4273
Sök

Köpråd: saab 9-5 2.0t, vilken av dem jag kollat på ska jag välja?

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
12 januari 2010
Trådstartare
#41
ännu ett tillägg angående BIL1. remmen som driver vattenpump, servopump och allt det där gick sönder när jag var uppe och provkörde bilen i förra veckan. detta lovade säljaren att det skulle fixas. pratade nyss med honom nu och det ska lagas i morgon, och samtidigt som man byter remmen så ska spännrullarna också bytas då dessa var dåliga. säljaren nämde att detta innebar ännu en kostnad för honom på ca 3tusen kronor. misstänker att han kommer vilja ha uppåt 35tusen för bilen PGA detta hmm det måste väl vara ett ganska kraftigt överpris? hmm

MVH


Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
12 januari 2010
#42
ja eller så tar du bilen som den är och betalar 20k för den. bara för atthan fixar den så ska han inte ha mer betalt för den. hade jag aldrig gått med på..hjulen kostar några hundringar och remen runt 600 och det tar nån timme för en oinvigd med en haynes bok att byta prylarna...

2slow

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
12 januari 2010
Trådstartare
#43
azid skrev:
ja eller så tar du bilen som den är och betalar 20k för den. bara för atthan fixar den så ska han inte ha mer betalt för den. hade jag aldrig gått med på..hjulen kostar några hundringar och remen runt 600 och det tar nån timme för en oinvigd med en haynes bok att byta prylarna...

det där med att byta grejerna själv är tyvärr redan för sent, det är en bilhandlare jag har med att göra så han har redan tagit hem grejerna och bilen står redan på verkstaden vad jag vet hmm dessutom tvivlar jag starkt på min förmåga att klara av det ärligt talat hmm

men vad kan vara ett vettigt pris för bilen? försökte värdera den lite på nätet och där fick jag svaret att max 15tusen big_smile haha, det känns lite väl i underkant kanske. visst det beror mycket på skicket, skulle jag bedöma skicket i helhet så skulle jag säga 7 av 10 smile den är verkligen fin.


Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
12 januari 2010
#44
levde bilen om då du provkörde? för det där händer inte bara hipp som happ.. hjulen gnäller en del innan och remmen lär ha slirat om den gick av.. det är lätt att byta om man bara vågar sig på lite..

det där med värdering är lite luddigt. några siffror och några kolumer säger inte mycke om bilen påriktigt...

2slow

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
12 januari 2010
Trådstartare
#45
azid skrev:
levde bilen om då du provkörde? för det där händer inte bara hipp som happ.. hjulen gnäller en del innan och remmen lär ha slirat om den gick av.. det är lätt att byta om man bara vågar sig på lite..

det där med värdering är lite luddigt. några siffror och några kolumer säger inte mycke om bilen påriktigt...

bilen gick hur fint som helst medans remmen höll, kunde ärligt talat inte höra några missljud alls, och då hade vi till och med huven öppen och varvade den för att just lyssna efter missljud. var ca 300meter från firman på vägen tillbaka det började lukta apa från ACn och vi hörde en smäll och stannade, när vi inte hittade något fel först och skulle köra vidare och tillbaka upptäckte vi att servon var stendöd och det kom kallluft. när vi körde in på firmans parkering så var tempmätaren nästan i topp. väl tillbaka på firman så upptäckte vi ju rätt kvickt  att remmen var av. och den remmen var inte vacker hmm

jo jag misstänkte det hmm men kanske finns någon som är väl insatt i saab 9-5 och vet på ett ungefär vad man ska ge? smile snackade med en verkstadschef på en saabverkstad som själv körde 9-5 och hade precis renoverat en. enligt honom skulle jag inte ge en spänn över 30 även om den var riktigt fin hmm

MVH


Saab älskare!
4 597 Inlägg
12 januari 2010
#46
_Fredde_volvo_ skrev:
azid skrev:
ja eller så tar du bilen som den är och betalar 20k för den. bara för atthan fixar den så ska han inte ha mer betalt för den. hade jag aldrig gått med på..hjulen kostar några hundringar och remen runt 600 och det tar nån timme för en oinvigd med en haynes bok att byta prylarna...

det där med att byta grejerna själv är tyvärr redan för sent, det är en bilhandlare jag har med att göra så han har redan tagit hem grejerna och bilen står redan på verkstaden vad jag vet hmm dessutom tvivlar jag starkt på min förmåga att klara av det ärligt talat hmm

men vad kan vara ett vettigt pris för bilen? försökte värdera den lite på nätet och där fick jag svaret att max 15tusen big_smile haha, det känns lite väl i underkant kanske. visst det beror mycket på skicket, skulle jag bedöma skicket i helhet så skulle jag säga 7 av 10 smile den är verkligen fin.

Är det en bilhandlare och du vill köpa den, har du som krav, samma pris som från början, och att de saker du hittade som gick sönder eller så ska fixas. Den ska vara besiktigad och klar.

När vi köpte den röda 9-5an så kylde inte ACC, det vibbrerade i ratten o när man bromsade så vibrerade det. Det sa vi att vi köper bilen om sakerna fixas. De tog in bilen fixade sakerna, Gav oss till och med 2 nya däck. och nya bromsar bak, samt ballansering på alla hjul. De andra två hjulen var redan nya tongue och sedan såg dom att huv märket var slut, så det bytte dom. Så sätt krav på dom smile


Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
12 januari 2010
Trådstartare
#47
Funkiee skrev:
_Fredde_volvo_ skrev:
azid skrev:
ja eller så tar du bilen som den är och betalar 20k för den. bara för atthan fixar den så ska han inte ha mer betalt för den. hade jag aldrig gått med på..hjulen kostar några hundringar och remen runt 600 och det tar nån timme för en oinvigd med en haynes bok att byta prylarna...

det där med att byta grejerna själv är tyvärr redan för sent, det är en bilhandlare jag har med att göra så han har redan tagit hem grejerna och bilen står redan på verkstaden vad jag vet hmm dessutom tvivlar jag starkt på min förmåga att klara av det ärligt talat hmm

men vad kan vara ett vettigt pris för bilen? försökte värdera den lite på nätet och där fick jag svaret att max 15tusen big_smile haha, det känns lite väl i underkant kanske. visst det beror mycket på skicket, skulle jag bedöma skicket i helhet så skulle jag säga 7 av 10 smile den är verkligen fin.

Är det en bilhandlare och du vill köpa den, har du som krav, samma pris som från början, och att de saker du hittade som gick sönder eller så ska fixas. Den ska vara besiktigad och klar.

När vi köpte den röda 9-5an så kylde inte ACC, det vibbrerade i ratten o när man bromsade så vibrerade det. Det sa vi att vi köper bilen om sakerna fixas. De tog in bilen fixade sakerna, Gav oss till och med 2 nya däck. och nya bromsar bak, samt ballansering på alla hjul. De andra två hjulen var redan nya tongue och sedan såg dom att huv märket var slut, så det bytte dom. Så sätt krav på dom smile

okej, tack för dem tipsen! då är det precis som vanligt, jag är för jävla snäll för mig eget bästa big_smile haha. inte första gången tongue

får väl tuffa till mig lite och kräva lite av honom om han vill ha den såld. vad gäller med vinterdäck när en bilfirma säljer en bil på vinterhalvåret när det är vinterväglag? enligt min mening ligger det på hans ansvar att den går att köra hem lagligt?

MVH


Saab älskare!
4 597 Inlägg
12 januari 2010
#48
Det är ju inte hans problem om vinterdäck, men säg att fixar inte dom det, så drar du ner en 3000kr på bilen, eller att dom fixar fram vinterdäck. Vi fick inte med, men det prutade vi på smile Dock var det sommar, men det har ingen betydelse.


Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
12 januari 2010
Trådstartare
#49
Funkiee skrev:
Det är ju inte hans problem om vinterdäck, men säg att fixar inte dom det, så drar du ner en 3000kr på bilen, eller att dom fixar fram vinterdäck. Vi fick inte med, men det prutade vi på smile Dock var det sommar, men det har ingen betydelse.

grejjen är den här, han HAR ordnat vinterdäck MEN dessa är begagnade och från en annan bil. dom ligger på alufälgar från en annan bil och dessa fälgar passade naturligtvis inte som han hade trott. så nu försöker jag ju få honom att kränga över däcken på plåtfälgar så att jag kan provköra den. samt att jag har bokat en tid för bildiagnos på svensk bilprovning och dom föredrog starkt att det var vinterdäck på bilen när jag kom med den! smile

MVH


362 Inlägg
12 januari 2010
#50
_Fredde_volvo_ skrev:
tack så mycket för alla svar och tips!
som sagt det med vevhusventilationen har jag försökt ta reda på så mycket jag bara kan om men alla verkar ha olika uppfattningar om detta tongue men vad jag har förstått så handlar det mestadels om hur välskött bilen är med oljebyten och sånt.

och det med priset på den första tycker jag också är högt tyvärr, men den är verkligen i riktigt bra skick.

ska som sagt kolla på BIL 2 på måndag och ta ut den på en provrunda och sen om jag får möjlighet att även hissa upp och kolla under. vi får se vad som visar sig efter att jag testat den smile
antar att det är lite en chansning det där med turbon, antingen har man tur och det håller många mil till eller så har man otur och den rasar inom en tid. verkar inte finnas något sätt att försäkra sig mot de när bilarna har gått såpass långt.
nu när jag ändå är inne på ämnet om milen, är det väldigt riskabelt att trimma en denna modell om den gått runt 20tusen? tänker mest på steg 1-3 alltså chip, avgassystem och spridare. smile

säger som jag sagt innan, alla svar och tips är välkomna! bara fyll på smile

MVH

Att chippa en bil som har gått långt är inga problem har steg 3 chippat min och den har gått 25000 inga som helst problem och den var inte väl servad innan jag tog över den smile lycka till smile


2 982 Inlägg
12 januari 2010
#51
om du är så osäker samt att du vet att det är en drös med fel på bilen varför ens fundera på dem?
det är ju trots allt köparens marknad!!!
Senast redigerat av Residence (12 januari 2010)


60 Inlägg
12 januari 2010
#52
Jag hade absolut max betalat 25-30k för en 9-5 2,0t av dem tidigare årsmodellerna 98-00, tänk på att man betalar överpris när man köper av bilhandlare då dem också måste tjäna pengar. en kund kanske har bytt in sin bil för 23k som bilhandlaren sedan säljer för 30k, så pengar finns ju att tjäna om man köper privat.
Fullservad är ju ett stort plus.

helt klart mycket bil för pengarna!

Mvh

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
12 januari 2010
Trådstartare
#53
thunis: där ser man smile jo det borde hålla tycker man om det är skött som de ska smile

residence: kanske har jag uttryckt mig klumpigt eller så har du inte läst hela tråden. bilen är fin och det är inga fel på den. eller jo det är det ju......en rem som oturligt nog gick av under en provtur. min uppfattning är att detta är normalt slitage och inget att haka upp sig på om bilen är fin i övrigt?

MVH


Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
12 januari 2010
#54
men om han har firma så har han tillgång till verkstad med så att det skulle kosta honom 3k att fixa det låter otroligt..


jaja lycka till

2slow

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
12 januari 2010
Trådstartare
#55
azid skrev:
men om han har firma så har han tillgång till verkstad med så att det skulle kosta honom 3k att fixa det låter otroligt..


jaja lycka till

jaha nu e jag med på hur du tänker. detta är en ganska liten firma, han har inte tillgång till verkstad. han samarbetar med en verkstad vad jag vet men har ingen egen smile


Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
12 januari 2010
Trådstartare
#56
jojjekaa skrev:
Jag hade absolut max betalat 25-30k för en 9-5 2,0t av dem tidigare årsmodellerna 98-00, tänk på att man betalar överpris när man köper av bilhandlare då dem också måste tjäna pengar. en kund kanske har bytt in sin bil för 23k som bilhandlaren sedan säljer för 30k, så pengar finns ju att tjäna om man köper privat.
Fullservad är ju ett stort plus.

helt klart mycket bil för pengarna!

Mvh

aa okej, var ungefär vad jag väntade mig tongue med tanke på vad killen på saab-verkstaden sa. jo att firma är dyrare är jag väl medveten om. men av någon anledning så tycker jag att det känns "säkrare" att handla på en firma. visst man kan bli lurad där med men frågan är om risken är lika stor? tongue

MVH


60 Inlägg
12 januari 2010
#57
_Fredde_volvo_ skrev:
jojjekaa skrev:
Jag hade absolut max betalat 25-30k för en 9-5 2,0t av dem tidigare årsmodellerna 98-00, tänk på att man betalar överpris när man köper av bilhandlare då dem också måste tjäna pengar. en kund kanske har bytt in sin bil för 23k som bilhandlaren sedan säljer för 30k, så pengar finns ju att tjäna om man köper privat.
Fullservad är ju ett stort plus.

helt klart mycket bil för pengarna!

Mvh

aa okej, var ungefär vad jag väntade mig tongue med tanke på vad killen på saab-verkstaden sa. jo att firma är dyrare är jag väl medveten om. men av någon anledning så tycker jag att det känns "säkrare" att handla på en firma. visst man kan bli lurad där med men frågan är om risken är lika stor? tongue

MVH

Det är nog ingen större skillnad, när saab får in en inbytesbil har jag svårt att tänka mig att dem lägger allt för många timmar på att kollas, dem provkörs nog och om allt verkar OK så byts den in och kommer ut till försäljning. men låt säga om du köper privat och ger kanske 5-8k mindre så har du ju ett turbobyte, dåligt exempel men du förstår nog vad jag menar:P Få ner en bil 5k privat i dessa tiderna med saab ska nog inte vara några svårigheter.

Mvh

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
12 januari 2010
Trådstartare
#58
jojjekaa skrev:
Det är nog ingen större skillnad, när saab får in en inbytesbil har jag svårt att tänka mig att dem lägger allt för många timmar på att kollas, dem provkörs nog och om allt verkar OK så byts den in och kommer ut till försäljning. men låt säga om du köper privat och ger kanske 5-8k mindre så har du ju ett turbobyte, dåligt exempel men du förstår nog vad jag menar:P Få ner en bil 5k privat i dessa tiderna med saab ska nog inte vara några svårigheter.

Mvh

aa jag förstår vad du menar tongue och du har säkert rätt i det du säger med. men vi får se vart de här slutar, det vet man ju aldrig smile annars är det bara leta vidare, blocket är fullt av begagnade bilar tongue hehe


1 327 Inlägg
12 januari 2010
#59
Finns hur mycket som helst att välja mellan om man vill ha en 9-5 sedan. Så ha inte bråttom. Jag tror att priserna kan falla snart på begagnade saabar nu med nerläggningen.

Jag skulle köpa privat istället pga egna erfarenheter med oseriösa bilhandlare om nu inte priset är detsamma. Då är ju bilhandlare bättre. Tänk bara på att skatten alltid tillkommer vid köp av bilhandlare vilket kan göra 2000 kr mer på bilen än att köpa en bil privat som är nyskattad.


60 Inlägg
12 januari 2010
#60
_Fredde_volvo_ skrev:
jojjekaa skrev:
Det är nog ingen större skillnad, när saab får in en inbytesbil har jag svårt att tänka mig att dem lägger allt för många timmar på att kollas, dem provkörs nog och om allt verkar OK så byts den in och kommer ut till försäljning. men låt säga om du köper privat och ger kanske 5-8k mindre så har du ju ett turbobyte, dåligt exempel men du förstår nog vad jag menar:P Få ner en bil 5k privat i dessa tiderna med saab ska nog inte vara några svårigheter.

Mvh

aa jag förstår vad du menar tongue och du har säkert rätt i det du säger med. men vi får se vart de här slutar, det vet man ju aldrig smile annars är det bara leta vidare, blocket är fullt av begagnade bilar tongue hehe

Ja det är ingen mening att brådska för det lär väl komma in ett par nya varje dag?


Sök