13 januari 2010
Trådstartare
Hallå,
Har ett litet problem med att motorn blir för varm i en Peugeot 306 -95.
Det hela började i Fredags då det var som kallast, Kylarvätskan hade delvis frysit och motorn blev för varm när den stod och gick men ändå kom inte det fram något värme i kupefläkten.
Bilen ställdes in och jag spolade igenom kylsystemet 2-3 gånger med vatten innan jag tappade i ny kylarvätska 50%glykol & 50% vatten.
Nu blir värmen i bilen fisljummen men motorn ligger närmare 100 grader, 96-97 där nånstans.
Vad ska jag kolla? KAn det fortfarande finnas is trots att varmvatten cirkulerar? Det gamla kylatvattnet var väldigt dåligt och rostfärgat med mettalpartiklar, Kan detta sätta igen nånstans? kanske någon lyftbubbla?
Hittade 2 stycken avluftningar på motorn, ett vid termostathuset och den andra vid Y-korset in till värmepaketet.
Verkar vara långsökt att byta termostat eftersom det funkade innan den frös, och att har faktiskt blir för varm och inte för kall.
Tack För Hjälpen!
Skräddarn säger nej