2837
Sök

Olika materialbehandling på kolvar?

Kärnkraftstomte
775 Inlägg
3 januari 2010
Trådstartare
#1
Jag funderar på att beställa andra kolvar och kamaxlar från USA i syfte att öka effekten i min motor.

På hemsidan finns det två olika typer av kolvar att välja emellan, det ena alternativet är betydligt billigare än det andra.

Det är: Phosphorous finish & Moly skirt coating för 1190 dollar
och sen finns: Calico thermal barrier coated för 1618 dollar.

Vad är skillnaden?

Den ena är köpt på Ö&B eller? tongue

Nä men ärligt talat, vilken ska man välja?
Senast redigerat av MagnumR (3 januari 2010)

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

191 Inlägg
3 januari 2010
#2
det senare är väl med keramisk beläggning skulle jag tro. står det inget om de olika typerna av kolvarna på deras websida?

mvh

Vw trimmare
2 995 Inlägg
3 januari 2010
#3
MagnumR skrev:
Det är: Phosphorous finish & Moly skirt coating för 970 dollar

Fosfor behandlade och nedre delen är moly för mindre friktion

MagnumR skrev:
och sen finns: Calico thermal barrier coated för 1398 dollar.

Samma som ovan fast med värme barriär på kolven för att tåla extrema temperaturer..

Den dyrare är helt klart bättre men frågan är om den är nödvändig...beror ju helt på ditt bygge


Forummoderator
10 576 Inlägg
3 januari 2010
#4
En kolv med behandlad topp är känslig mot spikning, då slår man bort coatingen.  Har ingen aning om hur man mappar en sådan motor eftersom man alltid kör upp till spikning för att sedan backa av.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Kärnkraftstomte
775 Inlägg
3 januari 2010
Trådstartare
#5
Har börjat fatta lite nu...
Den billigare varianten är forfor och molybdenbehandlad.
Molybden är tydligen nån slags vämetålig metall.

Calico är ett amerikanskt företag som sysslar med ytbehandling av olika metallföremål under högt tryck, bland annat keramisk och teflonbehandling.

http://www.calicocoatings.com/

Frågan är vilken man ska använda...?
Senast redigerat av MagnumR (3 januari 2010)

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

Kärnkraftstomte
775 Inlägg
3 januari 2010
Trådstartare
#6
Oj nu fick man svar under tiden man skrev ett inlägg.

Jag kommer inte mappa motorn, i alla fall inte i det här skedet.
Det finns ett färdigt chip att köpa till så det jobbet är redan gjort nämligen.
Detta chip är förprogrammerat ifall man vill köra med etanol också (en liten brytare så man kan ändra om man måste tanka bensin vid nåt tillfälle). Jag kommer att huvudsakligen tanka etanol och jag ska inte överladda motorn.

Kör man med etanol så kommer man väl inte upp i några extrema temperaturer?
Dessutom kommer kompressionen inte upp i mer än 11:1.

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

Dr. Turbo
459 Inlägg
3 januari 2010
#7
Du kan inte ta halva första? dvs enbart för skirten?

Jag rekommenderar inte att lägga en termisk barriär på en kolvtopp, vet att det har provats enda uppe i formel 1 att coata kolvar och det har visat sig att ge problem med knack om man coatar kolvtoppen.


Kärnkraftstomte
775 Inlägg
3 januari 2010
Trådstartare
#8
http://www.ecutune.com/svx_pistons.htm

Jag vet inte faktiskt...
Är både fosfor och calicobehandling lika dåligt?
Det är den varianten längst ner på sidan jag är sugen på i vilket fall.
Senast redigerat av MagnumR (3 januari 2010)

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

Vw trimmare
2 995 Inlägg
4 januari 2010
#9
MagnumR skrev:
Kör man med etanol så kommer man väl inte upp i några extrema temperaturer?
Dessutom kommer kompressionen inte upp i mer än 11:1.

Nej man höjer som sagt förbränningstempen samtidigt som du skyddar din kolv men det är inget som du behöver igentligen och som torpis sa så är det en pain in the ass att mappa och det kan bli problem om det släpper pga av spikningar, vissa kolvtillverkare avråder faktiskt från alla sorters beläggningar på kolvtoppen just pga av det kan släppa av spikningar.


Whatever :)
1 652 Inlägg
4 januari 2010
#10
"Kör man med etanol så kommer man väl inte upp i några extrema temperaturer?.."

Jo om du inte kör med btr eller chip som är anpassat för de.. Etanolen kyler inte lika bra som bensinen.
Märkte jag av på min iaf. för höja trycket med 0.8 bar för att bli av med alla ryckningar och att tempen skulle gå ner 2-3 nålar. sen gick de fint..
Senast redigerat av XeptiQ (4 januari 2010)

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Forummoderator
10 576 Inlägg
4 januari 2010
#11
XeptiQ skrev:
"Kör man med etanol så kommer man väl inte upp i några extrema temperaturer?.."

Jo om du inte kör med btr eller chip som är anpassat för de.. Etanolen kyler inte lika bra som bensinen.
Märkte jag av på min iaf. för höja trycket med 0.8 bar för att bli av med alla ryckningar och att tempen skulle gå ner 2-3 nålar. sen gick de fint..

Där har du fel. Nu förstår jag inte riktigt din första mening, men en motor anpassad för E85 går kallare eftersom man stoppar in 40% mer bränsle.

Etanolen kyler lika bra som bensinen och med 40% mer soppa blir det mycket kallare. bla därför man kan plocka mycket mer effekt genom att byta till E85

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Whatever :)
1 652 Inlägg
4 januari 2010
#12
Hmm okej, men nu var ju inte min bil anpassad för etanol.. till och med de på etanol.nu sa de till mig.. smile så med 40% mer etanol så gick de bättre och fick bättre kylning.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Forummoderator
10 576 Inlägg
4 januari 2010
#13
XeptiQ skrev:
Hmm okej, men nu var ju inte min bil anpassad för etanol.. till och med de på etanol.nu sa de till mig.. smile så med 40% mer etanol så gick de bättre och fick bättre kylning.

Okej...  men varför då flika in att en bil går varmare på E85 när så inte kommer vara fallet för TS?

typiskt sådant som drar igång felaktiga rykten.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Whatever :)
1 652 Inlägg
4 januari 2010
#14
men snälla lilla du de är ju inget falsk ryckte.. är inte bilen anpassad eller mappad för etanol så går den ju piss och pankaka.. ? eller?

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Forummoderator
10 576 Inlägg
4 januari 2010
#15
XeptiQ skrev:
men snälla lilla du de är ju inget falsk ryckte.. är inte bilen anpassad eller mappad för etanol så går den ju piss och pankaka.. ? eller?

Ja, men varför ta upp det i en tråd där en grabb skall beställa smidda kolvar och undrar om han skall ha keramisk coating eller inte.  Då vet han ju redan att bilen inte kommer fungera om han kör den på ett bränsle som den inte är avsett för, eller hur.

Läser man ditt inlägg minsta lilla slarvigt så står där helt fel saker i ditt inlägg, och då är risken övervägande för att någon okunnig tar till sig det som sannign och ryktet är igång

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Kärnkraftstomte
775 Inlägg
6 januari 2010
Trådstartare
#16
Det är lungt, vi modellflygare vet ju att metanolare går kallare än bensinare...
Och etanol ligger nån stans mittemellan metanol och bensin.

Om man inte bara flyger el då #host host...

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

761 Inlägg
16 januari 2010
#17
Jänkare ska alltid krångla till det. Vad är det för fel på vanliga smidda kolvar?

Det där låter ju som riktigt mycket pengar med, jag menar en uppsättning med 8 vettiga kolvar brukar inte gå på många tusen hemma i sverige.
Vad är det till?


Kärnkraftstomte
775 Inlägg
16 januari 2010
Trådstartare
#18
Det är till motorn i min Folkvagnsbuss.
Jag har satt i en Motor från en Subaru SVX i den så nej 8 kolvar är 2 för mycket för min del.
Det finns en projekttråd om detta som jag inte har uppdaterat på jättelänge men jag ska faktiskt till garaget nu och funderar faktiskt på att ta med kameran så att jag kan göra en uppdatering om ett par dar. Hoppas att den kommer att stå på hjulen i morgon kväll.

Håll avståndet till bakomvarande fordon!


Sök