3625
Sök

Turboras på gång?

SOS-Racing
514 Inlägg
17 december 2009
Trådstartare
Morsning. Jag misstänker att det är turboras på gång på S4'an våran, eller rättare sagt, jag är ganska säker på det. Men tänkte ändå kolla här.
Symptomen är följande: Den ryker mycket, blåvit rök, det luktar bränd olja av den och den dricker olja, fyllde på 6liter olja vid service i mitten av augusti, för två veckor sedan var vi tvungen att fylla på olja för då var den på minimum strecket eller strax under och inget har droppat ut på backen (snön är bra till nått IAF...).
Idag rykte det extremt mycket, det kan förstås bero på att temperaturen ute var -15ºC men det luktade inte direkt bara avgaser. Röken låg kvar ganska länge, skingrade sig inte lika fort som kalla avgaser brukar göra, blev en lång rökridå efter sambon när hon åkte genom samhället smile.
När hon parkerade den så blev det ett stort vitt rökmoln över hela bilen.
Bilen går bra i övrigt, har inte tappat något laddtryck eller liknande.
Folk har sagt att det kan vara topplockspackningen men jag personligen tycker mer det låter som turboras. Så därför vänder jag mig hit, vad tror ni?

// Hinkas

rangerare
115 Inlägg
17 december 2009
blårök är oftast tecken på turbon e ju bara att plocka bort den å kolla om den är full i olja och om den glappar. kan ju gå att renovera om den inte är för skadad så slipper du köpa ny. sett de åtskilliga gånger på bussar i jobbet

SOS-Racing
514 Inlägg
17 december 2009
Trådstartare
balder-kittis skrev:
blårök är oftast tecken på turbon e ju bara att plocka bort den å kolla om den är full i olja och om den glappar. kan ju gå att renovera om den inte är för skadad så slipper du köpa ny. sett de åtskilliga gånger på bussar i jobbet

Har sett olja i dumpventilerna...
Känns som det är läge att beställa ett par nya uppgraderingsturbos då.

Jävel
2 018 Inlägg
17 december 2009
hör du mer turbovin nu? Min turbo "ven" jättemycket, så tog ja bort den o kände att den var jätteglapp o köpte en ny o hängde dit, sen dess har jag inte haft nått turbovin..

You got to risk it, to get the biscuit :)

rangerare
115 Inlägg
17 december 2009
kolla med nån renoveringsfirma så kan de säkert uppgradera å renovera på samma gång=) tänkte göra de till sommarn på min. halva priset mot en ny. å slipper bygga om nått

rangerare
115 Inlägg
17 december 2009
http://www.turbotech.se/

verkar va en bra sida som ja satt å kolla på när ja såg ditt inlägg

SOS-Racing
514 Inlägg
17 december 2009
Trådstartare
balder-kittis skrev:
http://www.turbotech.se/

verkar va en bra sida som ja satt å kolla på när ja såg ditt inlägg

Ah det var ju en vettig sida. Kanske ska plocka ner dom och skicka dom på uppgradering då. 420hk räcker nog för mig ändå, ska ju kanske sälja bort bilen sedan ändå smile
Men samtidigt, lägga på lite pengar och få sprillans nya hybrider som klarar 550hk... Vet inte om valet ändå lutar emot hybriderna isådanafall.
Senast redigerat av Hinkas (17 december 2009)

rangerare
115 Inlägg
17 december 2009
e ju värt att kolla upp i alla fall. och kan de inte laga så kan du ju köpa utbytes direkt. men har du riktig tur kan de ju va nån av returledningarna som satt igen vore ju skumt om bägge haverera samtidigt.

SOS-Racing
514 Inlägg
17 december 2009
Trådstartare
balder-kittis skrev:
e ju värt att kolla upp i alla fall. och kan de inte laga så kan du ju köpa utbytes direkt. men har du riktig tur kan de ju va nån av returledningarna som satt igen vore ju skumt om bägge haverera samtidigt.

Tror inte bägge har havererat utan det är säkert bara en, men ska jag ändå byta så skulle jag vilja byta till värre doningar.

rangerare
115 Inlägg
17 december 2009
bra tänkt=) kostar ju lika mycket att få bättre grejjer. och går de att renovera får du ju 2 bättre för samma pris som en original

Sök