3233
Sök

För stora däck till v40?

70 Inlägg
31 januari 2010
Trådstartare
Tjenare!

Köpte mig nydligen en underbar v40.
Tyvärr är dokumentationen på den väldigt kass, så jag har inga direkta siffror på t ex hk etc.

Cut to the chase:

Jag fick ett par 17'' fälgar till när jag köpte den, dem har inte suttit på denna bilen tidigare, men har för mig att bilhandlaren sa att dem suttit på en annan v40. Grejen är att däcken är 225-45 vilket är väldigt mycket större än orginal, värt att notera är att bilen är sänkt (vet tyvärr inte hur mycket, men inte överdrivet!)
Vad jag har sätt från andra v40 ägare så är det största dem har 215-35 (ungefär)..

Är det någon som vet om mina däck kommer rulla på denna bil, eller är det dags att börja spara till nya?

Tack på förhand:)

_
|¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨\
|¨¨O______O¨¨¨¨|
Volvo v40 T4

x40
1 209 Inlägg
31 januari 2010
hej och grattis!!
du kan känna dej lungt, dom kommer att sitta bra. så e det bara att köra på.
vad har du för planer till bilen då?

Volvo S40 turbo.

* Voff voff *
10 583 Inlägg
31 januari 2010
Youhan skrev:
Tjenare!

Köpte mig nydligen en underbar v40.
Tyvärr är dokumentationen på den väldigt kass, så jag har inga direkta siffror på t ex hk etc.

Cut to the chase:

Jag fick ett par 17'' fälgar till när jag köpte den, dem har inte suttit på denna bilen tidigare, men har för mig att bilhandlaren sa att dem suttit på en annan v40. Grejen är att däcken är 225-45 vilket är väldigt mycket större än orginal, värt att notera är att bilen är sänkt (vet tyvärr inte hur mycket, men inte överdrivet!)
Vad jag har sätt från andra v40 ägare så är det största dem har 215-35 (ungefär)..

Är det någon som vet om mina däck kommer rulla på denna bil, eller är det dags att börja spara till nya?

Tack på förhand:)

225/45-17" är 6,5% större än original som är 195/55-15" och är därmed alltså olagligt (och kommer troligen ta i både här och där)!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

x40
1 209 Inlägg
31 januari 2010
själv kör jag med 215-35-r18 och det e inga problem alls med d... men jag kan ha fel med att d passar med 225/45-17

Volvo S40 turbo.

19 Inlägg
31 januari 2010
Du kommer nog att få använda spacers. Själv kör jag med 215-35-18, vid fullt rattutslag tar dom i. Men med 5 mm spacers löste det sig. Har sänkt bilen 40 mm fram. Annars kommer dom nog att passa bra.

Drive It Like You Stole It

70 Inlägg
31 januari 2010
Trådstartare
Tack för alla svar!!

Okej, Exakt vad är spacers? Bara en avståndsbricka så att hjulen kommer ut lite?

Planerna är först o främst att få in lite nya högtalare osv i bilen, grejerna står här inne brevid mig just nu och väntar på att snön och kylan ska dra åt pipskogen! sedan ett lite roligare avgassystem och lite småstyling.

_
|¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨\
|¨¨O______O¨¨¨¨|
Volvo v40 T4

Bilvårdstekniker & Fotograf
4 418 Inlägg
31 januari 2010
Detta är spacers, du monterar dom före du monterar på fälgen.
http://www.gatbilar.se/cars/989/3/490200d0706d5.jpg

70 Inlägg
31 januari 2010
Trådstartare
Okej! Suveränt ju! Dock kan väll hastighetsmätaren visa fel om man har fel siffror på däcken?

_
|¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨\
|¨¨O______O¨¨¨¨|
Volvo v40 T4

* Voff voff *
10 583 Inlägg
31 januari 2010
Youhan skrev:
Okej! Suveränt ju! Dock kan väll hastighetsmätaren visa fel om man har fel siffror på däcken?

Ja! Och som jag skrev kan även polisen utdela böter... Dessutom blir bilen slöare och drar mer soppa!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

19 Inlägg
31 januari 2010
Brådhis skrev:
Youhan skrev:

Ja! Och som jag skrev kan även polisen utdela böter... Dessutom blir bilen slöare och drar mer soppa!

//Brådhis

Ja, hasighetsmätaren kan visa fel:(
Ja, du kan få böter:(

Ja, det ser snyggare ut:D

Har aldrig hört någon som fått böter för det eller att SBP påpekat detta.

Drive It Like You Stole It

Bilvårdstekniker & Fotograf
4 418 Inlägg
31 januari 2010
17" är aldrig något problem.. inte större heller så länge dom inte tar i vid ratt utslag eller att slitageytan på däcket går utanför skärmkanten....

70 Inlägg
1 februari 2010
Trådstartare
Ok, Tack för alla svar!! smile

_
|¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨\
|¨¨O______O¨¨¨¨|
Volvo v40 T4

1 422 Inlägg
1 februari 2010
Fas 1 eller 2? Kan bli så att det tar i med 225. Det gör det på s40 fas 1 iaf smile Är den sänkt blir det ju inte så mycket bättre

gasa tills de rasar!
225 Inlägg
12 februari 2010
hade en v40 t4 som va sänkt riktigt mkt...
hade 225 45 17 på den och de va inga problem alls
tog inte i överhuvutaget..

Sök