3272
Sök

Köra upp via körskolan

878 Inlägg
8 februari 2010
Trådstartare
#1
Tja.
Är 17 år och tar är 18 om 2 månader så det är dags för körkort snart!.
Hade tänkt köra upp via körskolan då det känns säkrare och bättre, men vad jag hört vill dom ta så jäkla många lektioner för att vilja köra upp via körskolan? sant?, polarn skulle ta och fråga hur många han hade tänkt hade han sagt normalt 20 lektioner det är ren sjuk drama?.

Någon som vet hehe?

All The best
MVH
Jonas .L

BMW ///M3
404 Inlägg
8 februari 2010
#2
jag klarade både teorin och uppkörningen på första försöket och det var inte alls lika svårt som jag hade gått och oroat mig över i flera månader, träna i teoriboken som fan bara jag läste ut den 2 gånger och gjorde massa testprov på datorn.

och allt som allt så betalade jag runt 4-5 tusen för allt, då jag inte tog en enda lektion med körskolan


herr
321 Inlägg
8 februari 2010
#3
Det är väl klart att körskolorna vill att folk ska ta så många lektioner som möjligt, det är ju det de tjänar pengar på, och om folk skulle ta mindre lektioner så skulle folk bli av med jobbet på körskolan. Det är ju som vilken affärsrörelse som helst.

Jag skrev inte ens in mig på körskolan en gång, jag övningskörde varje vecka från den dag jag fyllde 16 med mina föräldrar, och sista månaden innan uppkörningen läste jag utav bara helvette i körskoleboken som jag lånat på bibloteket. Jag klarade både teorin och uppkörningen på första försöket så mitt körkort kosta väl i slutändan strax under 3000.


guilty_
8 februari 2010
#4
Jag Körde flitigt från det att jag var 16. Tror att körning under en relalativt lång period är bäst. Sen fick jag en intensivkurs betalt och efter jag hade gått den så sa körläraren att han inte hade en enda sak att kommentera på men att jag nog ändå borde ta fler körlektioner innan han ville släppa iväg mig till uppkörning så jag bad honom i stort sett dra åt helvete och så bokade jag upp privat och klarade det på första försöket.

362 Inlägg
8 februari 2010
#5
Jobbade så mycket extra från att jag fyllde 16, och även om körkortet var viktigt för mig så hann jag helt enkelt inte övningsköra. Så skaffade lämpet 3 månader innan jag fyllde 18, köpte ett startpaket på körskolan med 10 teorilektioner och 3 körlektioner (mest för att jag är värdelös på att plugga själv) och körde sedan upp. Var inga som helst problem. Tog körkort strax efter att jag fyllt 18.


Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
8 februari 2010
#6
hur många körlektioner man behöver bedömmer läraren efter första lektionen är man kass och får göra om allt 100 gånger så blire ju många körlektioenr är man snabb och lära sig fattar vad man gör så behöver man inte så jätte många

allt handlar om hur bra man är


German Engineering
9 083 Inlägg
8 februari 2010
#7
Jag övningskörde både privat och med bilskola men körde mest privat. Hos bilskolan köpte jag ett paket för strax under 4000 och fick med mig teorikurs, datakurs, böcker och 10 körlektioner. Jag pluggade mkt hemma och använde ett program på datorn. Bokade teori men klarade det på 4:e försöket. Så gick jag till körskolan och ville boka halkbana men de gjorde bedömningen att man ska ta fler körlektioner. Gick därifrån, ringde halkbanan och beställde tid. Klarade det och fick med mig intyget. Dagen efter åkte jag tillbaka till körskolan för att beställa tid för uppkörning men de gjorde samma bedömning igen, att man ska ta fler lektioner. Då sa jag att man bokar själv. Åkte hem, sökte på datorn och hittade en tid, sen var det bara att betala. Åkte till Vägverkets förarkontor och väntade på inspektören. Han ropade upp mig, vi gick till bilen och så satte vi igång med körningen, tog ungefär 30-40 min smile När vi kom tillbaka så godkände inspektören och jag fick med mig lappen smile Uppkörningen var min första så det var riktigt kul big_smile Tog också chansen och frågade honom om hur lång prövotiden är, han sa 2 år. När jag fick lappen så åkte jag till bilskolan, ville bli avskriven där, de frågade varför och jag visade både lappen och intyget från halkbanan, då blev lärarna väldigt förvånade.

Iallafall, sammanlagt har mitt körkort kostat mig ungefär 7500-8000 kr.

Lycka till och var inte stressad smile
Senast redigerat av CarpeDiem (5 december 2010)

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

17 Inlägg
8 februari 2010
#8
Har du möjlighet att övningsköra privat behöver du inte så många lektioner.

stahre
8 februari 2010
#9
Det beror mkt på vart du bor med, det är ju svårare att köra upp i Uppsala eller nån annan stor stad än i typ Motala eller Åmål. Sen beror det på dina färdigheter, själv körde jag 4 lektioner o körde upp privat. Det gick så bra så, även fast Uppsala ska vara så "svårt"

878 Inlägg
8 februari 2010
Trådstartare
#10
Jag tänkte köra upp i Kinna .

All The best
MVH
Jonas .L

9 108 Inlägg
9 februari 2010
#11
Har du inte kört något hemma är 20 lektioner ett minimum kan jag säga. Mängdträning behövs annars blir det ingen bra bilförare av dig. Kör man mycket hemma är det en annan femma och är man extremt duktig kan det till och med räcka med 5 lektioner om man bara går igenom det viktiga. Det är mycket att gå igenom och man kan ju inte släppa någon bara för att han själv tycker han är duktig, man ska ju känna sig trygg i passagerarsätet också.


878 Inlägg
9 februari 2010
Trådstartare
#12
övningkör hemma smile, gjort sen december. har uppkörning april kör varje dag typ:)

All The best
MVH
Jonas .L

2 982 Inlägg
9 februari 2010
#13
ejon_850 skrev:
Tja.
Är 17 år och tar är 18 om 2 månader så det är dags för körkort snart!.
Hade tänkt köra upp via körskolan då det känns säkrare och bättre, men vad jag hört vill dom ta så jäkla många lektioner för att vilja köra upp via körskolan? sant?, polarn skulle ta och fråga hur många han hade tänkt hade han sagt normalt 20 lektioner det är ren sjuk drama?.

Någon som vet hehe?
varför skulle det vara bättre med körskola än farsan din?
din farsa har ju också tagit körkort någon gång i livet.

körskolans STÖRSTA uppgift är att GÅ I VINST!
inte att examinera ut så många studenter som möjligt.


5 198 Inlägg
9 februari 2010
#14
Dom har en kursplan dom ska följa, desto mer man kör hemma desto fortare går det. Dom som *mjölkar* på pengar dom har inte många elever.

218 Inlägg
9 februari 2010
#15
guilty_ skrev:
Jag Körde flitigt från det att jag var 16. Tror att körning under en relalativt lång period är bäst. Sen fick jag en intensivkurs betalt och efter jag hade gått den så sa körläraren att han inte hade en enda sak att kommentera på men att jag nog ändå borde ta fler körlektioner innan han ville släppa iväg mig till uppkörning så jag bad honom i stort sett dra åt helvete och så bokade jag upp privat och klarade det på första försöket.
HAHA, exakt samma för mig. "bra o stabil körning" va de enda han sa om mig. klarade båda på första försöket privat!

Lämna gärna omdöme och kommentar!
http://www.garaget.org/?car=358544

9 108 Inlägg
9 februari 2010
#16
Residence skrev:
varför skulle det vara bättre med körskola än farsan din?
din farsa har ju också tagit körkort någon gång i livet.

körskolans STÖRSTA uppgift är att GÅ I VINST!
inte att examinera ut så många studenter som möjligt.
Så jag pluggar 1,5 år helt i onödan då, det enda jag blir är en blodsugande pengakåt best som inte alls vill lära folk köra bil utan bara ta deras pengar, skräp roll Alla företag vill väl gå med vinst förresten? Sedan att lönen är ganska kass är en annan femma, vi borde tydligen jobba gratis smile

En körskola som mjölkar elever som redan kan köra på pengar får inte många elever till slut. Du anar inte hur många som kommer till körskolorna och säger "ska bara ta ett par lektioner sen vill jag köra upp" och så får man sitta och tvärnita flera gånger per lektion för att undvika rena krockar.

Folk som sitter på Garaget och har ett stort bilintresse kör troligtvis bättre än snittet i sin ålder om dom har en bra och kunnig handledare och visst finns det oseriösa körskolor (som i alla branscher) men att säga att alla med körkort är lika bra som en utbildad med X års erfarenhet av just att lära ut det är lite feltänkt tycker jag, jag har lärt mig sjukt mycket under min tid i "skolan".


2 982 Inlägg
9 februari 2010
#17
MilleN skrev:
Residence skrev:
varför skulle det vara bättre med körskola än farsan din?
din farsa har ju också tagit körkort någon gång i livet.

körskolans STÖRSTA uppgift är att GÅ I VINST!
inte att examinera ut så många studenter som möjligt.
Så jag pluggar 1,5 år helt i onödan då, det enda jag blir är en blodsugande pengakåt best som inte alls vill lära folk köra bil utan bara ta deras pengar, skräp roll Alla företag vill väl gå med vinst förresten? Sedan att lönen är ganska kass är en annan femma, vi borde tydligen jobba gratis smile

En körskola som mjölkar elever som redan kan köra på pengar får inte många elever till slut. Du anar inte hur många som kommer till körskolorna och säger "ska bara ta ett par lektioner sen vill jag köra upp" och så får man sitta och tvärnita flera gånger per lektion för att undvika rena krockar.

Folk som sitter på Garaget och har ett stort bilintresse kör troligtvis bättre än snittet i sin ålder om dom har en bra och kunnig handledare och visst finns det oseriösa körskolor (som i alla branscher) men att säga att alla med körkort är lika bra som en utbildad med X års erfarenhet av just att lära ut det är lite feltänkt tycker jag, jag har lärt mig sjukt mycket under min tid i "skolan".
att lönen är kass är ditt problem: passar det inte, välj ett annat yrke..
har du verkligen kollat läget på hur mkt en körlektion kostar i 45 min ?
din lön bör va högre med tanke på vad ni drar in... dock vet vi alla att lön inte baseras på det sättet.
Synd!

många (notera: ej alla)körskolor mjölkar elever på pengar då man tänker att "ja nu är eleven inne, skit i att boka uppkörningstid och få ut ett par tusenlappar till"...
-hur tror du företag som "linus bil" klarar sig igentligen...? - svenskar är godtrogna...

du menar att en körskolelärare är bättre än vilken annan person som helst som haft körkort i obruten tid i minst 5 år? - kan lova att jag ser många AS som är utbildade som körskolelärare.
Det finns inte många körskolor o västerort som rattar Skoda octavia RS + en S60 i samma stall.. har du verkligen sett hur de beter sig i trafiken?

jag ångrar verkligen att jag slösade 20K på körskolan när jag kunde ha övningskört med far eller mor.

vad kan en körskolelärare lära ut till skillnad mot en privatperson?
dragläge? risker? att inte köra påverkad? ¨'

nämn EN sak som en erfaren förare (privatperson) med körkort INTE kan lära ut till en person utan körkort?

i min värld är körskolor endast för de som har svårt att lära sig.. tyvärr. inget negativt menat, alla är olika.
men har man brain är körskolan inte något krav.
Senast redigerat av Residence (9 februari 2010)


362 Inlägg
9 februari 2010
#18
Något som man får tänka på, är ju att målet är att bli en bra bilförare, inte att bara klara uppkörningen.


2 982 Inlägg
9 februari 2010
#19
och neka inte att körskolan Räknar sina siffror gång på gång.
förmodligen går de ännu mer i vinst när du berättat att lönen suger.
alla företag räknar sina siffror,
dock är det jäkligt fel av företag att utnyttja sin beroendeställning gentemot eleven.

Hur många möts INTE utav: nej tyvärr du får ta några körlektioner till....
hursomhelst oavsett om körlektionerna behlvs eller inte så betyder de orden i slutändan: more money for the school ...
jag menar: körskolan lär ju INTE bjuda på de där extralektionerna .. som förövrigt INTE är gratis direkt...


by the way: varför skulle körskolan INTE mjölka eleven som faktiskt KAN köra?
den eleven lär ju inte plöjja in mer pengar i skolan...
- jo säg att han behövöer 5 lektioner till så är han finito efteråt. han lär vi ju ändå aldrig se om han får köra upp..

2009 var ett dåligt år för räknenskaperna för polisen....
därav fler kontrollet på våra vägar...
inte för att se till att antaldöda sjunker men att BUDGET uppnås.
Senast redigerat av Residence (9 februari 2010)


9 108 Inlägg
9 februari 2010
#20
Residence skrev:
att lönen är kass är ditt problem: passar det inte, välj ett annat yrke..

många (notera: ej alla)körskolor mjölkar elever på pengar då man tänker att "ja nu är eleven inne, skit i att boka uppkörningstid och få ut ett par tusenlappar till"...
-hur tror du företag som "linus bil" klarar sig igentligen...? - svenskar är godtrogna...

du menar att en körskolelärare är bättre än vilken annan person som helst som haft körkort i obruten tid i minst 5 år? - kan lova att jag ser många AS som är utbildade som körskolelärare.
Det finns inte många körskolor o västerort som rattar Skoda octavia RS + en S60 i samma stall.. har du verkligen sett hur de beter sig i trafiken?

jag ångrar verkligen att jag slösade 20K på körskolan när jag kunde ha övningskört med far eller mor.

vad kan en körskolelärare lära ut till skillnad mot en privatperson?
dragläge? risker? att inte köra påverkad? ¨'

nämn EN sak som en erfaren förare (privatperson) med körkort INTE kan lära ut till en person utan körkort?
Jag klagar inte på lönen eftersom jag trivs på jobbet, men det jag stör mig på är att folk tror att man tjänar så mycket på sina stackars elever. Givetvis går företaget med vinst men vaddådå? Annars hade det inte existerat.

Finns rötägg inom alla branscher men gillar inte den negativa inställningen. Många körskolor tänker även på sitt rykte, ingen vill ju att eleven ska sprida ut till sina kompisar att läraren säger att han är klar men tvingar på honom fem lektioner till. Nöjda kunder ska det vara.

Skillnaden är (förutom alla kurser i pedagogik, metodik, trafikpsykologi etc etc) att när man har dubbelkommando vågar man hålla käften och ge eleven förståelse för vad som kan gå fel genom att låta han göra felen först. Så ofta som man får tvärnita i körskolebilen så är jag livrädd för att köra privat. Om man hela tiden säger i förväg vad som kommer hända och vart högerregelkorsningarna är eller bara en så enkel grej som att säga "sakta ner" innan en rondell gör att det tar mycket längre tid att lära sig. Jag kör en del privat med tjejens bror men det är inte inne i centrum precis, där kör jag icke utan dubbelkommando. Sedan är det väl rätt givet att man har bättre teorikunskap efter all jäkla teori man får läsa, sätter din farsa 98% på teoriproven? Enligt en undersökning gjord av klasskamrater så hade EN av 46 körkortsinnehavare över 25 klarat teoriprovet om de fått göra det idag.

Som sagt, det finns rötägg inom alla branscher men jag ska försöka att inte bli ett av dem. Är en elev tillräckligt duktig för uppkörning bokar man in den men det skadar väl inte att kika extra på svåra saker de har problem med innan så man är säker på att de klarar det?

Avslutar med att låta statistiken tala för sig själv:
http://www.vv.se/PageFiles/9445/korprov_b_priv.gif
http://www.vv.se/PageFiles/9445/korprov_b_traf.gif
(källa: vv.se)


kallabaz skrev:
Något som man får tänka på, är ju att målet är att bli en bra bilförare, inte att bara klara uppkörningen.
Precis, alla skryter om hur många år dom pluggat till dittan och dattan och hur många kurser dom gått etc men ett körkort det ska man fanimej ha på 5 lektioner hur kass man än är roll



Sök