2080
Sök

945 ltt -96 startar ej vid viss väderlek.

2 Inlägg
21 januari 2010
Trådstartare
Någon som varit med om detta problem?

Har en 945 ltt -96 som inte startar när det är mellan +-0 till -7 grader ute.

Felet kom första gången i december efter att den stått översnöad ett tag, tittade på termometern en dag och noterade -6 grader ute (borsta av och starta bilen dax)
Går ut vrider om nyckeln, snurrar fint på startmotorn "gud vad bra med Optima batteri tänkte jag då"big_smile
Men bilen startar inte så jag jagar ut sambon och vi knuffar in bilen i garaget.

Dagen efter går jag ut i garaget (kallgarage ca +2) för att felsöka då startar bilen men "lambdalampan" tänds, åker i bilen hela dagen -26 ute och bilen går bra men "lambdalampan" lyser.
Åter igen står bilen några dagar och temperaturen stiger till -6 då var vi där igen, bilen startar inte! Sätter i motorvärmaren någon timme för att se vad som händer JO tänka sig då startar han igen.

Utan felsökning (magkännsla) bytte jag motortempgivare  samt nollade "lambdalampan" och vipps bilen går bra utan krångel ända tills här om dagen då det blev mildare väder igen.
Har nu samma fel igen! Totalt död tänder ej, tittar över lite kablar,säkringar samt konstaterar att soppapumpen går.
Men eftersom det är kallt och mörkt ute så stoppade i motorvärmaren ett par timmar =bilen går och kör in i garaget för vidare felsökning.
Går ut igaraget idag för att påbörja felsökning MEN VAD OTIPPAT BILEN GÅR IGEN! ("lambdalampan" tändes ej tog ur säkring igår så den blev nollad))

Någon som varit med om detta? Täkte att jag skulle slippa ligga ute i mörkret och felsöka när det är +-0 till -7 tongue.

Förväntar mig att jag slipper svar som:
"min brorsas kompis fasters granne hade en gång samma fel på sin Datsun och då var det is i förgasaren"

Jädrans vad text det blev big_smile /Henrik

10 287 Inlägg
21 januari 2010
Byt fördelarlock, rotor och även tändkablar och dom ser torra eller spruckna ut.
Standard är att fördelarlocken ser ut som sprängda skithus eftersom dom är "så besvärliga" att byta.
Använd orginaldelar eller Mekonomen - vissa billiga piratdelar passar typ jävligt dåligt.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

164 Inlägg
2 Inlägg
21 januari 2010
Trådstartare
Det är inte där problemet sitter, men tackar för visat intresse.

Sök