sirmiro skrev:
DrKamikaze skrev:
sirmiro skrev:
Då det räknats på kompressionsnivån har kolvar valts därefter. Man kan inte köra med 80bar kompression bara för att man inte har turbo, utan man måste välja en nivå som passar resten av bygget.
Då de gamla kolvarna då även har gått runt 10.000mil så är alternativet till nya kolvar att ta ut, byta ringar, byta stakar, lager, balansera osv. Då är det bättre att köpa nya saker så det blir rätt direkt.
Man pratar i allmänhet i kompressionsförhållande och inte i tryck.
Och det blir inte rätt direkt bara för att ni köper nytt, allt det du nämnde bör göras på nya delar också.
sirmiro skrev:
Och om du kallar det renovering - så visst. Då kan man även säga att BMWs F1-team renoverade gamla bilmotorer för att köra F1 med dem - de trimmade dem inte...
Det gjuts inget nytt block - så visst är det renovering. Sen att kolvarna är beställda för andra egenskaper än att klara 1000+hk kanske är svårt att förstå?
Och egenskapen som letades efter här var väl en vass sugmotor? Då brukar ju högkompskolvar vara självskrivna
sirmiro skrev:
Man ska inte stirra sig blind på siffror och märken alla gånger, utan nyttja delar anpassade till varandra och det användningsområde motorn har.
Man ska nog inte stirra sig blind på hur billig en del är på ebay heller, utan använda rätt delar
För tanken är väl fortfarande runt 400 hästar? Och den motorn skulle jag gärna vilja se/höra, så lycka till Lee!
Btw, vad är det för topp och vad är gjort med den?
Som du vet kan man tala om både kompressionsförhållande och kompressionstryck.
I mekanikernas handböcker omnämns trycket då det är det som avgör om man behöver renovera eller inte, det är dessutom trycket som avgör vad som händer - sen är det givetvis ett resultat av vilket kompressionsförhållande som finns, samt vad som tillförs in i förbränningsrummet.
Givetvis ska man balansera nya saker, men det är bättre att balansera en sak innan den börjat hettas upp. Många stakar ska man idag inte röra med slippapper då det förstör ytan och försämrar hållbarhet vilket gör att balansering bör göras på kolvarna och om de då gått ett stort antal mil kan man rubba ytspänningarna i dem vilket kan leda till sprickor...
Frågan i en vass sugmotor är fortfarande var gränsen går för att det ska vara FÖR hög komp på kolvarna... Det blir inte bättre bara för att man höjer komp i oändlighet. Med för hög kompression kan man få omvänd effekt.
Om du fick välja - vad skulle det vara för siffror på kolvarna då?
Priserna på delarna har varit sekundära, specifikationerna har varit viktigast. Sen känns det alltid dumt att betala till 3st mellanhänder som alla lägger till 100% på priset för exakt samma vara.
Motorn kommer sitta i bilen under 2011. Känner jag Lee rätt kommer han vara ute i Örebro fredagar och lördagar från maj till oktober och även visa sig på diverse utställningar och ban/strippevent. Det är inget som kommer gömmas undan.