontakt med två verkstäder, och fått lite olika besked. Den ena föreslog att tändspolen skulle kunna vara dålig, den andra verkstaden sa att det nog inte alls var tändspolen och föreslog att jag skulle kolla felkoder från något felminne som tydligen ska finnas även i gamla bilar som denna.
För att illustrera hur den beter sig passade jag på att filma lite med mobilen på vägen hem från stan ikväll, vet inte om det hjälper men det kan ju inte skada. Filmen är här:
http://www.youtube.com/watch?v=MTpV3eRMxr4
Om någon har några idéer om vad det kan röra sig om vore jag mycket tacksam.
• Är felet permanent eller uppstår det bara ibland?
Verkar helt slumpmässigt när det sker, kall motor, varm motor, alla väder.
• Vilken felsökning har redan gjorts?
Inget bytt ännu. Hoppas kunna få någon aning om vad som behöver göras innan jag börjar byta del efter del i ren, dyr, desperation![wink](img/smilies/wink.png)
Har testat fippla lite med tändningslåset under körning, har ingen skillnad, så tror inte att det är felet.
Har en gammal Golf som jag är rätt fäst vid, men som riskerar att bli ersatt inom kort om jag inte kommer på varför den tycks sakna både hyfs och fason.
• Bilmodell
VW Golf 1.6
• Årsmodell
1993
• Miltal
26000
• Modifikationer på bilen
Inga
• Hur yttrar sig felet?
Motorn går alldeles förträffligt... 95% av tiden. Den är pigg (för sin ålder, och för att vara tämligen klen till att börja med), går jämnt, startar i alla väder etc. Det är bara det att den helt plötsligt får för sig att tvärdö korta stunder, allt från någon tiondels sekund (upplevs som ett "ryck" i körningen) till flera sekunder, ibland så man blir stående längs vägkanten med en bil som kan ta en halv minut att få igång.
Det som jag tycker är lite underligt är att den går alldeles utmärkt i vanliga fall. Den har hållit på så här i något halvår nu, med ett litet uppehåll på cirka en och en halv månad då den gick som en klocka, för att sedan återgå till att spöka. Planen var från början att låta den dö på egen hand, och sedan släpa iväg åbäket till en verkstad (antog att det skulle vara rätt svårt att felsöka en bil som kan gå 10 mil i sträck utan några som helst symptom), men den vägrar ju att göra det. Sedan började det närma sig besiktning, och ja, har man en bil från tiden före skivat bröd så är man ju inte så pigg på att kosta på verkstadskostnader alldeles innan en besiktning - man vet ju aldrig vad som göms i snö. Men, men... gick förstås igenom utan anmärkning på pin kiv, så nu känns det återigen aktuellt att ta tag i problemet.
Det rör sig alltså inte om att den går dåligt, dvs tappar ork eller går på tre cylindrar eller hackar pga dålig bränsletillförsel eller liknande. Motorn verkligen tvärdör och dras sedan igång igen nästan omedelbart av farten. Sedan kan den gå som en klocka i tio mil till. Eller 100 meter. Verkar helt slumpmässigt.
Varvräknarnålen går i botten när det sker, dock förändras inget annat på instrumentpanelen. Känns som att tändningen upphör tillfälligt eller liknande?
Har varit i kontakt med två verkstäder, och fått lite olika besked. Den ena föreslog att tändspolen skulle kunna vara dålig, den andra verkstaden sa att det nog inte alls var tändspolen och föreslog att jag skulle kolla felkoder från något felminne som tydligen ska finnas även i gamla bilar som denna.
För att illustrera hur den beter sig passade jag på att filma lite med mobilen på vägen hem från stan ikväll, vet inte om det hjälper men det kan ju inte skada. Filmen är här:
http://www.youtube.com/watch?v=MTpV3eRMxr4
Om någon har några idéer om vad det kan röra sig om vore jag mycket tacksam.
• Är felet permanent eller uppstår det bara ibland?
Verkar helt slumpmässigt när det sker, kall motor, varm motor, alla väder.
• Vilken felsökning har redan gjorts?
Inget bytt ännu. Hoppas kunna få någon aning om vad som behöver göras innan jag börjar byta del efter del i ren, dyr, desperation
![wink](img/smilies/wink.png)
Har testat fippla lite med tändningslåset under körning, har ingen skillnad, så tror inte att det är felet.
Senast redigerat av khoma (30 november 2009)
0
0
0
0