Om man inte har tillgång till varmgarage, utan endast har parkeringsplats med motorvärmare, hur avlägsnar man skonsammast is från karossen inför biltvätt?
Jag antar att risken för skador på lacken är relativt stor om man går loss med högtryckstvätten utan att först tagit bort isen.
Om det är typ -15 grader och man kör in bilen i en tvätthall och sedan vill tvätta med hetvattenhögtryckstvätt... Hur varmt bör man max ha? Jag vill inte att rutorna ska riskera att spricka pga värmechocken.
Igårkväll tvättade jag bilen på jobbet, det var -15 ute och jag ställde in tvätten på 40 grader. Det gick utmärkt, men går det att ha varmare?
En fördel var att bilen lyckades torka av sig självt när jag var klar och körde ut bilen i kylan igen. Allt dunstade eftersom vattnet/bilen var så varm.
- 16 här , starta igång jobbets varmvatten högtryckstvätt , +90 grader. inga problem, stod ute o gjorde detta och sen in i garaget efter tvätt. det var inga problem för min lilla corolla 99a.
De har ju satt upp sånna här Kärcher tvättstationer runt om i Sverige. På vintern så är de ju totalt onödigt att sämskinna en bil måste jag påstå, de man vill få bort är ju allt slask o smuts.
Jag brukar åka dit o spola av is och skit med varmvatten och sen skölja av med vatten, är de mkt kallt så fryser vattnet till en tunn yta men whatever. När du kommer hem är den skitig igen ändå så. De har ju länge diskuterats hurvida det är salt i vattnet på sånna stationer. På vår står det att de är saltavskiljare iaf.
De har ju satt upp sånna här Kärcher tvättstationer runt om i Sverige. På vintern så är de ju totalt onödigt att sämskinna en bil måste jag påstå, de man vill få bort är ju allt slask o smuts.
Jag brukar åka dit o spola av is och skit med varmvatten och sen skölja av med vatten, är de mkt kallt så fryser vattnet till en tunn yta men whatever. När du kommer hem är den skitig igen ändå så. De har ju länge diskuterats hurvida det är salt i vattnet på sånna stationer. På vår står det att de är saltavskiljare iaf.
Smaka....?
Undrar hur pass effektiva dessa avskiljare faktisk är.
är det inte så att det är bara saltavskiljare till avloppsvattnet? eller återanvänder dem vattnet?
Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.