När man monterar kolv i cylinder så är förhoppningsvis cylinderhålet runt. Varken ovalt eller koniskt, eller några andra defekter heller för den delen.
När kolvringen kläms ihop så är den också rund och passar bra i cylindern. MEN.... kollar man riktigt noga så har kolvringen inte kontakt med cylinderväggen hela varvet runt. Det krävs alltså att kolvringen sliter in sig mot cylinderväggen. Annars tätar den inte så bra mot kompression, förbräningstryck och olja.
Är honingen rätt utförd och uppstarten av motorn rätt så kommer kolvringen att slitas in tämligen fort.
OM oljan är "för" bra, så kommer den att lägga sig mellan kolvring och cylindervägg och någon inkörning kommer aldrig att ske.
En stor del av trycket från kolvringen mot cylinderväggen kommer av gastrycket ovanför kolven. Komp och förbränning. För att påskynda inkörningsprocessen är det faktiskt fördel att gasa på lite i början.
Men, igen.. en av kolvringens viktigaste uppgifter är att kyla kolven, den leder ut värme från kolven till cylindern. Vid uppstart är som sagt inte kontakten mellan kolvring och cylinder perfekt. Alltså kyls inte kolven fullt ut. Så det krävs en viss försiktighet i gasandet i början.
Får man inte till inkörningen bra, så kyls inte kolven bra, det läcker komp och förbränningstryck och olja kan stiga upp mot förbränningsrummet och koksa igen kolvringsspåren.
Så inkörning är viktigt.
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htmMats