3604
Sök

Orginal tändning 16v

49 Inlägg
20 januari 2010
Trådstartare
#1
tja har en fundering  om man turbo konveterar en volvo b234f motor måste man byta tändning till rotorlöst system eller räcker de med ett annnat soppa sprut ???

varför åka snabbt när man kan åka brett

Tryck och pys-åka
884 Inlägg
21 januari 2010
#2
Ja allså.
Vi sammanfattar hur du ska gå till väga och vad du har:

*Om du har en sprut med fördelare nu:
Då:  räcker det väll ned sprutet. och ställa tändningen rätt. Inte glömma rätt spridare heller btw.

*Om det är förgasare:
Så: har du en del mer jobb framför dig.

(och följande svar kan jag bara ha tolkat frågan fel till: rotor = fördelare?)
MEN, fördelarlöst är ju alltid trevligt. Och då pratar vi eftermarknadssprut som t.ex megasquirt (ja nu fick jag det sagt också :p )

Fyll på med lite mera info så kan vi bena ut dehär
Senast redigerat av wadde (21 januari 2010)


49 Inlägg
21 januari 2010
Trådstartare
#3
räcker det med att ställa tändningen och köra med större spridare/eftermarknads sprut eller elektronisk tändning vilket blir bäst?

de var en fundering håller på att preparera motorn för turbokonvertering

kom gärna med tips om hur man trubokonverterar på ett bra sätt så att man får saker och ting att hålla

har en volvo 740 16v b234f om de kan vara till någon hjälp
Senast redigerat av x-ride (21 januari 2010)

varför åka snabbt när man kan åka brett

335 Inlägg
10 287 Inlägg
21 januari 2010
#5
Du kan inte köra tändningen på LH2.4 stand alone.
Men det finns flera eftemarknads EMS som klarar 60-2 och fördelare med enkelspole.

Alternativet är givetvis att skaffa LH2.4 boxar som det finns chip till som lirar med 16V och turbo. Jag tror att Turbocenter har haft i alla fall.

/Göran

x-ride skrev:
tja har en fundering  om man turbo konveterar en volvo b234f motor måste man byta tändning till rotorlöst system eller räcker de med ett annnat soppa sprut ???

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

49 Inlägg
21 januari 2010
Trådstartare
#6
laggey skrev:
vad siktar du på för effekt till att börja med?

runt 300 till att börja med

varför åka snabbt när man kan åka brett

49 Inlägg
21 januari 2010
Trådstartare
#7
Sharky skrev:
Du kan inte köra tändningen på LH2.4 stand alone.
Men det finns flera eftemarknads EMS som klarar 60-2 och fördelare med enkelspole.

Alternativet är givetvis att skaffa LH2.4 boxar som det finns chip till som lirar med 16V och turbo. Jag tror att Turbocenter har haft i alla fall.

/Göran

x-ride skrev:
tja har en fundering  om man turbo konveterar en volvo b234f motor måste man byta tändning till rotorlöst system eller räcker de med ett annnat soppa sprut ???


vad rekomenderar du för sprut som inte är allt för svår att förstå sig på/mappa?

varför åka snabbt när man kan åka brett

49 Inlägg
21 januari 2010
Trådstartare
#8
Elda skrev:
Trionic 5 konvertering är ingen dum idé smile Saabs insprut på turbomodellerna(1994-1998, även 98-00 på 9-3 LTT) går att mappa själv med t5 suite, borde vara den billigaste varianten.

är det svårt att installera kontakter/kabelhärva eller måste man göra om hela elsystemet till motorn?

varför åka snabbt när man kan åka brett

2 665 Inlägg
21 januari 2010
#9
Jaha var det volvo du tänkte på. Då backar jag.....

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!


Sök