3879
Sök

Surrar när man kör . opel omega 2.6

25 Inlägg
20 januari 2010
Trådstartare
nu äre så att det surrar bak ifrån bilen när jag kör. några förslag vad det kan vara?. har några tankar om att det kan vara bakhjulslagret. är ett sådant svårt att byta? skulle uppskatta förslag om vad det kan vara osv

Fire And Silk
2 254 Inlägg
20 januari 2010
Det är nog ett bakhjuls lager. Dock helt omöjligt för oss att säga säkert. Det surrar likadant på min och jag 100% säker på att mitt "problem" är bakhjulslagret. Dock skrotar jag hellre än att byta. Så den sista den här månaden står min skroten big_smile

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

25 Inlägg
20 januari 2010
Trådstartare
jaha okej

Tryck och pys-åka
884 Inlägg
21 januari 2010
Enkelt trick för att kolla hjulslagret:
Känn efter om ena fälgen är varmaren nära hjulnavet än motsvarande sida. Detta förstås fungerar bäst om man inte stått å slirat och härjat alldeles innan.

Annat enkelt trick:
Lyft henne i bak och jämför glapp i hjulen. Bara sug tag i däcket och vicka.

Sen är det möjligen bakdiff som kan ge sig. Lite svårare att felsöka om man inte har tränat öra kanske.
Kän efter på ingående kardan att den inte glappar hit och dit (dvs inte det normala lilla radiella glappet i kuggarna) för att göra en inledande koll.
Och har det kommit ur olja ur packboxarna på diffen är det förståss heller inte bra.

Tex på min lille quattro så är diffen slut och sjunger friskt. Ingående kardanlagret är tokslut och gör dessutom att radiella glappet i transmissionen blir värre.

9 108 Inlägg
22 januari 2010
Hade problem med ett bakhjulslager på en Omega 2,6 också.. Tydligen jäkligt fippligt att byta, jag gav 1500 för att få det fixat på verkstad har jag för mig.

Det ven som fasen och speciellt i vissa farter.

25 Inlägg
22 januari 2010
Trådstartare
ja ska prova. men när man kör sakta så låter det mer än i högre fart. när man kör 90 så låter det typ inte

Sök