3038
Sök

Vad gäller när man krockar på en parkeringsplats? "stor parkering till affär"

12 Inlägg
9 januari 2010
Trådstartare
Jag parkerade i min ruta, kände att jag stod lite snett, så tänkte rätta till det. Backade och då backade jag in i ett fordon i rörelse. Blev inget på min bil, dragkroken tog i hans förardörr. Men vad gäller vid detta? Har hört att det är 50-50 på parkeringar då alla ska ha lika uppsikt, och att det blir bådas fel då?
Eller är det som han sa att det är jag som ska ta på mig allt?

177 Inlägg
9 januari 2010
Backar du in i någon så är det till 100% ditt fel. Hur skulle det kunna vara den andres fel?

Born in Germany, Built in America, Raised in Sweden! BMW X5

945 Inlägg
9 januari 2010
Clio_fidde skrev:
Jag parkerade i min ruta, kände att jag stod lite snett, så tänkte rätta till det. Backade och då backade jag in i ett fordon i rörelse. Blev inget på min bil, dragkroken tog i hans förardörr. Men vad gäller vid detta? Har hört att det är 50-50 på parkeringar då alla ska ha lika uppsikt, och att det blir bådas fel då?

Tog ni bilder så som bilarna stod exakt, har ni vittnen?

Man ringer alltid polisen och låter dom anteckna situationen.
Nu kommer ord stå mot ord om du säger en sak och den andra en annan sak!

Likadant personer som krockar i mindre skala på byfåna vägar.
Dom kör in till kanten och ringer polisen, FEL! In med varningsblinkers och låt bilen stå.

Allt måste antecknas och fotograferas för att det ska kunna framgå vem som har gjort fel vid en tvist.

12 Inlägg
9 januari 2010
Trådstartare
BergsST skrev:
Backar du in i någon så är det till 100% ditt fel. Hur skulle det kunna vara den andres fel?

Jag vet inte? Har bara hört att på parkeringar blir det 50-50. Blev det iaf för min bror när han var med om nästan en liknande sak på parkering. Och försäkringsbolaget sa att 50-50 gäller på parkeringar..

12 Inlägg
9 januari 2010
Trådstartare
Bjare skrev:
Clio_fidde skrev:

Dom kör in till kanten och ringer polisen, FEL! In med varningsblinkers och låt bilen stå.

Allt måste antecknas och fotograferas för att det ska kunna framgå vem som har gjort fel vid en tvist.

Tog inga bilder, mörkt och det enda som fanns tillhands var mobilkamera.
Men vi rita upp händelsen och skrev under det. Så får vi träffas imorgon igen och skriva på skadeanmällan papper. Vittnen och vittnen.. jag har två vittnen som satt i min bil, och han hade nått vittne som inte ens kan ha sett händelsen från den vinkeln men aa..

945 Inlägg
9 januari 2010
Clio_fidde skrev:
Bjare skrev:
Clio_fidde skrev:

Men vi rita upp händelsen och skrev under det. Så får vi träffas imorgon igen och skriva på skadeanmällan papper. Vittnen och vittnen.. jag har två vittnen som satt i min bil, och han hade nått vittne som inte ens kan ha sett händelsen från den vinkeln men aa..

Knappast godkända vittnen men man vet aldrig.  smile

Man ska fortfarande alltid kontakta polisen och låta dom anteckna situationen.
Sen förstås jag inte hur ni ens vågade köra därifrån och lita på en tecknad skiss som är "undertecknad"?

Jag skulle själv vilja veta mer om det som du säger ang. 50-50.
Det låter faktiskt inte så troligt, allt ska utredas och har en varit oförsiktig ska den ordentliga inte drabbas.

Annars så kan ni alltid låta han anmäla skadan till sitt försäkringsbolag och påstå att den bara dykt upp
efter att bilen har stått parkerad osv osv. Du betalar hans självrisk och alla går nöjda därifrån. roll

12 Inlägg
9 januari 2010
Trådstartare
Bjare skrev:
Clio_fidde skrev:
Bjare skrev:

Sen förstås jag inte hur ni ens vågade köra därifrån och lita på en tecknad skiss som är "undertecknad"?

Det låter faktiskt inte så troligt, allt ska utredas och har en varit oförsiktig ska den ordentliga inte drabbas.

Annars så kan ni alltid låta han anmäla skadan till sitt försäkringsbolag och påstå att den bara dykt upp
efter att bilen har stått parkerad osv osv. Du betalar hans självrisk och alla går nöjda därifrån. roll

Troligtvis inte. tongue

Nämen jag kollade ju i backspegeln men såg ingen så han måste ju ha sett att jag backat men ändå försökt hinna innan eller nått.. för jag hann backa typ en meter innan det tog i.. så jag vet ju inte om allt är mitt fel.. tycker ju han kunnat kolla lite med..

Va ju så fruktansvärt kallt ute idag med så allt blev så hastigt.

945 Inlägg
9 januari 2010
Clio_fidde skrev:
Bjare skrev:
Clio_fidde skrev:

Troligtvis inte. tongue

Nämen jag kollade ju i backspegeln men såg ingen så han måste ju ha sett att jag backat men ändå försökt hinna innan eller nått.. för jag hann backa typ en meter innan det tog i.. så jag vet ju inte om allt är mitt fel.. tycker ju han kunnat kolla lite med..

Va ju så fruktansvärt kallt ute idag med så allt blev så hastigt.

Hoppas det löser sig till båda parters vinning. smile

Skyll däremot inte på kylan om ni ska tala med polisen därför det kan verka opålitligt. roll haha.

3 390 Inlägg
9 januari 2010
Jag blev påbackad i våras av en bil på en parkering när jag kom åkandes. Han hade tydligen inget att säga till om då ansvaret tydligen ligger helt på den som backar, att denne ska ha uppsikt och kunna utföra detta på ett säkert sätt.

Så tyvärr så ligger nog allt på dig

Och ur kaoset talade en röst till mig som sa: Le och var glad för det kunde vara värre. Och jag log och var glad och det blev värre

945 Inlägg
9 januari 2010
WeDo skrev:
Jag blev påbackad i våras av en bil på en parkering när jag kom åkandes. Han hade tydligen inget att säga till om då ansvaret tydligen ligger helt på den som backar, att denne ska ha uppsikt och kunna utföra detta på ett säkert sätt.

Så tyvärr så ligger nog allt på dig

Ja just det!
Har själv hört något liknande att det är Alltid den som backar som får skiten.

Den personens skyldighet att försäkra sig att det är helt grönt etc.

831 Inlägg
9 januari 2010
Tror verkligen inte Polisen har varken tid eller lust att vara delaktig i någon liten parkeringskrock överhuvudtaget. Vart har du fått för dig det Bjare?

945 Inlägg
9 januari 2010
CrilleD skrev:
Tror verkligen inte Polisen har varken tid eller lust att vara delaktig i någon liten parkeringskrock överhuvudtaget. Vart har du fått för dig det Bjare?

Det säger alla försäkringsbolag då alla uppgifter önskas styrkas.
Det finns inga "små" olyckor osv utan dom alla ska betraktas som olyckor, en krock osv..

Men visst kan man undvika att koppla in både försäkringsbolag och polis om man kommer överens båda.
Vart har du själv fått för dig att man inte ska koppla in polis vid en eventuell krock, CrilleD?

3 390 Inlägg
9 januari 2010
Skulle den som backat på mig bestämmt hävda att jag var orsaken så är det så klart jag skulle tillkalla polis till platsen. Sen är det ju lite svårt att slingra sig från det faktum att ens egna bil inte har några synliga skador alls ( dragkrok ) medans den andra har hela sidan intryckt.

Och ur kaoset talade en röst till mig som sa: Le och var glad för det kunde vara värre. Och jag log och var glad och det blev värre

2 Inlägg
9 januari 2010
En krock utan personskador är ett försäkringsärende och inget polisärende.
Misstänker du att ett brott har begåtts (typ rattfylla) skall du givetvis ringa polisen men det skall du göra
även om du inte krockar med idioten.
Se till att dokumentera så mycket som möjligt så blir det lättare för FB.
I ditt fall lär du få hela skulden då en backande har skyldighet att se till att det är fritt bakåt.

4 005 Inlägg
9 januari 2010
Så om jag har förstått dig rätt så har du alltså backat på en bil, och du undrar om det är ditt fel alternativt om du kan komma undan med det lindrigare?

ehm. smile

831 Inlägg
10 januari 2010
Jag undrade då jag själv har hört annat och undrade vad du hade för belägg. Försäkringsbolag ska ju givetvis alltid kopplas in. Det tycker jag kändes underförstått. Polis ska alltid kontaktas om någon person skadats eller vid smitning. Inte om bilen enbart fått en bula. Och jag tycker nog visst det finns olyckor som kan betraktas som mindre och andra större. Men visst betraktas båda som olyckor, det är rätt.

Bjare skrev:
CrilleD skrev:

Det säger alla försäkringsbolag då alla uppgifter önskas styrkas.
Det finns inga "små" olyckor osv utan dom alla ska betraktas som olyckor, en krock osv..

Men visst kan man undvika att koppla in både försäkringsbolag och polis om man kommer överens båda.
Vart har du själv fått för dig att man inte ska koppla in polis vid en eventuell krock, CrilleD?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
10 januari 2010
Den som backar skall hålla uppsikt, så du åker på det. Tyvärr smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

bappelsin
390 Inlägg
10 januari 2010
Ja du åker på det.. Jag och min svåger gjorde exakt samma sak men då sa polisen att man inte får backa på en parkering vilket låter ganska korkat enligt mej iaf...

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
10 januari 2010
till 90% säkerhet är det den som backar som är skyldig.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

177 Inlägg
10 januari 2010
Clio_fidde skrev:
BergsST skrev:

Jag vet inte? Har bara hört att på parkeringar blir det 50-50. Blev det iaf för min bror när han var med om nästan en liknande sak på parkering. Och försäkringsbolaget sa att 50-50 gäller på parkeringar..

Låter som ett konstigt försäkringsbolag enligt mig roll

Om två bilar backar in i varandra så kan jag väl hålla med om 50-50 men i detta fallet så har du inte haft tillräcklig uppsikt bakåt när du backat och därför är du skyldig till olyckan.

Svårare än så är det inte wink

Born in Germany, Built in America, Raised in Sweden! BMW X5

Sök