3779
Sök

Köpråd bmw e30 320

446 Inlägg
11 januari 2010
Trådstartare
#1
Tjena har blivit lite sugen på ny bil och bmw e30 är väll den som ligger närmast!
kompissen har ju en e30 325 och den går ju riktigt bra men blir nog en 320 för mig hmm

men då undrar jag om det är stor skillnad i prestanda på dom bilararna är ju 40hk mer i 325:an men märks det mycket?

skriv gärna vad vi har för erfarenheter osv smile


huh?
10 427 Inlägg
11 januari 2010
#2
Här har du en prestandajämförelse 320/325 från nybilstester 1988.

BMW 320i E30 - 1988 (Serie)


Motorart     R 6 Benziner
Hubraum     1990 ccm
Aufladung     Sauger/G-Kat
PS - UMin     129 PS (95 kW) - 6000/Min
Nm - UMin     164 Nm - 4300/Min
Motorlage/Antrieb     Frontmotor/Heck
Gänge/Schaltung     5/manuell
Test in ams Jahrbuch 1989
Gewicht     1167 kg
0 - 80 km/h     6,6 s
0 - 100 km/h     10,3 s
0 - 120 km/h     14,3 s
0 - 130 km/h     - s
0 - 140 km/h     20,4 s
0 - 160 km/h     28,5 s
0 - 180 km/h     - s
0 - 200 km/h     - s
0 - 250 km/h     - s
400 m, stehender Start     17,0 s
1 km, stehender Start     31,4 s
Vmax     203 km/h


BMW 325i E30 - 1988 (Serie)


Motorart     R 6 Benziner
Hubraum     2494 ccm
Aufladung     Sauger/G-Kat
PS - UMin     170 PS (125 kW) - 5800/Min
Nm - UMin     222 Nm - 4300/Min
Motorlage/Antrieb     Frontmotor/Heck
Gänge/Schaltung     5/manuell
Test in ams Jahrbuch 1989
Gewicht     1213 kg
0 - 80 km/h     5,4 s
0 - 100 km/h     7,8 s
0 - 120 km/h     10,9 s
0 - 130 km/h     - s
0 - 140 km/h     14,9 s
0 - 160 km/h     20,6 s
0 - 180 km/h     28,7 s
0 - 200 km/h     - s
0 - 250 km/h     - s
400 m, stehender Start     15,6 s
1 km, stehender Start     28,7 s
Vmax     218 km/h


(Från utmärkta: http://www.einszweidrei.de/ )


Allmänt envis
12 512 Inlägg
11 januari 2010
#3
320i E30 är faktiskt nästan berättigad att kallas slö, men det är en mysmotor utan dess like. Men 325i är utan tvivel piggare och roligare, och det är nog den du skall satsa på. Lite kultförklarad busbil, vilket gör den svår att hitta i ok skick och ligger högt i pris.

Däremot kan jag tänka mig att den kommer att ha ett bättre andrahandsvärde än 320i. Så satsa på 25an, men köp hellre en riktigt fin 320i än en lite "osäker" 325i.

Oavsett så har får du en mysig och rolig busbil i en E30 med sexa smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

446 Inlägg
11 januari 2010
Trådstartare
#4
tack för bra svar smile

ja är ju just att 325 är dyrare jag har kollar lite på 320 hmm körde ju kompissens 325 och gillar den skarpt och vill ju inte bli allt för besviken om man köper en 320


1 482 Inlägg
12 januari 2010
#6
320 är ganska trött av sig. När jag blev klar med min 2.5litare och provade så var det en helt annan bil.

Men du kan ju alltid köpa en 320 och få tag på en m20b25 ( 2.5liters motorn ). Köp då en 88+ så du får samma insprut. En M20b25 kan du få loss för runt 5000-8000kr med styrbox. Kabelhärva osv passar , bara byta motorn och slänga in "nya" boxen och starta.

Att byta maskin i en e30 är verkligen inte svårt. Sunt förnuft och lite märkning så är det klart på en 3-4 timmar. Behövs ingen lyft om man har en stadig stock och några starka karlar wink

320 har dessutom trumbromsar bak. Går dock att slänga upp en bakvagn från en 325 eller 318is som har skivor.

BLT Service
Theracords Music Label

446 Inlägg
12 januari 2010
Trådstartare
#7
Noxxer skrev:
320 är ganska trött av sig. När jag blev klar med min 2.5litare och provade så var det en helt annan bil.

Men du kan ju alltid köpa en 320 och få tag på en m20b25 ( 2.5liters motorn ). Köp då en 88+ så du får samma insprut. En M20b25 kan du få loss för runt 5000-8000kr med styrbox. Kabelhärva osv passar , bara byta motorn och slänga in "nya" boxen och starta.

Att byta maskin i en e30 är verkligen inte svårt. Sunt förnuft och lite märkning så är det klart på en 3-4 timmar. Behövs ingen lyft om man har en stadig stock och några starka karlar wink

320 har dessutom trumbromsar bak. Går dock att slänga upp en bakvagn från en 325 eller 318is som har skivor.

har kollat autopower en hel del smile

ja lät ju sätt smidigt att byta motor men klarar man besiktningen eller måste man byta tillbaka då?
och kopplingen lär man byta den med?


979 Inlägg
12 januari 2010
#8
325orna brukar va mer slitna i skicket än vad en 320 är. Lr kanske bara är jag som tkr så? jag hade satsat på en 320i. Kört tills man tröttnat o sen hivat ner en 2,5L motor från 325/525. En gammal klasskompis köpte komplett 525 för 3000:- o hivade i sin 323, billigare försäkring såsätt med=) en 5 serie som är lite krockskadad får man riktigt billigt idag. Bra om man ska ha delar såsom motorer m.m smile

Hpc

446 Inlägg
12 januari 2010
Trådstartare
#9
okej ja kolla lite på den här http://www.blocket.se/stockholm/Bmw_320 … =6&w=3

tänker på hur mycket piggare den kan va än min volvo?


261 Inlägg
12 januari 2010
#10
troligen inte piggare alls


oo=00=oo
374 Inlägg
12 januari 2010
#11
Som tidigare inlägg så råder jag dig också till en E30 med M20B25.
Varken 2 liters- eller 2,5 litersmotorn är speciellt rapp.
Men 2,5 litersmotorn kompenserar det underbart genom att tidigt leverera rejält med vrid!
Just M20B20 är en motor som alltid kommer kännas ansträngd, jämfört med M20B25 som bara gör jobbet utan att tveka.

Hoppas du hittar en fin E30 med 2,5liters sexan. Då kommer du ha en fantastiskt rolig bil.
Om du sedan plockar på lite goa chassikomponenter så har du en jäkligt trevlig bil, en gatbil som inte skäms på banträffar.

Mvh Marcus

Freude am fahren!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
12 januari 2010
#12
Nog kommer 320i vara piggare än din Volvo, om inte annat så kommer den känns mycket rappare i reaktionerna än vad Volvo-motorn gör.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

huh?
10 427 Inlägg
12 januari 2010
#13
320in verkar ha prestanda nära bilar som typ Golf GTI 16V
och en Volvo 740 GL har definitivt inte någon prestanda i närheten tongue

Här har du en lustig jämförelse som en polare till mig gjorde:
[video]http://www.garaget.org/video/6g331y5psuzp[/video]
Volvo 740 GLT 16V 159hk/1420kg vs BMW 320i 129hk/~1200kg (?)

Ingen pajkastning nu wink


Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
12 januari 2010
#14
Min e30 upplever jag inte som slö. defenitivt vassare än 740s osv. ger man dem lite varv så är det inga som helst problem att göra säkra omkörningar eller dyligt.

Min är även tillsalu snart tongue

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

446 Inlägg
12 januari 2010
Trådstartare
#15
haha ja lite lätt det här att veta hur jag ska göra tongue

får fundera mer men skriv gärna mer smile
Senast redigerat av victor91 (12 januari 2010)


235 Inlägg
12 januari 2010
#16
Autopower.se som sagt. 320 är törstigt och slö enligt mig!

Bmw, när du älskar att köra!

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
12 januari 2010
#17
Om 325 är för dyr så satsa på en 318iS.
En 16V 4:a på 136hk som drar ifrån en 320, 0,81l/m 0-100 på 9,9 dock dessa kan det vara svår att hitta.
Alt 323 R6 144hk, 0,9l/m, 0-100 på 9,1.
320 är lite slö drar lite mer o känns som onödig modell men kan vara billig i inköp.


1 482 Inlägg
13 januari 2010
#18
En 320 E30 med M20b25 motor går igenom besiktningen. Motorn är identisk men det finns ett märke på toppen 2.5/2.7 som dom kan märka, dock gäller det att besiktningsmannen kan motorn då. Annars kan du slipa bort märket.

Byter du motor behöver du nödvändigtvis inte byta koppling, är lamellen sjysst och urtrampningslagret inte rammlar i bitar är det bara att köra på.

BLT Service
Theracords Music Label

41 Inlägg
13 januari 2010
#19
polaren hängde i en 325 motor i sin 320. Det vart en jävla skillnad  ! den går fan så mycket bättre, en helt annan bil om jag får säga det..

dödar kapskivor..

4 Inlägg
13 januari 2010
#20
Hej, har haft 320,325 och 318is, man kan sammafatta ungefär så här: 320 slö och bensinslukande, 325 pigg och bensinslukande, 318is och pigg och bensinsnål, så 318is är att föredra om det gäller ekonomi.

Freude am fahren!



Sök