4127
Sök

Rycker/Hackar när den är varm Golf CL 1,8i

Emelie Hallberg
829 Inlägg
1 januari 2010
Trådstartare
#1
Hejsan

Har en Golf CL 1,8i som rycker/hackar när man gasar.... den ökar,bromsar in...
Funderar på tändstiften som är från biltema? (hade liknande fel på en annan bil)
Det kommer även rejält med sot ur avgasröret när man startar?

Mvh


1 313 Inlägg
2 januari 2010
#2
Jag tror på:Förgasarfotspackning= vicka och spruta lite startgas runt "Förgasaren"/centralinsprutningen går den upp i varv så är det den, annan sak kan vara någon av dom 2 tempgivarna vid övre kylarslangen som pajjat, blå/röd, tror det var den röda som är till motorstyrningen... drar den mer soppa än vanligt?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

Emelie Hallberg
829 Inlägg
2 januari 2010
Trådstartare
#3
Okej, tack för tipset! Inte haft bilen så länge utan den har varit så här sen ja köpte den.. så vet inte om den drar ovanligt mycket. Dock tycker jag tanken försvinner rätt fort hmm


473 Inlägg
3 januari 2010
#4
biltemas tändstifft kan vara felet men bara om den har blivit så efter att dessa byttes
annars tror jag mer på tidigare inslag förgasarfotsringen den krånglar ofta och efter som den sotar i avgaser så tyder ju det på att den fär för mycket luftblandning
gör som volvofarafar sa tetsa med startgas runt förg. foten

Emelie Hallberg
829 Inlägg
3 januari 2010
Trådstartare
#5
Okej smile ska börja testa byta stift...

Så här ser de ut när man startar bilen hmm



https://www1.garaget.org/gallery/archive/114487/830084_ac1wjc.jpg


Trucker
2 710 Inlägg
3 januari 2010
#6
Tändstift för den bilen kostar inte mkt o köpa på mekonomen, carfix ad-center. rekomenderar att duf örst gör det innan du tar tag i annat. oxå haft liknande problem med andra bilar, tändstiften var åtgärden smile

lycka till.

mvh

Fart missbrukare

Emelie Hallberg
829 Inlägg
3 januari 2010
Trådstartare
#7
Jag tror också på tändstiften smile de som sitter i nu är från biltema... hade liknande problem med en annan bil så


9 Inlägg
4 januari 2010
#8
Jag lånar tråden istället för att skapa en ny...


Jag har problem med en VW Golf GL 1.8I (66KW) -99
Om man låter den stå på tomgång så stiger varvtalet snabbt till ca 1400/min, och då dör motorn mer eller mindra för att sedan vakna upp vid 800-900/min och den stiger då upp igen och dör igen. Intervallen är ungefär varannan sekund.
När man kör bilen så går den ok ibland, men när man kör med jämn gas så bara tvärdör den. För att få den att vakna så måste man ge mer gas. Detta gäller främst låg- och mellanvarvtal.
Inga varningslampor lyser (ABS-lampan lyser men har ju inget med saken att göra).

Detta har hänt tidigare:
Förra vintern så vägrade bilen att starta alls en dag. Jag kollade det mesta som tex spridare, gnista vilket funkade fint. Det slutade med att jag bogserade bilen till VAG, som 8000kr senare sa att den var lagad. Enligt dem hade de först bytt databox, men det hade inte funkat och de hade då hade de bytt fördelare. Bilen gick ok i ett par veckor även om jag tyckte att tomgången var lite hög, men sen började problemen med det vi fortfarande har. Jag orkade inte köra tillbaka den till VAG, och än mindre betala ytterligare för dåligt utförda jobb.

Någon som kan tänkas veta vad mina problem grundar sig i? Det skulle kunna vara förgasarfotspackning, men det borde väl snillena på VAG ha stoppat i rätt?

Med vänlig hälsning Oscar

Bingolotto elller !
79 Inlägg
4 januari 2010
#9
Oceanmist skrev:
Hejsan

Har en Golf CL 1,8i som rycker/hackar när man gasar.... den ökar,bromsar in...
Funderar på tändstiften som är från biltema? (hade liknande fel på en annan bil)
Det kommer även rejält med sot ur avgasröret när man startar?

Mvh

Hackar och rycker bilen jämt ?? kall som varm ??
Jag grejade med en likadan Golf för nån månad sen.. Den gick ganska ok när den var kall, men väldigt hackigt och rök massa svart när den blev varm..
På den bilen var det lambdasonden som inte reglerade alls.
Koppla på en vanlig digital multimeter och mät på kabeln som går från lambdan och se så värdet ändras hela tiden... Ska gå mellan 0,1 - 0,9 volt typ och får inte stå still allt för länge...

Finns även en liten insugstempgivare på toppen av spjällhuset som kan ha gett upp, eller den vanliga tempgivaren på kylarslangen.. Blå är till styrdonet, röd är nån termokontakt bara..


Bingolotto elller !
79 Inlägg
4 januari 2010
#10
oxxax skrev:
Jag lånar tråden istället för att skapa en ny...


Jag har problem med en VW Golf GL 1.8I (66KW) -99
Om man låter den stå på tomgång så stiger varvtalet snabbt till ca 1400/min, och då dör motorn mer eller mindra för att sedan vakna upp vid 800-900/min och den stiger då upp igen och dör igen. Intervallen är ungefär varannan sekund.
När man kör bilen så går den ok ibland, men när man kör med jämn gas så bara tvärdör den. För att få den att vakna så måste man ge mer gas. Detta gäller främst låg- och mellanvarvtal.
Inga varningslampor lyser (ABS-lampan lyser men har ju inget med saken att göra).

Detta har hänt tidigare:
Förra vintern så vägrade bilen att starta alls en dag. Jag kollade det mesta som tex spridare, gnista vilket funkade fint. Det slutade med att jag bogserade bilen till VAG, som 8000kr senare sa att den var lagad. Enligt dem hade de först bytt databox, men det hade inte funkat och de hade då hade de bytt fördelare. Bilen gick ok i ett par veckor även om jag tyckte att tomgången var lite hög, men sen började problemen med det vi fortfarande har. Jag orkade inte köra tillbaka den till VAG, och än mindre betala ytterligare för dåligt utförda jobb.

Någon som kan tänkas veta vad mina problem grundar sig i? Det skulle kunna vara förgasarfotspackning, men det borde väl snillena på VAG ha stoppat i rätt?

Med vänlig hälsning Oscar

Haha, man blir bara så trött på verkstäder som tar massa pengar utan att få ordning på bilarna....
Dom byter delar högt och lågt utan att ha "kunskap" om vad dom gör..
Databoxar brukar vara hela i 90 % av fallen och byts oftast helt i onödan till en stor kostnad..
Lika bra du lär dig meka själv så blir det billigare tongue

Vandrande tomgång låter ju som en luftläcka, där tomgångsmotorn inte kan eller hinner kompensera för den extra luften den får..
Lämna in bilen igen och säg att det är samma problem igen och att du redan har betalat en halv månadslön för ett verkstadsbesök som var meningslöst... En VAG verkstad borde ju kunna sköta en sån "enkel" reparation snyggt utan att ruinera kunden...
Så mycket mygel och fiffel hos många verkstäder så man blir mörkrädd.... mad
Senast redigerat av hellrejjser (4 januari 2010)


9 Inlägg
4 januari 2010
#11
hellrejjser skrev:
Haha, man blir bara så trött på verkstäder som tar massa pengar utan att få ordning på bilarna....
Dom byter delar högt och lågt utan att ha "kunskap" om vad dom gör..
Databoxar brukar vara hela i 90 % av fallen och byts oftast helt i onödan till en stor kostnad..
Lika bra du lär dig meka själv så blir det billigare tongue

Vandrande tomgång låter ju som en luftläcka, där tomgångsmotorn inte kan eller hinner kompensera för den extra luften den får..
Lämna in bilen igen och säg att det är samma problem igen och att du redan har betalat en halv månadslön för ett verkstadsbesök som var meningslöst... En VAG verkstad borde ju kunna sköta en sån "enkel" reparation snyggt utan att ruinera kunden...
Så mycket mygel och fiffel hos många verkstäder så man blir mörkrädd.... mad

Jag borde ju ha gjort som du sa, men var så trött på skiten att jag inte orkade med det. Nu har det gått mer än ett halvår sedan "reparationen" utfördes, och jag tror att de är mindre sugna på att göra en goodwill-koll. Ska försöka snoka reda på om det kan vara tjuvluft som är boven.

Emelie Hallberg
829 Inlägg
4 januari 2010
Trådstartare
#12
hellrejjser skrev:
Oceanmist skrev:
Hejsan

Har en Golf CL 1,8i som rycker/hackar när man gasar.... den ökar,bromsar in...
Funderar på tändstiften som är från biltema? (hade liknande fel på en annan bil)
Det kommer även rejält med sot ur avgasröret när man startar?

Mvh

Hackar och rycker bilen jämt ?? kall som varm ??
Jag grejade med en likadan Golf för nån månad sen.. Den gick ganska ok när den var kall, men väldigt hackigt och rök massa svart när den blev varm..
På den bilen var det lambdasonden som inte reglerade alls.
Koppla på en vanlig digital multimeter och mät på kabeln som går från lambdan och se så värdet ändras hela tiden... Ska gå mellan 0,1 - 0,9 volt typ och får inte stå still allt för länge...

Finns även en liten insugstempgivare på toppen av spjällhuset som kan ha gett upp, eller den vanliga tempgivaren på kylarslangen.. Blå är till styrdonet, röd är nån termokontakt bara..

När den är kall så går den bättre men inte helt bra, den bara varvar när man gasar men den kommer upp i hastigheten men tar tid... okej tack för tipset ska kolla upp det smile


146 Inlägg
4 januari 2010
#13
Gör som föreslagits redan:
Gummifoten - ryck och bänd i eländet när motorn går och kolla om du får varvtalsskillnad.
Slang från insug till bromsservo brukar spricka.
Kontakten uppe på insprutningsenheten (det är kontakten högst upp där luftfilter är anslutet) brukar bli full med olja från vevhusventilation.
Det är inte så krångligt att kolla felkoder heller.

Vcds

Bingolotto elller !
79 Inlägg
4 januari 2010
#14
bearz skrev:
Det är inte så krångligt att kolla felkoder heller.

Hur kollar man felkoder... ?? Provade koppla diod under växelspaken som skulle blinka enligt instruktioner jag hittade på nätet... Men inget funkade.. Och det finns ju inte ens nån diagnoskabel ut från styrdonet så då borde det ju bli svårt att få nåt att blinka roll
Så vet du när diagnosfunktionen kom på dessa bilar ?? Alltid intressant att veta mer smile


226 Inlägg
4 januari 2010
#15
farsan hade ett liknande fel på sin audi 80... det visade sej efter lite sökande att rotorn var sönder bränd så den gick som en påse nötter.

så kolla fördelarlocket å rotorn är mitt tips.


146 Inlägg
4 januari 2010
#16
Hur gammal är den?
Har du motorlampan i brädan?
Bör lysa med tändning påslagen om den finns.
Tror lampan försvann med årsm. -89.
Uttaget för felkoder finns vid tändspolen och är en gul kontakt.

Vcds

Emelie Hallberg
829 Inlägg
10 januari 2010
Trådstartare
#17
https://www1.garaget.org/gallery/archive/114487/834874_e75017.jpg

Efter byte av tändstift.... Körde en sväng och gasa på den ordentligt..
När jag kom hem hade bilen grymt låg tomgång.
Lampor blinkade..
Hittade även hål på en slang (vakum var det iallafall vet inte riktigt vad de var men bytte till en hel) Bilen gick mycket bättre hackade/ryckte inte..
Men som ni ser på bilden? sotar den..


Bingolotto elller !
79 Inlägg
10 januari 2010
#18
Kolla tempgivaren då... Den blåa som sitter på en slang i mitten av motorn ungefär... Koppla loss och ohmmät  den... Ska ligga på runt 100 ohm tror jag när den är kall, och sen värmer du försiktigt  på den med en tändare så ska motståndet öka upp mot 1000 ohm (inte säker på siffrorna, men den ska reagera på värme och kyla i alla fall annars får du byta den)...
Den lossas genom att dra bort låsningen och sen bara dra skiten rakt upp...
Och mät lambdan.... För den verkar gå alldeles för fett..
Sen om allt ovan är helt kan du ju börja mäta soppatrycket som ska ligga på runt ca 1 bar på förgasarinsprutningsbilar..  och bla bla blaaa....


Emelie Hallberg
829 Inlägg
12 januari 2010
Trådstartare
#19
Jag blir tokig på bilen snart.... har testat att bytt tändstift... sotar & drar GRYMT med bensin.
Har knappt tomgång (ibland) den nya stiften blev sotiga på en gång..
Idag ska vi testa byta tempgivaren på den och se om den går bättre och inte svartröker nå fruktansvärt..


Emelie Hallberg
829 Inlägg
14 januari 2010
Trådstartare
#20
Bytt tempgivare... ingen skillnad. Bilen går fortfarande dåligt & svartröker..
Tanka bilen till kvarts tank & körde 4mil & gasa ur den ordentligt (utifall den var full med sot)
Men efter de där 4milen var tanken nästan nere på halv tank så den SLUKAR bensin & svartröker fortfarande. Sen luktade de grymt med bensin ur motorn så grymt med bränsle får den



Sök