Kort och koncist: Nej det går inte två helt skilda material med olika strukturer.
Stämmer bra, det går inte!
Rostfritt och svartstål går, Men aluminium går inte. Aluminium går bara att svetsa med andra aluminiumliknande legeringar.
Mats
Hur är det att svetsa ihop svartstål och RF? Svårt som satan eller? Trodde inte det gick, kan vara bra att veta eftersom man svetsar och håller på titt som tätt
Kort och koncist: Nej det går inte två helt skilda material med olika strukturer.
Stämmer bra, det går inte!
Rostfritt och svartstål går, Men aluminium går inte. Aluminium går bara att svetsa med andra aluminiumliknande legeringar.
Mats
Hur är det att svetsa ihop svartstål och RF? Svårt som satan eller? Trodde inte det gick, kan vara bra att veta eftersom man svetsar och håller på titt som tätt
Det är inga problem att svetsa ihop svart med rostfritt gäller att använda rätt tillsatsmaterial alt smälta ihop det med en tigsvets!
Mats
Det är inga problem att svetsa ihop svart med rostfritt gäller att använda rätt tillsatsmaterial alt smälta ihop det med en tigsvets!
Tackar då behöver man inte förbanna sig själv ifall man t.ex råka köpa ett rör RF och resten svartstål till grenrörsbygge eller liknande
Ber om ursäkt till trådskaparen för lite off-topic!
Mats
Fungerar med vanligt tillsatsmaterial oxå. Men det finns en liten risk att det spricker när det kallnar.Grenröret jag har byggt består av svartstål och RF och det svetsade jag med Filarc 6111. Det är en slaggande rörtråd som är ganska mjuk och det vart ganska bra resultat.
Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"
Det enda jag skulle kunna tänka mej är att löda. Men svetsa vetefan om det går. Skulle vara intressant och veta hur. Kanske skulle funka med Friktionssvetsning men det är ju lite för avancerat för hobbybruk skulle jag tro
Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"
Fungerar med vanligt tillsatsmaterial oxå. Men det finns en liten risk att det spricker när det kallnar.Grenröret jag har byggt består av svartstål och RF och det svetsade jag med Filarc 6111. Det är en slaggande rörtråd som är ganska mjuk och det vart ganska bra resultat.
Hur går de med spänningar med 2 olika material på en såpass varm punkt som ett grenrör? rosfritt lever ju lite jävel när de blir varmt, och tsm med stål så blev ja lite nyfiken på praktiskt resultat? .
Elda skrev:
Dock går det Löda ihop rostfritt o alu.
Finns de sådant Fluss material så de matchar? skeptiskt till spänningar om de nu ska sitta på varmare ställen.
cheers
Jag tror att alla mår gott av att unna sej en Nissan av och tillS14a