3843
Sök

Vevhus komp efter kolvrings byte

37 Inlägg
9 februari 2010
Trådstartare
#1
hejsan, ja undra om man kan va lite vevhus komp efter man bytt kolvringar?

basnarkoman!

354 Inlägg
10 februari 2010
#2
Rickardj skrev:
hejsan, ja undra om man kan va lite vevhus komp efter man bytt kolvringar?

nej de ska du inte ha, skuttar den upp olja ur vevhus ventilationen elr? mätte du kolvrings gapet på dom nya kolvringarna?
Senast redigerat av maattias (10 februari 2010)

Bygger M20 turbo!
Ekonomin, drömmarnas största fiende!

Rejsa ?
2 959 Inlägg
10 februari 2010
#3
Har du tryck i vevhuset så kanske du ska kolla vevhusventilationen så den inte är tät.

Autotech

Lågt, snabbt och brett
167 Inlägg
10 februari 2010
#4
har du satt kolvringarna rätt?

Ska man åka brett är de lika bra å göra de rejält!

Reservdansk
6 271 Inlägg
10 februari 2010
#5
Honade du cylindrarna tillräckligt?
Sliter inte kolvringarna in sig rätt så skickas kompet ner i vevhuset...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

P o r s c h e
1 700 Inlägg
10 februari 2010
#6
tänkte passa på o fråga: ska man torrmontera kolvar/ ringar på en bilmotor? på mc ska man tydligen göra det för annars kan kolvringarna glaseras och kommer då inte bli riktigt täta...


5 710 Inlägg
12 februari 2010
#7
Bensinskallen skrev:
tänkte passa på o fråga: ska man torrmontera kolvar/ ringar på en bilmotor? på mc ska man tydligen göra det för annars kan kolvringarna glaseras och kommer då inte bli riktigt täta...

Nej det skall man inte. En lätt dusch av olja i varje cylinder innan man trycker i kolvarna skall man ha.

Tvivlar oxo på uppgiften om att en MC-motor skall monteras torr. Det som hindrar kolv/ringar från att skära mot cylinderväggarna är ju olja, antingen via stänksmörjning på en 4T eller via inblandningen av olja i soppan på 2T. Har man ingen olja vet man ju hur det slutar......

För övrigt är det helt omöjligt att få en kolvmotor "tät", ett visst läckage har man alltid hur man än gör.

Till frågeställaren Rickardj, Vevhuskomp....vad menar du med det?
Visst läcker en helt ny motor eller en motor med nya komponenter mer till en början. Efter att den gått en stund och prylarna harmonerar bättre med varandra kan blow-by minska något.
Men frustar det mycket bör man fúndera på allt står rätt till.....


mvh jonas

MVH Jonas
..............

Offroad Racing
3 122 Inlägg
12 februari 2010
#8
Jag läste (men minns inte var, men kan ha varit en renoveringsguide i en tidning) att kolvarna skulle monteras torra just för att dom skulle slita in sig bättre till cylindrarna under dom första torra slagen innan oljan hann stänka upp.

För övrigt monterades nya kolvarna torra i min cheva o den motorn går som en dröm...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

P o r s c h e
1 700 Inlägg
24 februari 2010
#9
henke_99 skrev:
Jag läste (men minns inte var, men kan ha varit en renoveringsguide i en tidning) att kolvarna skulle monteras torra just för att dom skulle slita in sig bättre till cylindrarna under dom första torra slagen innan oljan hann stänka upp.

För övrigt monterades nya kolvarna torra i min cheva o den motorn går som en dröm...

Jo precis de va något sådant dom snackade om...

En kille skrev att man skulle torka av kolven med t-sprit för att få bort skyddsoljan/ fettet och sedan montera torrt. Kolven smörjs sedan av motorns oljetryck efter nån sekund.

Hade man olja på kolven o ringarna så blev kolvringarna " glaserade " och skulle då läcka mer p.g.a. att de inte slets in ordentligt mot väggarna......


Tycker också att de låter konstigt men de kan ju ligga nåt i dehär. Och när motorn är kall så är det ju större spel mellan loppet och kolven så de skär ju inte ihop så fort de rör sig. Sen kommer ju oljan ganska fort efter start

( obs att ta efter det jag skrivit sker på egen risk wink )


5 710 Inlägg
25 februari 2010
#10
Om jag skall peta lite i det du skrev....
Bensinskallen skrev:
Kolven smörjs sedan av motorns oljetryck efter nån sekund

Kolv/cylinder har ingen egen separat oljekanal= något oljetryck smörjer inte vare sig kolv eller cylinderväggar.
Smörjningen är av typen stänksmörjning d.v.s att det skvätter från den smorda roterande vevaxeln alternativt skvätt från kolvkylningen OM nu motorn har kolvkylning.
Bensinskallen skrev:
Och när motorn är kall så är det ju större spel mellan loppet och kolven så de skär ju inte ihop så fort de rör sig.

Större spel ja men prylar kan skära trots att det finns spel. Är ytorna torra ligger "toppar och dalar" i materialen mot varandra och så fort man får en rörelse får man en skärning. Om denna skärning kommer påverka inslitningen positiv eller negativ skall jag låta förbli osagt.
Jag ser det iaf som en risk och där jag jobbar  är vi extremt noga med att olja cylinderväggarna innan kolvmontage just för att det finns risker att det skär annars.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

187 Inlägg
25 februari 2010
#11
Oljetrycket kommer inte alltid på nån sekund.
Det kan ta upp till 1 minut innan oljan trycks runt som den ska!

Man monterar alltid i olja, just för att de ska få smörjning vid första uppstart!

926 Inlägg
25 februari 2010
#12
Motorrenoverare jag har diskuterat ämnet med har kommit fram till att det är "Torrt" som gäller. Torrt i det fallet är WD40 eller liknande på kolvringarna och inoljade cylinderväggar som är avtorkade.
I dom fall det har varit problem med inkörning så är det vid "Flödigt" montage. Kolvringarna har då inte blivit inkörda och hög oljeförbrukning och högt Leak Down.
Det känns fel att köra torrt, men tydligen fungerar det bra.

Visst har oljetrycket betydelse för att det kommer olja på cylindrarna. Exakt på samma sätt som i lagren.
Trycket matar fram oljan till Lagret. När oljan väl är i lagret sköter oljan själv jobbet med smörjningen. När oljan lämnar lagret, så stänker det, inom en bråkdels sekund, vidare upp på bland annat cylinderväggarna.

Mats

P o r s c h e
1 700 Inlägg
25 februari 2010
#13
jonTe skrev:
Om jag skall peta lite i det du skrev....
Bensinskallen skrev:
Kolven smörjs sedan av motorns oljetryck efter nån sekund

Kolv/cylinder har ingen egen separat oljekanal= något oljetryck smörjer inte vare sig kolv eller cylinderväggar.
Smörjningen är av typen stänksmörjning d.v.s att det skvätter från den smorda roterande vevaxeln alternativt skvätt från kolvkylningen OM nu motorn har kolvkylning.
Bensinskallen skrev:
Och när motorn är kall så är det ju större spel mellan loppet och kolven så de skär ju inte ihop så fort de rör sig.

Större spel ja men prylar kan skära trots att det finns spel. Är ytorna torra ligger "toppar och dalar" i materialen mot varandra och så fort man får en rörelse får man en skärning. Om denna skärning kommer påverka inslitningen positiv eller negativ skall jag låta förbli osagt.
Jag ser det iaf som en risk och där jag jobbar  är vi extremt noga med att olja cylinderväggarna innan kolvmontage just för att det finns risker att det skär annars.

mvh Jonas

Aha så de är så de fungerar.... Började fundera lite på hur de egentligen var..

Förresten så tror jag att jag har kommit på varför man ska montera torrt. Själva komp-ringarna ska ju inte ha olja på sig, annars vet jag inte vad oljeskrapringarna ska göra för nytta om inte för att skrapa av cylinderloppet.


926 Inlägg
25 februari 2010
#14
När man monterar kolv i cylinder så är förhoppningsvis cylinderhålet runt. Varken ovalt eller koniskt, eller några andra defekter heller för den delen.
När kolvringen kläms ihop så är den också rund och passar bra i cylindern. MEN.... kollar man riktigt noga så har kolvringen inte kontakt med cylinderväggen hela varvet runt. Det krävs alltså att kolvringen sliter in sig mot cylinderväggen. Annars tätar den inte så bra mot kompression, förbräningstryck och olja.
Är honingen rätt utförd och uppstarten av motorn rätt så kommer kolvringen att slitas in tämligen fort.
OM oljan är "för" bra, så kommer den att lägga sig mellan kolvring och cylindervägg och någon inkörning kommer aldrig att ske.
En stor del av trycket från kolvringen mot cylinderväggen kommer av gastrycket ovanför kolven. Komp och förbränning. För att påskynda inkörningsprocessen är det faktiskt fördel att gasa på lite i början.
Men, igen.. en av kolvringens viktigaste uppgifter är att kyla kolven, den leder ut värme från kolven till cylindern. Vid uppstart är som sagt inte kontakten mellan kolvring och cylinder perfekt. Alltså kyls inte kolven fullt ut. Så det krävs en viss försiktighet i gasandet i början.

Får man inte till inkörningen bra, så kyls inte kolven bra, det läcker komp och förbränningstryck och olja kan stiga upp mot förbränningsrummet och koksa igen kolvringsspåren.
Så inkörning är viktigt.

http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Mats

Offroad Racing
3 122 Inlägg
25 februari 2010
#15
I mitt förra inlägg glömde jag tillägga att i min motor kördes oljepumpen manuellt för att få oljetryck och ordentligt med olja överallt innan den väl startades. Således var oljan redan på plats i alla lager när motorn väl började snurra.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...


Sök