2916
Sök

Ny lag för tunga lastbilar och bussar!?

469 Inlägg
7 december 2009
Trådstartare
Hejan! tänkte kolla med gorg om ni vet något om denna lag? jag jobbar på en lastbilsdäck firma och fick höra här om dagen att det kommit en ny lag som säger att man måste ha minst 5mm mönsterdjup på alla däck runt om bilen under perioden 1december - 31mars. Denna lagen skulle träda i kraft 1 december i år, men jag hittar den inte någonstans inne på vägverkets hemsida. Kan någon här inne bekräfta denna lag så att man vet säkert om den gäller eller inte? vore tacksam för svar. Mvh Niklas

"tänk på att även världens starkaste man får ta i när han skiter!"

582 Inlägg
7 december 2009
en polare till mig håller på att ta körkort nu och hon sa exakt samma sak nu i helgen till mig, hon hade fått lära sig detta under hennes förra lektion så det stämmer nog det du har hört

469 Inlägg
7 december 2009
Trådstartare
Tuhkanen skrev:
en polare till mig håller på att ta körkort nu och hon sa exakt samma sak nu i helgen till mig, hon hade fått lära sig detta under hennes förra lektion så det stämmer nog det du har hört

okej tack för svaret smile jag tycker dock att dem borde gå ut lite mer om detta då det finns många som kör med betydligt mindre mönster!!

KHRacing
7 december 2009
& När exakt hörde du detta ?

tror inte att staten/Transportstyrelsen går ut med en sådan sak med så kort varsel liksom.

9 108 Inlägg
7 december 2009
Transportstyrelsen.se:  http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … interdack/

Mönsterdjup vid vinterväglag

Lastbil, buss och personbil klass II med en totalvikt över 3,5 ton ska ha däck med ett mönsterdjup på minst 5 mm vid vinterväglag under perioden 1 december till och med 31 mars. Kravet gäller för samtliga däck på fordonet. Kravet gäller inte för tillkopplade släpfordon.

469 Inlägg
7 december 2009
Trådstartare
KHRacing skrev:
& När exakt hörde du detta ?

tror inte att staten/Transportstyrelsen går ut med en sådan sak med så kort varsel liksom.

kommer inte ihåg exakt när det vara men kanske för ca 1 månad sedan =/

469 Inlägg
7 december 2009
Trådstartare
MilleN skrev:
Transportstyrelsen.se:  http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … interdack/

Mönsterdjup vid vinterväglag

Lastbil, buss och personbil klass II med en totalvikt över 3,5 ton ska ha däck med ett mönsterdjup på minst 5 mm vid vinterväglag under perioden 1 december till och med 31 mars. Kravet gäller för samtliga däck på fordonet. Kravet gäller inte för tillkopplade släpfordon.

tack så jätte mycket!! jag måste vara världens sämsta resercher haha

KHRacing
7 december 2009
exoop skrev:
Hejan! tänkte kolla med gorg om ni vet något om denna lag? jag jobbar på en lastbilsdäck firma och fick höra här om dagen att det kommit en ny lag som säger att man måste ha minst 5mm mönsterdjup på alla däck runt om bilen under perioden 1december - 31mars. Denna lagen skulle träda i kraft 1 december i år, men jag hittar den inte någonstans inne på vägverkets hemsida. Kan någon här inne bekräfta denna lag så att man vet säkert om den gäller eller inte? vore tacksam för svar. Mvh Niklas

Ditt inlägg härovan pekar på alla bilar . men Millens svar hänvisade bara till bilar över 3500kg :-)

SÅ personbilsägare behöver inte tänka på detta

469 Inlägg
7 december 2009
Trådstartare
KHRacing skrev:
exoop skrev:

Ditt inlägg härovan pekar på alla bilar . men Millens svar hänvisade bara till bilar över 3500kg :-)

SÅ personbilsägare behöver inte tänka på detta

ta en titt på rubriken igen innan du skriver! jag syftade på TUNGA fordon som rubriken anger! sen att jag i texten säger bilen menar jag naturligtvis lastbilen/bussen!

9 108 Inlägg
7 december 2009
Ja rubriken sa väl det mesta tycker jag. Fick fram det genom att söka på "vinterdäck" på transportstyrelsen så det var inga större problem smile Vi har snackat om det i skolan också men vågade inte svära på att det klubbats igenom eller om det var förslag men nu är det ju svart på vitt.

Fisketokig
2 997 Inlägg
8 december 2009
Vad är det för mönsterdjup på nya vinterdäck till buss och lastbilar?

Hoppas bara att det blir tillräckligt höga böter och kollar på detta som väger upp mot vad nya däck kostar så lagen har nån effekt. Känns som ett par tusenlappar och liten risk att åka fast inte motiverar att byta tidigt med dagens däckpriser i de drabbade dimensionerna sad

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
8 december 2009
"Vår" säljare på Volvo sa häromdan att det finns i stort sett inte en fälg att köpa till lastbil i landet. Alla köper nya däck och fälgar och slänger på i vinter, men behåller de gamla som inte är slut för att ha på våren igen.. Därmed går det åt ett par fälgar, milt uttryckt...

/Mattias

469 Inlägg
8 december 2009
Trådstartare
Martin 9-3 skrev:
Vad är det för mönsterdjup på nya vinterdäck till buss och lastbilar?

Hoppas bara att det blir tillräckligt höga böter och kollar på detta som väger upp mot vad nya däck kostar så lagen har nån effekt. Känns som ett par tusenlappar och liten risk att åka fast inte motiverar att byta tidigt med dagens däckpriser i de drabbade dimensionerna sad

nya däck till lastbilar/bussar varierar lite olika, vi har däck som har alltifrån 14mm till 25mm så det är ganska mycket. Och böterna hamnar väl som vanligt på 1000kr per fel och när böterna överstiger 12 fel eller 12000kr så får du 50% rabatt på resten av felen (sverige i ett nötskal).

469 Inlägg
8 december 2009
Trådstartare
matteeee skrev:
"Vår" säljare på Volvo sa häromdan att det finns i stort sett inte en fälg att köpa till lastbil i landet. Alla köper nya däck och fälgar och slänger på i vinter, men behåller de gamla som inte är slut för att ha på våren igen.. Därmed går det åt ett par fälgar, milt uttryckt...

ja detta kan jag bekräfta då jag jobbar med just lastbilsdäck,  nu vill jag inte göra pr på företaget jag jobbar på men många här inne känner nog till oss då vi är leverantörer åt de flesta scania i landet. några tycker inte om oss och andra tycker vi är jätte bra men iallafall så heter företaget frösshammar däck. vi säljer i stort sätt bara lastbilsdäck komplett med fälg då det inte är ekonomiskt försvarbart idagens läge att inte göra det! Mvh

roadrage
188 Inlägg
9 december 2009
dem flesta byter ändå däck på höstkanten då dem håller flera ggr längre då

Sök