3914
Sök

BMW 320i E36 Diff fråga.

Licenssvetsare
927 Inlägg
16 december 2009
Trådstartare
#1
Hej! Verkar som om jag rasade diffen och en drivaxel idag..

Behöver därför lite hjälp av eran expertis.

Går det att smälla dig en M3 diff på min 320 ? Det blir inga problem med hastighetsmätarn eller likande?

Ge gärna tips om hur man ska gå tillväga, länka gärna en guide om det finns.

Om nån som har dessa saker liggande så hör gärna av er via PM!

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
16 december 2009
#2
Olika utväxlingar på dem så du kommer att få en slöare bil.
TROR att 3.0 diffen passar.

Du måste byta bakre biten av kardanen + drivaxlarna

Dock så är NOG hastighetsmätaren samma så det är ditt minsta problem.

Varför tror du att du rasade båda?.
i mina 2 fall så har jag

fall 1. Rasade diffen och växellådan
Fall 2 Enbart en drivaxel.

Båda dessa med e36 320 prylar.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

Licenssvetsare
927 Inlägg
16 december 2009
Trådstartare
#3
hmm, så om jag byter till en m3 diff så måste jag byta bakre biten av kardanen + drivaxlarna alltså? Dår är det ju lika bra o köra på en original 320 diff så jag slipper det extra jobbet.

Dum som jag var så börnade jag på snö/is men kom väll över på "torr" asfalt, det slet väll med sig hela skiten antar jag hmm

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
16 december 2009
#4
är inte säkert att du har totalras. Kolla innan du börjar beställa.

Ja köp en vanlig diff du. eller drivaxlar.

Du har samma som 316 318 och 320. kanske några fler. Är andra på ex 325.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
16 december 2009
#5
Del 33107502829 (AT-BAKAXELVAEXEL) hittades till följande fordon:

E36: Detaljer på E36
E36 316i Touring, Europa
E36 316i Limusin, Europa
E36 318i Touring, Europa
E36 318i Limusin, Europa
E36 318is Limusin, Europa
E36 318is coupe, Europa
E36 320i Cabrio, Europa
E36 320i coupe, Europa
E36 320i Touring, Europa
E36 320i Limusin, Europa

dessa bilar sitter det likadan diff på

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
Licenssvetsare
927 Inlägg
16 december 2009
Trådstartare
#7
Ok, ska kolla lite närmre..

Det klunkar inte hela tiden när jag kör heller, testa den lite utanför verkstaden förut när jag hade den på liften, när man håller jämn gas så hörs det inget men när man gasar på så klunkar det från diffen.
Klunkar mer när jag svänger, måste ju vara diffen isf?

Vänstra drivaxeln är helt stum och den högra går att flytta i ca 1 cm i sidled (fram o tillbaka)

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
16 december 2009
#8
man ska kunna flytta dem i sidled.

Kolla främre diff bulten!. dragit av 2 sådana och krökt 2.

tömm ur oljan ur den. är det metall spån och dyligt så är den kaputtich. då kan jag ev vara intresserad smile. om det bara är de innre hjulen som är skrot.

Driver den?

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

Licenssvetsare
927 Inlägg
17 december 2009
Trådstartare
#9
ToTTeN skrev:
man ska kunna flytta dem i sidled.

Kolla främre diff bulten!. dragit av 2 sådana och krökt 2.

tömm ur oljan ur den. är det metall spån och dyligt så är den kaputtich. då kan jag ev vara intresserad smile. om det bara är de innre hjulen som är skrot.

Driver den?

hmm, ok, ungefär hur mkt ska det gå att flytta i sidled? Ska kolla den när jag har den uppallad.

Haha vill du köpa diffen om den är sönder? wink Ska kolla den och återkomma, om inte annat skrivs det i projekttråden men ska försöka komma ihå denna tråden.

Japp den driver, går "bra" me jämn gas men när man gasar så klunkar den. Båda på backen och vanliga växlarna så klunkar den.
Senast redigerat av dcay (17 december 2009)

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
17 december 2009
#10
Då är det nog bara diff bulten.

Vanligt fel på dessa bilar

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

"Unloaded"
1 557 Inlägg
17 december 2009
#11
ToTTeN skrev:
Då är det nog bara diff bulten.

Vanligt fel på dessa bilar

Ett fel som är lite störigt ibland, jag var tvungen att ha ner hela diffhuset och skit för att byta den sablans bulten. Dock så är bulten lagom billig, så sett är det skönt =P

"When innovation meets passion!"

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
17 december 2009
#12
Jepps brukar bli så. Skälv kommer jag att köra alu bustning och m16 igenomgående arp bult istället. Kommer nog hålla bättre.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

Licenssvetsare
927 Inlägg
17 december 2009
Trådstartare
#13
ToTTeN skrev:
Då är det nog bara diff bulten.

Vanligt fel på dessa bilar

om det nu är så så vore det ju sjukt skönt! Sura pengar annars! Dock vet jag inte vad en sån här bult går på men?

Licenssvetsare
927 Inlägg
17 december 2009
Trådstartare
#14
Det är inte så att ni har bild på vart bulten sitter ?

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
17 december 2009
#15
har du ens varit under bilen och kollat?

https://www1.garaget.org/gallery/archive/24381/813543_xvetj6.jpg

den som mässing pinnen sticker upp igenom. 20kr på bmw kanske.. eller 50. inga stora pengar

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

Licenssvetsare
927 Inlägg
17 december 2009
Trådstartare
#16
ToTTeN skrev:
har du ens varit under bilen och kollat?

http://www1.garaget.org/gallery/archive/24381/813543_xvetj6.jpg

den som mässing pinnen sticker upp igenom. 20kr på bmw kanske.. eller 50. inga stora pengar

jajjamen det har jag men jag vet bara inte vad allt heter på bilen. Är nybörjare inom detta så ha tålamod smile

Hur kan den bulten göra så att hela diffen klunkar? (som jag som nybörjare inte kan se att den ens hör ihop med nått som kan göra så att hela diffen klunkar)

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
17 december 2009
#17
OM det mot all förmodan skulle va diffen som håller på o rasa, är de väl bara att du svetsar den och byter när du har tid/lust/ork:P?

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

Licenssvetsare
927 Inlägg
17 december 2009
Trådstartare
#18
marwin_of_sweden skrev:
OM det mot all förmodan skulle va diffen som håller på o rasa, är de väl bara att du svetsar den och byter när du har tid/lust/ork:P?

Lika bra att få det gjort med en gång så slipper jag oroa mig för det smile hehe

"Unloaded"
1 557 Inlägg
18 december 2009
#19
dcay skrev:
ToTTeN skrev:
har du ens varit under bilen och kollat?

http://www1.garaget.org/gallery/archive/24381/813543_xvetj6.jpg

den som mässing pinnen sticker upp igenom. 20kr på bmw kanske.. eller 50. inga stora pengar

jajjamen det har jag men jag vet bara inte vad allt heter på bilen. Är nybörjare inom detta så ha tålamod smile

Hur kan den bulten göra så att hela diffen klunkar? (som jag som nybörjare inte kan se att den ens hör ihop med nått som kan göra så att hela diffen klunkar)

Ljudet som åstadkomms av att denna bult går av är att diffhuset slår emot undersidan av bilen när du accelererar, om jag inte är helt ute och cyklar.. Så var det iaf för mig, kanske hade sönder mer =P

"When innovation meets passion!"

"Unloaded"
1 557 Inlägg
18 december 2009
#20
ToTTeN skrev:
Jepps brukar bli så. Skälv kommer jag att köra alu bustning och m16 igenomgående arp bult istället. Kommer nog hålla bättre.

Du får allt ge mig det där receptet/alternativt så köper jag en alubussning av dig =P

"When innovation meets passion!"


Sök