3964
Sök

Bra jord i 945??

Bas älskare
716 Inlägg
5 februari 2010
Trådstartare
tja, kollat sökfunktionen hitta inget, därför skapar nu en tråd. Asså, har ett problem att basen slår även fast man inte spelar musik, och den slår hårt när man byter låt på skivan, och slår även lite när man lyssnar på musik, var på bra ljud i bil o dom sa att jag skulle byta jordpunkt.

Grejjerna som sitter i bilen är en kenwood HU, en kicker comp 12" i skuffen som drivs med ett mds gp800. kablarna tror jag e 16mm2 eller 25mm2.. inte säker.

skulle gärna vilja veta vad som e felet, om man ska byta jord eller om de har med nått annat o göra? har funderingar på att skaffa 50mm2 kablar..

16 197 Inlägg
5 februari 2010
kan säga till 90% att du har pajj på din signaljord i din stereo.

vart har du jordat steget nu??   dåligt jordat steg kan resultera i brändsignaljord i stereon.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

4 586 Inlägg
5 februari 2010
en ren jordpunkt är det bästa utan massa färg.mm även enheten kan behöva bra jord.

Bälteshållaren har jag jordat i på alla mina bilar det har fungerat bra

Egen företagare
864 Inlägg
5 februari 2010
evilaudio skrev:
kan säga till 90% att du har pajj på din signaljord i din stereo.

vart har du jordat steget nu??   dåligt jordat steg kan resultera i brändsignaljord i stereon.

Håller med om detta, säkert så är det fel på stereon, har nämligen varit ut för samma sak, köpte ny stereo och felet var löst.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

Bas älskare
716 Inlägg
5 februari 2010
Trådstartare
ok, får prova först jorden, sen om inte de funkar kastar jag sterion åt fanders. den e typ 5 år gammal.

294 Inlägg
5 februari 2010
ta å gör en tattar lösning om du inte vill köpa ny stereo.. ta å jorda lågnivåkablarna.

"För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen"

21 761 Inlägg
5 februari 2010
Grejen är ju att om stereon redan har bränd signaljord så kommer du inte att märka skillnad även om du byter jordpunkt. Det du får göra är att först kolla upp nuvarande jordpunkt ordentligt, dvs se till att ytan där jorden sitter fast i är plåtren och kraftig. Exempel på bra jordpunkt har redan flera föreslagit.

När du vet att jordpunkten är bra, då kan du testa hur stereon låter. Låter det fortfarande dåligt så tar du en liten kabelstump och sätter från stereons chassi till skärmen på ena lågnivåkabelns kontakt. Om störningarna nu försvinner så vet du med stor säkerhet att signaljorden i stereon är bränd, i så fall kan du "kasta stereon åt fanders" om du nu känner för det eller försöka fixa till felet. smile
Senast redigerat av Drönirettab (5 februari 2010)

3 466 Inlägg
5 februari 2010
Fram med vinkelslipen och slipa en liten yta helt plåtren, sedan fram med en bult och svetsa fast skallen i plåten sen på med kabelskon och en mutter och vips så har du en bra jordpunkt!

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

Bas älskare
716 Inlägg
6 februari 2010
Trådstartare
har en annan lite bättre sterio ligger kom jag på smile får byta den sen smile

Bas älskare
716 Inlägg
6 februari 2010
Trådstartare
men en fråga till, kan bränd signal jord försämra ljudet i dörrhögtalare + bas?

21 761 Inlägg
6 februari 2010
Det försämrar ljudet till de högtalare som drivs med slutsteg, orsaken är att slutsteget matas med lågnivåsignalerna från stereon. smile

Bas älskare
716 Inlägg
6 februari 2010
Trådstartare
ok, inte konstigt att basen e lite dålig i bilen då hehe tongue tackasam för alla dessa svar! väldigt trevligt folk här smile

Sök