2596
Sök

Svetsa rostfritt ihop med aluminium?

(none)
1 725 Inlägg
12 januari 2010
Trådstartare
Hej!

Skulle kolla om Ni har kolla på om det möjligtvis går att svetsa ihop
rostfritt med aluminium? Om det går, vad ska man tänka på?

Tack på förhand!

//Jonas

--Lev i går som det vore i morgon--

730 Inlägg
12 januari 2010
Varför vill du göra det?

+Uppfinnare+
643 Inlägg
12 januari 2010
Kort och koncist: Nej det går inte smile två helt skilda material med olika strukturer.

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur

926 Inlägg
12 januari 2010
Evil_90 skrev:
Kort och koncist: Nej det går inte smile två helt skilda material med olika strukturer.

Stämmer bra, det går inte!

Rostfritt och svartstål går, Men aluminium går inte.
Aluminium går bara att svetsa med andra aluminiumliknande legeringar.

Mats

820 Inlägg
12 januari 2010
mats757 skrev:
Evil_90 skrev:

Mats

Hur är det att svetsa ihop svartstål och RF? Svårt som satan eller? Trodde inte det gick, kan vara bra att veta eftersom man svetsar och håller på titt som tätt smile

Om man säger

44 Inlägg
12 januari 2010
Panzar_Audi skrev:
mats757 skrev:
Evil_90 skrev:

Mats

Hur är det att svetsa ihop svartstål och RF? Svårt som satan eller? Trodde inte det gick, kan vara bra att veta eftersom man svetsar och håller på titt som tätt smile

Det är inga problem att svetsa ihop svart med rostfritt gäller att använda rätt tillsatsmaterial alt smälta ihop det med en tigsvets!

Volvo for life!

820 Inlägg
12 januari 2010
Marne skrev:
Panzar_Audi skrev:
mats757 skrev:

Mats

Det är inga problem att svetsa ihop svart med rostfritt gäller att använda rätt tillsatsmaterial alt smälta ihop det med en tigsvets!

Tackar då behöver man inte förbanna sig själv ifall man t.ex råka köpa ett rör RF och resten svartstål till grenrörsbygge eller liknande lol

Ber om ursäkt till trådskaparen för lite off-topic!

Om man säger

832 Inlägg
12 januari 2010
Marne skrev:
Panzar_Audi skrev:
mats757 skrev:

Mats

Fungerar med vanligt tillsatsmaterial oxå. Men det finns en liten risk att det spricker när det kallnar.Grenröret jag har byggt består av svartstål och RF och det svetsade jag med Filarc 6111. Det är en slaggande rörtråd som är ganska mjuk och det vart ganska bra resultat.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

(none)
1 725 Inlägg
12 januari 2010
Trådstartare
Bra och välformade svar man fick..Fick man lite i bita i då. Men svartstål, går det att köpa i rörform lite här och där?

Tack återigen!

--Lev i går som det vore i morgon--

820 Inlägg
12 januari 2010
Braather skrev:
Bra och välformade svar man fick..Fick man lite i bita i då. Men svartstål, går det att köpa i rörform lite här och där?

Tack återigen!

Vet att det finns på Ahlsell, dock vet jag inte hur bra utbudet är.

Om man säger

832 Inlägg
12 januari 2010
Braather skrev:

Tack återigen!

Ja det kan du köpa lite här och där. Svartstål är ju bara vanligt stål utan legeringar som bilplåt tex. Kolla in på närmaste järnhandel så finns det.

2 024 Inlägg
12 januari 2010
Rostfritt och aluminium är jag osäker på men vanligt svartstål och aluminium går utmärkt att svetsa ihop, dock inte med vilken svets som helst.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

1 210 Inlägg
12 januari 2010
Expoze skrev:
Rostfritt och aluminium är jag osäker på men vanligt svartstål och aluminium går utmärkt att svetsa ihop, dock inte med vilken svets som helst.

jasså??

16 197 Inlägg
12 januari 2010
Expoze skrev:

ehh?  de e ju helt olika metaller med helt olika smältpunkt.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Allfixare
1 475 Inlägg
12 januari 2010
Ja du, det skulle jag vilja veta hur oxå då jag är svetsare till yrket och har då aldrig hört nåt om det.

1 210 Inlägg
12 januari 2010
Ja tänkte han skulle få förklara de och hur man gör de... jag har då aldrig kommit i kontakt med nå dylikt som svetsare under mina 13 år inom yrket tongue

2 024 Inlägg
12 januari 2010
Fronius CMT-teknik.
Funnits i typ 5år nu.
Provkörde den i Tyskland på Schweissen und schneiden mässan precis när den kom.

http://www.fronius.com/cps/rde/xchg/SID … G_HTML.htm

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

832 Inlägg
12 januari 2010
Det enda jag skulle kunna tänka mej är att löda. Men svetsa vetefan om det går. Skulle vara intressant och veta hur. Kanske skulle funka med Friktionssvetsning men det är ju lite för avancerat för hobbybruk skulle jag tro tongue

1 210 Inlägg
12 januari 2010
Expoze skrev:
Fronius CMT-teknik.
Funnits i typ 5år nu.
Provkörde den i Tyskland på Schweissen und schneiden mässan precis när den kom.

Se där.. smile Hur är de med hållbarheten ?

intressant måste jag säga...

En gång till nu
760 Inlägg
12 januari 2010
Lurken_85 skrev:
Fungerar med vanligt tillsatsmaterial oxå. Men det finns en liten risk att det spricker när det kallnar.Grenröret jag har byggt består av svartstål och RF och det svetsade jag med Filarc 6111. Det är en slaggande rörtråd som är ganska mjuk och det vart ganska bra resultat.

Hur går de med spänningar med 2 olika material på en såpass varm punkt som ett grenrör?
rosfritt lever ju lite jävel när de blir varmt, och tsm med stål så blev ja lite nyfiken på praktiskt resultat? smile.

Elda skrev:
Dock går det Löda ihop rostfritt o alu.

Finns de sådant Fluss material så de matchar? skeptiskt till spänningar om de nu ska sitta på varmare ställen.

cheers

Jag tror att alla mår gott av att unna sej en Nissan av och tillS14a

Sök