3857
Sök

Startar inte när motorn är varm, hjälp! (Saab 9-5)

6 Inlägg
15 december 2009
Trådstartare
#1
Bil: Saab 9-5 2,0t årsm 2001 - Helt original - 27 000MIL~

Problem:
Bilen dog under körning och därefter startar den bara när den är kall och dör när den blivit varm.
Bilen går inte att starta förrens den stått och blivit kall igen. Ingen "Check Engine" lampa lyser heller, men därimot lyser alla lampor när bilen dör.

Saker som är kollade:
Bränslepump - OK
Stift (Nya)/Gnista - OK
Tändkasset - OK
Säkringar - OK
Relä (Motorrummet) - OK (Kanske finns ngn annanstans som jag missat?)
Vevaxelgivare - OK (Köpt en ny och satt dit men blev inget bättre av de.)


Är väldigt tacksam för hjälp!
Senast redigerat av norkaN (15 december 2009)

106 Inlägg
15 december 2009
#2
ja hade ett sådant fel på en 900 en gång å den gången var de soppafiltret som bäckat igen sej,funka kanon fter ja bytt ut de m.v.h /jimpan


Saabvilde!
1 708 Inlägg
15 december 2009
#3
Det du talar om är vevaxelgivaren.. mitt tips är att köra med bilen tills den blir varm och stannar, sen tar du startspray och sprayar på vevaxelgivaren (startgas kyler) sen provar att starta den igen ifall det är den som verkligen spökar ändå! Lycka till!

Mvh Michael

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

6 Inlägg
15 december 2009
Trådstartare
#4
Larsson_Power skrev:
Det du talar om är vevaxelgivaren.. mitt tips är att köra med bilen tills den blir varm och stannar, sen tar du startspray och sprayar på vevaxelgivaren (startgas kyler) sen provar att starta den igen ifall det är den som verkligen spökar ändå! Lycka till!

Mvh Michael

Har satt dit en helt ny givare men endå samma problem sad

6 Inlägg
15 december 2009
Trådstartare
#5
saab_lejf skrev:
ja hade ett sådant fel på en 900 en gång å den gången var de soppafiltret som bäckat igen sej,funka kanon fter ja bytt ut de m.v.h /jimpan

Hmm det ska ja kolla upp, tack för ett bra tips! Någon som vet om de skulle kunna vara något annat?

6 Inlägg
15 december 2009
Trådstartare
#6
Halloj!
Någon som har några mer tips om vad felet kan vara, väldigt tacksam för hjälp! smile

5 710 Inlägg
16 december 2009
#7
Bara för att vara säker:
norkaN skrev:
Bränslepump - OK

Hur kollade du detta?
norkaN skrev:
Stift (Nya)/Gnista - OK

Hur vet du att gnista är OK?
norkaN skrev:
Tändkasset - OK

Hur OK:ade du denna?

Ett enkelt sätt att felsöka på när bilen har stannat är med hjälp av startgas.

-Spraya stargas genom att rycka en vacumslang på insuget.
-Kör på startmotorn.

-Hostar motorn till/startar = Du har tändning men inte bränsle.
-Är motorn död= Du har ingen tändning

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

6 Inlägg
16 december 2009
Trådstartare
#8
jonTe skrev:
Bara för att vara säker:
norkaN skrev:
Bränslepump - OK

Hur kollade du detta?
norkaN skrev:
Stift (Nya)/Gnista - OK

Hur vet du att gnista är OK?
norkaN skrev:
Tändkasset - OK

Hur OK:ade du denna?

Ett enkelt sätt att felsöka på när bilen har stannat är med hjälp av startgas.

-Spraya stargas genom att rycka en vacumslang på insuget.
-Kör på startmotorn.

-Hostar motorn till/startar = Du har tändning men inte bränsle.
-Är motorn död= Du har ingen tändning

mvh Jonas

1. Lyssnade och hörde hur den arbeta (?)
2. Montera bort kasseten och satte i stiften och höll dom på en jordnings punkt så att ja såg gnistan.
3. En bekant hade en liggande och bytt imellan min och hans, drf OK:ade ja den smile

41 Inlägg
16 december 2009
#9
Kollat så oljetryckslampan lyser?
Senast redigerat av sniperoddan (16 december 2009)

6 Inlägg
16 december 2009
Trådstartare
#10
Tändkasseten va felet, både min o min bekantas va kaputta smile

Tack alla hjälpsamma!

41 Inlägg
25 december 2009
#11
norkaN skrev:
Tändkasseten va felet, både min o min bekantas va kaputta smile

Tack alla hjälpsamma!

Skönt att det inte var ett värre fel.


Sök