Hej, Jag har en 745 Glt 16Ventil årsmod.88B.. Motor B234F som har gått ca: 33400 mil
Mitt problem är följande:
Besiktade bilen häromdagen, resultatet blev 8,5 i co-halt. Jag körde hem och bytade tempgivarrelä, fixade nytt rör till insuget efter lmm då det var fullt av sprickor.
Körde sen ner till Bes. igen och hade då fyllt tanken med 35liter E85 och en flaska k-sprit. Men nu fick jag 8,4 i co-halt istället. Innan dessa två besiktningar så har jag bytat följande : tändspole,tändkablar och tändstift,båda bensinpumparna,bränslefilter.
Alla slangar från bensintanken till motor är nya och hela bränslesytemet är tätt. Katalysatorn är hel.
En bilskruvande bekant sa att det kan va lambdan som dummar sig, har den verkligen sån stor inverkan på co-halten ?
Bilen går fint men ibland stryper den sig själv, då släpper jag gasen, för att kort efter ge full gas igen och då poffar det till sen kommer den som en raket
Vad beror det på ?, har det ngt med allt det andra och göra ?
Den dricker fruktansvärt mkt bensin, en full tank (60liter) ger mig ca 30mil ekonomi körning.
Jag blir galen vad är problemet ?
Lambdasonden?
Bränslereläet?
Lmm?
Hallgivaren?
Ja jag har sökt/läst på forumet och har gått igenom massor av googlematerial, jag får inga felkoder
Jag hoppas på bra och snabba svar, vill ju inte skrota min "fina" pråm pga besikningen inte samtycker med mig
Mvh BD