Pontus_S skrev:
Hej alla glada entusiaster.
Är ny gla' ägare av en 855R. Har letat lite här och där efter en tråd som beskriver mitt problem med bilen men inte hittat.
Det är så att motorn "hostar" när turbon ger tryck och varvet ligger kring 3-4000rpm
Den hostar inte vid låga varv, eller vid högre än 4500rmp(för att komma över 4000 måste jag ge gas utan att turbon går in)
Ger jag ordentligt med gas stannar varvet hostandes vid mellan 3000 och 4000rpm så att jag omöjligt kommer över.
Jag bytte tändstift igår och fick fram att de som satt i var defekta i form av att dem endast hade ett avstånd på 0,30mm. Dem såg ut som "Svartskallen"(källa:
http://www.soe.se/mek/stift/stift.htm) som betyder att jag har kört med för fet blandning.
Hörde från en kollega att han har haft 850's tidigare och haft stora problem med sina bränslepumpar, dock beskrev han symptomen annorlunda.
Kan det vara så att min lamda är defekt eller att mitt soppafilter är gammalt? (har ej en ifylld servicebok)+(lambda lampan lyser, och har gjort det även då motorn gick fint. Och om den lyser, betyder det att Lambdasonden är trasig/defekt eller kan det betyda att lambdavärderna är dåliga helt enkelt?).
all hjälp i form av kreativa förslag och egna erfarenheter som kan knytas till detta problem är mycket uppskattat!
MVH
Pontus