3347
Sök

Lurad av trafikskolan... eller?

551 Inlägg
29 december 2009
Trådstartare
#1
tja.

har gått på en körskola i eskilstuna nu ett tag. ska snart ha uppkörning. Den 4:de januari, (önska mig lycka till;) ) jag är riktigt missnöjd med körskolan, de ringde i dag o hotade med att skuta upp min uppkörning om jag inte kommer o gör en till körlektion för o "visa det sista". de säger att vv kanske kommer o "kontrollerar" så att jag gjort allt i kursplanen. gör de verkligen det? lägger sig verkligen vv i vad körskolorna gör?!? jag vill inte ens ha körlektionen eftersom att jag tycker det blir så jävla dyrt. de tvingar mig att ta en till körlektion för att vv inte ska.... göra va de nu kan tänkas o göra, o de vill ha betalt för det.... vafan... är det inte jag som kund som ansvarar o bestämmer hur många körlektioner jag ska ha? känns som att de bara mjölkar mig på pengar hela tiden hmm vv skiter väll i vad jag har gjort bara jag kan köra bil. jag menar privatister har ju inte samma regler i sånna fall.. eller?!?

EDIT: klarade körkortet!!!
Senast redigerat av p12 (4 januari 2010)

Haters gonna hate.

Cupra_
29 december 2009
#2
Låter som bull.. Alltså jag körde som privatist och den enda kontakten jag hade med VV var vid teoriprovet och uppkörningen. Detta var -05 så visst kan reglerna ha ändrats. Enklast är om du ringer transportstyrelsen och frågar.
Senast redigerat av Quadrablast (29 december 2009)

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
29 december 2009
#3
Jag tog kortet för 3-4 månader sedan och då var det då inget sånt skit. Som sagt. Bara bull

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

I got Dubs!
2 423 Inlägg
29 december 2009
#4
tog mitt i år med. jag körde 6h dan innan jag körde upp.


1 581 Inlägg
29 december 2009
#5
Jag tog iof kort för 3 år sedan men som sagt jag körde privat och bokade som jag ville typ 6 timmar hos en körskola men sen bokade jag egna tider till halka, skrivning och uppkörning.

Min brud går på trafikskola i Karlskoga och det verkar vara lite samma visa där, en jävla massa mygel för att pressa ur pengar. Dem säger att hon inte får göra skrivningen, uppkörning eller halka förrns DEM anser att hon är redo? Det har väl fan inte dem med att göra? Tror jag att jag klarar det så vill väl jag göra ett försök.

551 Inlägg
29 december 2009
Trådstartare
#6
Fellow skrev:
Jag tog iof kort för 3 år sedan men som sagt jag körde privat och bokade som jag ville typ 6 timmar hos en körskola men sen bokade jag egna tider till halka, skrivning och uppkörning.

Min brud går på trafikskola i Karlskoga och det verkar vara lite samma visa där, en jävla massa mygel för att pressa ur pengar. Dem säger att hon inte får göra skrivningen, uppkörning eller halka förrns DEM anser att hon är redo? Det har väl fan inte dem med att göra? Tror jag att jag klarar det så vill väl jag göra ett försök.
exakt. det är väll fan mitt ansvar att se till att jag kan köra bil. körskolan ska väll bara hjälpa mig o inte tvinga mig att göra saker. o hota med att skjuta upp min uppkörning. fyfan...

Haters gonna hate.

Muttley
29 december 2009
#7
De förs en statistik över körskolorna över hur många som blir kuggade från varje körskola.
Körskolan vill ju då såklart att du går hela programmet. Om du inte är nöjd med de varför i helvete beställer du en uppkörning via en trafikskola och inte privat?.
Klart de vill att du tar en extra körlektion för att beta genom allt.
Och de är enbart bra för att de flesta 18 åringar som åker ut själva på vägarna riktigt suger på att köra bil.


Enda uppkörning jag tog via en körskola var för A kortet och de pga att jag skulle få låna hans mc.

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
29 december 2009
#8
min körskola har med påstått att dom har rätt att skjuta upp uppkörningen ifall man inte följer kursplanen (detta gällde teorin) men så som jag förstod det så var detta endast för att dom inte ville slösa sin tid i onödan på att låna ut personal samt bil vid en uppkörning. troligtvis eftersom jag har uppskrivningen innan samma dag så dom har väl svårt att klämma in en annan elev på den tiden jag skulle haft uppkörning ifall jag kuggar på teorin. samma sak gällde halkan, hängde jag inte med i teorin så hade dom rätt att avboka halkkörningen utan mitt medgivande.

MVH


Bilvårdstönt.
1 109 Inlägg
29 december 2009
#9
Som det redan är sagt i tråden, körskolorna vill inte släppa iväg folk på uppkörning om dom inte är helt säkra. Är statistiken dålig blir det ännu svårare året efter att få tider av Vägverket för uppkörningar.

Detta problem var väldigt stort på den tiden då jag skulle ta MC-kort, kuggar många undrar Vägverket vad körskolan håller på med.

Mvh. David.

Bygger rolig bil. :)

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
29 december 2009
#10
Torlejf skrev:
Som det redan är sagt i tråden, körskolorna vill inte släppa iväg folk på uppkörning om dom inte är helt säkra. Är statistiken dålig blir det ännu svårare året efter att få tider av Vägverket för uppkörningar.

Detta problem var väldigt stort på den tiden då jag skulle ta MC-kort, kuggar många undrar Vägverket vad körskolan håller på med.

Mvh. David.
denna statistiken ni pratar om, är den offentlig eller endast för vägverket/transportstyrelsen? hade vart intressant att se hur trafikskolorna står sig mot varandra samt om det är fler privatister som kuggar än om man gått på trafikskola smile

MVH


I got Dubs!
2 423 Inlägg
29 december 2009
#11
att man kuggar beror nog mest på vad man är intresserad av.
totalt ointresserade brudar kuggar gång på gång. medans de som e mer bilintresserade kuggar oftast inte.
sen beror det ju på om inspektören fick *** inatt osv.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
29 december 2009
#12
Jag tror inte du måste gå en lektion, jag tror att körskolan önskar att du går en lektion till. Dels för att de tjänar pengar (förstås) men även för att du skall ha gått igenom allt och minskar risken att kugga. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

551 Inlägg
29 december 2009
Trådstartare
#13
tkd_rille skrev:
Om du inte är nöjd med de varför i helvete beställer du en uppkörning via en trafikskola och inte privat?
trodde jag kunde lita på dem. men inte fan kunde jag veta det. lite sent o ändra nu liksom

Haters gonna hate.

551 Inlägg
29 december 2009
Trådstartare
#14
Torlejf skrev:
Som det redan är sagt i tråden, körskolorna vill inte släppa iväg folk på uppkörning om dom inte är helt säkra. Är statistiken dålig blir det ännu svårare året efter att få tider av Vägverket för uppkörningar.

Detta problem var väldigt stort på den tiden då jag skulle ta MC-kort, kuggar många undrar Vägverket vad körskolan håller på med.

Mvh. David.
men de kan väll för fan inte tvinga mig att ta körlektionen genom att hota med att skjuta upp min uppkörning?

Haters gonna hate.

Muttley
29 december 2009
#15
p12 skrev:
tkd_rille skrev:
Om du inte är nöjd med de varför i helvete beställer du en uppkörning via en trafikskola och inte privat?
trodde jag kunde lita på dem. men inte fan kunde jag veta det. lite sent o ändra nu liksom
Är de ju inte. är du inte nöjd med körskolan så ringer du och fixar dig en egen tid och bokar vägverkets lånebil. Eller du vill inte ringa själv?

Står flera gånger i tråden anledning varför de vill du ska gå en sista lektion till innan du kör upp. de gäller för de flesta. de gällde mig med men jag tog eget initiativ och bokade mina tider själv.

Sen är de väl mer så att killar som är duktiga på att köra kuggar teorin och klarar uppkörning och tvärtom.

Du är bara tvär för att du inte fått nått själv. Så dyra är inte körlektioner idag.

174 Inlägg
29 december 2009
#16
Dom försöker klämma ut mer pengar från dig! Det va osmart att boka genom skolan.


huh?
10 427 Inlägg
29 december 2009
#17
Mycket mygel på trafikskolor tror jag. Lillsyrran hade en lärare som helt seriöst
tyckte hon skulle ta 20 körlektioner till/motsvarande (gjorde för övrigt samma
övningar varje gång med den läraren). Syrran bytte körlärare (inom trafikskolan)
och hade körkortet efter ett par lektioner istället.


12 086 Inlägg
29 december 2009
#18
Klart som fan de suger ut pengar, de har ju som sagt makten.
Jag körde upp via körskola, men jag tog 5 lektioner och hade väl tur.
En polare skrev upp sig körde 1 lektion körde upp privat och åkte o avbeställde kursen haha. Han fick som svar att dom tycker de är bättre att folk lär sig köra bil för livet mer än att klara ett test.. Vad vet jag.. är de så borde de kanske se över uppkörningsproceduren.

551 Inlägg
30 december 2009
Trådstartare
#19
tkd_rille skrev:
p12 skrev:
tkd_rille skrev:
Om du inte är nöjd med de varför i helvete beställer du en uppkörning via en trafikskola och inte privat?
trodde jag kunde lita på dem. men inte fan kunde jag veta det. lite sent o ändra nu liksom
Är de ju inte. är du inte nöjd med körskolan så ringer du och fixar dig en egen tid och bokar vägverkets lånebil. Eller du vill inte ringa själv?

Står flera gånger i tråden anledning varför de vill du ska gå en sista lektion till innan du kör upp. de gäller för de flesta. de gällde mig med men jag tog eget initiativ och bokade mina tider själv.

Sen är de väl mer så att killar som är duktiga på att köra kuggar teorin och klarar uppkörning och tvärtom.

Du är bara tvär för att du inte fått nått själv. Så dyra är inte körlektioner idag.
720 kr/lektion (60 min) kom inte o säg att det är billigt. det är JÄVLIGT dyrt. ta nu 720 kr ur din plånbok o spola ner i toan. känns inte så jävla kul kanske...

Haters gonna hate.

Fisketokig
2 997 Inlägg
30 december 2009
#20
När jag skulle skriva in mig fick jag klart för mig att SKOLAN bokar mina tider efter vad jag bevisat att jag kan.
Först skulle man kunna teorin i deras datorer tillräckligt bra innan de förmedlade uppskrivningstid.
Sen sa de att uppkörning bokas först när körläraren är övertygad att man klarar det.

Har också hört en massa om statistiken, vv själva hade väl gått ut både till skolorna och stod om det i tidningarna att de inte var nöjda med uppkörningarna.
Snittade då 50% som klarade det på första uppkörningen och det blev dubbelt arbete för uppkörningskillarna och drog ut på tiden.

Så din körskola har nog delvis rätt, sen vill de nog tjäna pengar också men som det låter häromkring har körlärarna fullt upp med alla elever redan.

Inte så att du överskattar din förmåga lite? Vid en uppkörning ska allt sitta perfekt. Räcker inte att du kommer dit och tänker att du "kan klara det".

Det gjorde jag iaf wink Körde mitt helt på egen hand och klarade mig på 5000:- inkl allt men kuggade första uppkörningen, klarade andra.

Dock fick inte körskolan skit för min kuggning.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg


Sök