1795
Sök

Kniv i bilen - Vad säger svensk lag?

blacken
15 december 2009
Hamilton skrev:
evilaudio skrev:
Hamilton skrev:
Inga problem att ha kniv i bilen, vart i bilen du har den är helt upp till dig.
Har svårt att tänka mig att min bil skulle vara en "allmän plats" allmänheten har inte tillträde till den utan mitt medgivande....

säg de till snuten när dom stoppar dig.. man fär inte ha baseballträ helller i bilen om man inte kan bevisa att man ska iväg å spela.

Behövs inte, dom får inte rota i bilen hur som helst. Även Polisen har regler att följa

ja, sina egna regler..

112 Inlägg
15 december 2009
Jag tycker det verkar vara smart att ha en kniv tillhands i bilen ifall man krockar och bältet hakar upp sig.

27 MHz lever igen! Järfälla CB Meeting på kanal 19FM
R8N CB SHOP http://cbshop.se / www.facebook.com/r8n.cbshop.se

1 570 Inlägg
15 december 2009
Tandpetare och sugrör blir plötsligt farliga vapen haha. Men hur i hela världen kan ett vanligt verktyg som finns i alla hushåll bli klassat som vapen? Jag kanske har en riktig skitbil som jag måste skruva ihop varje gång jag kör den. Får jag inte ha med mig en skiftnyckel då? Det kan inte stämma. Magliteficklampor har ju precis samma dimensioner som en kubotan/yawarastick, då får man inte ha ficklampa i bilen heller.

Blir man stoppad och polisen visiterar en och går igenom hela bilen, ja då kanske man inte har rent mjöl i påsen. För alla andra är risken ytterst minimal kan jag tänka mig. Man kanske behöver inte ha en bajonett eller en .357a i handskfacket men ett slagträ i bakluckan är väl standard eller? smile
Senast redigerat av M103 (15 december 2009)

VW-nörd?
4 332 Inlägg
15 december 2009
Jo men de e ju helt sjukt de där, tom en nyckelknippa me för mkt nycklar på sig blir ju sett som ett vapen...wtf...ibland behöver man knivjävel för nåt ärende man gör, även om man inte e snickare eller torped

Refined
1 770 Inlägg
15 december 2009
evilaudio skrev:
Hamilton skrev:
Har svårt att tänka mig att min bil skulle vara en "allmän plats" allmänheten har inte tillträde till den utan mitt medgivande....

säg de till snuten när dom stoppar dig.. man fär inte ha baseballträ helller i bilen om man inte kan bevisa att man ska iväg å spela.

Så länge man har en boll i bilen så är det inga problem alls.

1 814 Inlägg
15 december 2009
lucather skrev:
Jag tycker det verkar vara smart att ha en kniv tillhands i bilen ifall man krockar och bältet hakar upp sig.

Det finns speciella knivar för detta, som inte kan användas som vapen.
Zwudda skrev:
evilaudio skrev:
Hamilton skrev:

Misstänker de att du ljuger eller bara tagit med bollen som bortförklaring kan du åka på problem ändå.

224 Inlägg
15 december 2009
Hmm det här låter ju inte så bra:-(

Påväg till jobbet har jag alltid två knivar i arbetsbyxorna(1st modell stoor).
Ett järnrör ligger alltid i bagageutrymmet tillsammans med reservdäcket och domkraften.
Detta för att lätt få bort hjulmuttrarna vid däckbyte. Sitter ju som satan ibland.

Jag får nog slänga in en boll där bak och hävda att järnröret är ett baseballträ

Ge fan i TexasBoB!

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
15 december 2009
Zwudda skrev:
evilaudio skrev:
Hamilton skrev:

Det där påståendet måste ju vara ett jävligt konstigt rykte som någon startat? Om jag spelar baseball så är det väl klart att jag har ett eget trä som jag har med mig, men inte fan har jag egna bollar bara för det? Spelar jag tennis (vilket jag har gjort) så hade jag tennisrack med mig i bilen, men inte hade jag med mig tennisbollar för det eftersom alla bollar är likadana (vilket tennisracketar och baseballträn inte är).
Så jag tror som sagt att det där om "har du boll är det lugnt" bara är rykten och påhitt.

Sen angående kniv i bilen. Jag vet inte huruvida det är lagligt eller ej, men man kan väl försöka sätta sig in i en polis tankar? Om du har ett baseballträ av aluminium bredvid förarstolen i bilen så ser det ju allt annat än bra ut, likaså om du skulle ha en butterfly kniv eller liknande. Men om man har som mina föräldrar, en liten vanlig "snickarkniv" (ni vet en sån med rött skaft) liggandes i handsfacket för att använda till bälten och liknande så är det nog inget dom sätter dig i fängelse för direkt.

Eller vad tror ni? smile

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

1 814 Inlägg
15 december 2009
Mitsubishi3000GT skrev:

Ett järnrör ligger alltid i bagageutrymmet tillsammans med reservdäcket och domkraften.
Detta för att lätt få bort hjulmuttrarna vid däckbyte. Sitter ju som satan ibland.

Jag får nog slänga in en boll där bak och hävda att järnröret är ett baseballträ

Behöver du knivarna i ditt jobb?

Sitter järnröret under lastrumsmatten tillsammans med reservdäck och domkraft (inte lätttillgängligt) är du nog ganska säker.

Berätta sanningen så gör polisen det de borde göra.

Volvoit - lagd åt vänster
946 Inlägg
15 december 2009
Mortalis skrev:
Jo men de e ju helt sjukt de där, tom en nyckelknippa me för mkt nycklar på sig blir ju sett som ett vapen...wtf...ibland behöver man knivjävel för nåt ärende man gör, även om man inte e snickare eller torped

Hörru Mortalis, du har fan en åsikt i 99% av alla trådar på gorg, men hur vore det om du läste på lite innan du skriver ibland?

En nyckelknippa kan aldrig klassas som ett vapen, däremot gör en kniv det. Läs igenom 'Knivlagen' ska du få se. Finns inget som säger att man måset vara snickare för att få ha kniv på sig. Är du uppe i jobb, alt på väg till eller ifrån plats där du utfört arbete med kniv är det inga problem att ha kniven i bilen. Ska du dock in snabbt på t ex Systemet när du ändå har väggarna förbi är det en HELT annan sak. Samma sak som om en snickare med en kniv på sig bestämmer sig för att ta en öl på en uteservering på fredag eftermiddag innan han varit hemma och bytt om, då är det INTE ok med kniv på sig.

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -

<3 Japs
680 Inlägg
15 december 2009
Och jag som tänkte montera någon liten "hållare" (ficka i något tåligt tyg) vid fötterna där man kunde ha en batong fästsatt med någon jack-knapp eller liknande. Kanske en dum idé då... (?)

Helt sjukt att man inte kan få försvara sig (sin bil) mot ev. tjuvar och folk som vill vandalisera.
Blev attackerad nu i slutet av sommaren (dock inte med Supran) och hade f*n behövt en
batong i bilen för att kunna FÖRSVARA mig - inte attackera eller i syfte för att skada.

Tillägg:

Kan väl också notera att jag haft ett samurajsvärd, oslipat och fastlimmat i slidan, i skuffen (väldigt synligt)i ett ställ i ca 5 månader utan att någon sa nått. Nu är det dock ersatt av ljudprylar smile
Senast redigerat av Arcangelus (15 december 2009)

Kärlek växer inte på träd, den tillverkas i Japan

946 Inlägg
15 december 2009
Mitsubishi3000GT skrev:

Glöm det! Du har ingen anledning att oroa dig. På väg till- eller från jobbet är inga problem med vå knivar i arbetsbyxorna, så länge du inte stannar till på ett ärende halvvägs till- eller från jobbet. Vad gäller järnröret så torde det inte vara några problem om det ligger vid t ex reservhjulet. Har du det mellan framsätena KAN det bli ett ifrågasättande, men är det en tors-eftermiddag kl 16,30 är det lugnt.

Råkar du därmot åka med röret mellan sätena t ex en dag då det är en stor EU-demonstration på gång i stan och du är på väg med bilen åt det hållet skulle röret absolut kunna bli förverkat. Dock inget som du kan dömas för då det sker enligt polislagen (viket endast är en förebyggande åtgärd). Röret i sig är inget vapen, men däremot "ett föremål som är ägnat att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa".

Väl på plats vid demonstrationen med röret i hand kan du dock dömas, se 1 § 1st och 4 § (1988:254).

MVH

946 Inlägg
15 december 2009
Hamilton skrev:

Garaget.org - de gissandes mecka. Bidra med vad du tror och du kan bli månadens gissande! Fina priser väntar.

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
15 december 2009
Rätt sjukt egentligen, är inte bilen i sig ett jäkligt bra mordredskap då? Själv har jag säkert 10 brytbladsknivar och en massa extrablad på lite olika ställen, minst 2st moraknivar, 45cm skiftnyckel, järnrör till domkraften, hammare och massa annat skojj samt ett 50cm dragskaft under passagerarsätet (kanske inte så klippskt om man tänker efter...)

Om snuten skulle gått igenom min bil skulle jag väll åkt dit för förberedelse till massmord? tongue Om jag hade med mig en jeepdunk soppa hade jag säkert också åkt dit för förberedelse till mordbrand?

Rock'n Roll

1337
1 343 Inlägg
15 december 2009
Dave_C70 skrev:
Hamilton skrev:

Garaget.org - de gissandes mecka. Bidra med vad du tror och du kan bli månadens gissande! Fina priser väntar.

Kan bara hålla med...
Inte mycket fakta i dessa trådar.
Regler och lagar är inte allt här i världen, det finns något som kallas sunt förnuft också.
Alla lagar kan ställas på sin spets genom att vinkla och vrida på allt.
Det finns tom människor som har detta som levebröd...

knivlagen är en mycket konstig lag och det är mycket som faller inom ramen...
En kedja (cykelkedja eller en kedja till sina nycklar) kan bli förverkad och man kan bli dömd för kniv.
Sen om alla blir det som går runt med en kedja, nja tveksamt.

fel plats vid fel tillfälle.

Angående allmän plats så är en privat egendom ingen allmän plats:
http://www.notisum.se/Rnp/sls/lag/19560617.htm
Senast redigerat av Xtravagant (15 december 2009)

I'm not a fighter, I'm a lover!

189 Inlägg
15 december 2009
Arcangelus skrev:
Och jag som tänkte montera någon liten "hållare" (ficka i något tåligt tyg) vid fötterna där man kunde ha en batong fästsatt med någon jack-knapp eller liknande.

Detta är ingen bra ide, om det nu är som dom säger att bilen kan räknas som allmänplats så klasas batong som vapen och du måste då ha en licens.

Men en morakniv har jag i skuffen och det finns speciella knivar för att skära av bältet med
http://www.holmatro.se/resources/1/Baltesskarare.jpg
Senast redigerat av Annevare (15 december 2009)

“Sure it's quiet, for a diesel. But that's like being well-behaved… for a murderer.” Jeremy Clarkson

8 886 Inlägg
15 december 2009
Xtravagant skrev:
Dave_C70 skrev:
Hamilton skrev:

Kan bara hålla med...
Regler och lagar är inte allt här i världen, det finns något som kallas sunt förnuft också.

En kedja (cykelkedja eller en kedja till sina nycklar) kan bli förverkad och man kan bli dömd för kniv.

Som jag skrev i mitt inlägg så är inte min bil "allmän plats" trodde i min enfald att jag inte behövde förklara att det var min egendom utan att det skulle vara helt uppenbart.

Vart i bilen jag förvarar en evt kniv är ju upp til mig ( i verktygslådan är ju det mest naturliga).

Fotograf på tierpidag.se

Ljudbyggare
170 Inlägg
15 december 2009
isak90 skrev:
Jag har en morakniv i handskfacket. Kan ju va bra o ha om man kör på nått djur eller liknande.. Hade även en järnstång i 940n.. men den va mest för o ut o knacka på startmotorn när den klickade tongue

Har flera kompisar som har baseballträ eller järnrör i bilen numera.. O vi har behövt använt de men inte haft de då.. Därför har man de nu..

Är det bara jag som vill minnas att för några år sen sades det på tv att ha gärna en kniv i bilen i händelse av viltolycka? När jag läste detta ovanstående tycktes jag minnas något sånt.

blacken
15 december 2009
Hamilton skrev:
Xtravagant skrev:
Dave_C70 skrev:

Kan bara hålla med...

Som jag skrev i mitt inlägg så är inte min bil "allmän plats" trodde i min enfald att jag inte behövde förklara att det var min egendom utan att det skulle vara helt uppenbart.

Vart i bilen jag förvarar en evt kniv är ju upp til mig ( i verktygslådan är ju det mest naturliga).

6 § Skjutvapen får medföras på allmän plats endast om vapnet enligt särskilda föreskrifter ingår i utrustning för viss tjänst eller visst uppdrag eller om det annars med hänsyn till vapnets art, syftet med innehavet och övriga omständigheter är att anse som befogat. Detsamma gäller i fråga om skjutvapen inom skolområde, där grundskole- eller gymnasieundervisning bedrivs, eller i fordon på allmän plats. Lag (2000:147).

Misstänker att dom stödjer sig på detta just angående vapen i fordon :5 § Ett vapen som har varit föremål för brott som avses i 1 § eller 2 § a skall förklaras förverkat, om det inte är uppenbart oskäligt.:
Skulle tro att det är ett"moment 22" där som tillämpas, i och med att det är förbjudet att inneha vapen i bil på allmän plats så kan det ses som att ett "brott har begåtts" om man vrider på det lite. Och det är ju Svenska länsman och åklagare bra på att göra..
Senast redigerat av blacken (15 december 2009)

8 886 Inlägg
15 december 2009
blacken skrev:
Hamilton skrev:
Xtravagant skrev:
Kan bara hålla med...

6 § Skjutvapen får medföras på allmän plats endast om vapnet enligt särskilda föreskrifter ingår i utrustning för viss tjänst eller visst uppdrag eller om det annars med hänsyn till vapnets art, syftet med innehavet och övriga omständigheter är att anse som befogat. Detsamma gäller i fråga om skjutvapen inom skolområde, där grundskole- eller gymnasieundervisning bedrivs, eller i fordon på allmän plats. Lag (2000:147).

Misstänker att dom stödjer sig på detta just angående vapen i fordon :5 § Ett vapen som har varit föremål för brott som avses i 1 § eller 2 § a skall förklaras förverkat, om det inte är uppenbart oskäligt.:
Skulle tro att det är ett"moment 22" där som tillämpas, i och med att det är förbjudet att inneha vapen i bil på allmän plats så kan det ses som att ett "brott har begåtts" om man vrider på det lite. Och det är ju Svenska länsman och åklagare bra på att göra..

Finns inte en stavelse om Skjutvapen  i mina inlägg, så jag förstår inte vart du vill komma.
Läs vad jag skriver och inte vad du tror att jag skriver.
Senast redigerat av Hamilton (15 december 2009)

Fotograf på tierpidag.se

Sök