stahre skrev:
vilken är den bästa motorn enligt dig, minst problem med? Och som inte heller är för trött, är ju en rätt stor bil. 2,5tdi? effekt o vrid? och är quattro att föredra va, har hört att man inte kan äga en ådi utan 4-hjusldrift
Du ska nog akta dig för 2.7BiTurbo, det ska tydligen bli väldigt dyrt och jobbigt om man rasar turbo(sarna), sen har jag för mig att det är kamrem på den och att den servicen ska vara rätt så saftigt dyr!
Bästa motorn är nog 1.9an, problemmässigt, den bara går o går men är däremot inte särskilt pigg tyvärr.
Hade jag köpt bil nu hade jag satsat på antingen en A6 2.5Tdi eller en A3 1.9tdi(liten och pigg, dock inte det du letar efter), audi utan quattro går alldeles utmärkt, du får nog ge 70k och uppåt för en FIN A6 2.5tdi quattro avant, allt från 25k och uppåt för en HYFSAD, är inte quattro ett måste så är utbudet bättre och bredare! Vad 2.5an har i hk och Nm är olika för olika årsmodeller, från -95 till -96 är det dieselfemma på 140hk om jag inte minns fel, minns inte vridet men runt 300Nm, från -96 är det en V6, enkelturbo, den finns i 150 och 180hk utförande om jag inte minns fel, 180hk tror jag sitter i relativt nya bilar och då kostar det lite mer! men 150hk motorn går att pigga upp ganska bra, nytt avgas, turbo och spridare så rör den på sig ganska bra, givetvis med en ordentlig mappning då!
Hoppas det hjälpte något
Ps. Jag reserverar mig för eventuella faktafel, om det är så så får någon gärna rätta mig Ds.