2914
Sök

Mitt mål är att äga Sveriges Snabbaste Supra Mkiv N/A " Naturally Aspirated"

Allmänt efterbliven
542 Inlägg
8 februari 2011
#681
sirmiro skrev:
DrKamikaze skrev:
sirmiro skrev:
Då det räknats på kompressionsnivån har kolvar valts därefter. Man kan inte köra med 80bar kompression bara för att man inte har turbo, utan man måste välja en nivå som passar resten av bygget.
Då de gamla kolvarna då även har gått runt 10.000mil så är alternativet till nya kolvar att ta ut, byta ringar, byta stakar, lager, balansera osv. Då är det bättre att köpa nya saker så det blir rätt direkt.

Man pratar i allmänhet i kompressionsförhållande och inte i tryck.
Och det blir inte rätt direkt bara för att ni köper nytt, allt det du nämnde bör göras på nya delar också.

sirmiro skrev:
Och om du kallar det renovering - så visst. Då kan man även säga att BMWs F1-team renoverade gamla bilmotorer för att köra F1 med dem - de trimmade dem inte...
Det gjuts inget nytt block - så visst är det renovering. Sen att kolvarna är beställda för andra egenskaper än att klara 1000+hk kanske är svårt att förstå?

Och egenskapen som letades efter här var väl en vass sugmotor? Då brukar ju högkompskolvar vara självskrivna wink

sirmiro skrev:
Man ska inte stirra sig blind på siffror och märken alla gånger, utan nyttja delar anpassade till varandra och det användningsområde motorn har.

Man ska nog inte stirra sig blind på hur billig en del är på ebay heller, utan använda rätt delar wink
För tanken är väl fortfarande runt 400 hästar? Och den motorn skulle jag gärna vilja se/höra, så lycka till Lee! smile

Btw, vad är det för topp och vad är gjort med den?

Som du vet kan man tala om både kompressionsförhållande och kompressionstryck.
I mekanikernas handböcker omnämns trycket då det är det som avgör om man behöver renovera eller inte, det är dessutom trycket som avgör vad som händer - sen är det givetvis ett resultat av vilket kompressionsförhållande som finns, samt vad som tillförs in i förbränningsrummet.

Givetvis ska man balansera nya saker, men det är bättre att balansera en sak innan den börjat hettas upp. Många stakar ska man idag inte röra med slippapper då det förstör ytan och försämrar hållbarhet vilket gör att balansering bör göras på kolvarna och om de då gått ett stort antal mil kan man rubba ytspänningarna i dem vilket kan leda till sprickor...


Frågan i en vass sugmotor är fortfarande var gränsen går för att det ska vara FÖR hög komp på kolvarna... Det blir inte bättre bara för att man höjer komp i oändlighet. Med för hög kompression kan man få omvänd effekt.
Om du fick välja - vad skulle det vara för siffror på kolvarna då?


Priserna på delarna har varit sekundära, specifikationerna har varit viktigast. Sen känns det alltid dumt att betala till 3st mellanhänder som alla lägger till 100% på priset för exakt samma vara.


Motorn kommer sitta i bilen under 2011. Känner jag Lee rätt kommer han vara ute i Örebro fredagar och lördagar från maj till oktober och även visa sig på diverse utställningar och ban/strippevent. Det är inget som kommer gömmas undan.

Kompressionstryck är hyffsat ointressant här, mekaniker kan använda det som sagt för att avgöra om en motor läcker komp någonstans och därmed behöver renoveras.
Blanda inte ihop kompressionstryck och cylindertryck smile

Som person ovan mig har nämnt hade man väl förväntat sig 12-13:1. Ska det dessutom varvas 11000rpm som kamen tydligen ska vara specad för så hade kanske en uppsättning lättare kolvar varit att föredra? (tillsammans med en lättning av i princip alla rörliga delar).

Men ni har kanske ändrat målet sedan jag var här inne och kikade sist?

Det var inte priset i sig jag syftade på utan risken för att man får hem undermåliga kinaprylar, ebay kan vara lömskt wink

Toppen ser intressant ut, vad är gjort med den? smile

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)

SVK Customs
1 639 Inlägg
8 februari 2011
#682
sirmiro skrev:
Toppen är genomgången av ett företag i staterna som byggt toppen enligt de mål som satts upp och sedan tagit fram kammar som är anpassade efter det flöde toppen har. smile

Vad rekommenderar de för kompförhållande till dem kammarna då?

mvh


Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
8 februari 2011
#683
Sportvagnskonsult skrev:
sirmiro skrev:
Toppen är genomgången av ett företag i staterna som byggt toppen enligt de mål som satts upp och sedan tagit fram kammar som är anpassade efter det flöde toppen har. smile

Vad rekommenderar de för kompförhållande till dem kammarna då?

mvh

Bara mr Lee som har de uppgifterna i dagsläget. Då de kontaktades innan kolvar beställdes förutsätter jag att kolvar och topp är anpassade till varandra. smile


2 419 Inlägg
15 februari 2011
#685
Kul att du hittat kritorna, kan ju va bra med lite text också så andra slipper fylla in!


2 230 Inlägg
15 februari 2011
#686
jaha? och vad är detta, vad menas med det röda?

så kan det vara då det inte blev som det skulle

TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
1 123 Inlägg
16 februari 2011
Trådstartare
#687
https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21401/21401-14ee0cca725c18064b27c9d177b38692.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21401/21401-04c1649d2ce89a8aa38ceebd00bf030c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21401/21401-2aa5e71049a62665bd6a235d84642bc0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21401/21401-602cafef499d893ba1f3ebf66e534aae.jpg
En GUSS halvbur kanske bra och ha i sommar:Dtongue


German Engineering
9 083 Inlägg
23 februari 2011
#690
Hur går det med projektet smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
1 123 Inlägg
24 februari 2011
Trådstartare
#691
CarpeDiem skrev:
Hur går det med projektet smile

här kommer lite uppdateringar med bilder som blir svar på din fråga:Dbig_smilewink


TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
1 123 Inlägg
24 februari 2011
Trådstartare
#692
https://www1.garaget.org/archive/22/21401/101100/101100-2222583.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21401/21401-2bcf7eb027493cf3e4d2a3f2710bea6a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21401/21401-34abd91236f805437066dc0cf3cdbb75.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21401/21401-e983c9b2a62d39a6ecfa918c287716ff.jpg
Nu är Toppen klar!
det är Överdimensioner på både Insug&Avgasventilerna:Pcoolbig_smilewinkyikes


475 Inlägg
24 februari 2011
#693
lee du har ju snart 1000 inlägg smile

visa faller för grupptryck.. visa faller för laddtryck
Bättre med kartong trim än rasad motor

TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
1 123 Inlägg
25 februari 2011
Trådstartare
#694
attackhamster skrev:
lee du har ju snart 1000 inlägg smile

tack
ska bli roligt vem som blir mitt 1000:e inlägg:Dbig_smilebig_smile


TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
1 123 Inlägg
25 februari 2011
Trådstartare
#695
https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21401/21401-9c55bc576ed76c428d7ea69c172f97a0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21401/21401-f2c48c6774a651c347736e4581758236.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21401/21401-d8afceec3740ed74e374af0f33bd4998.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21401/21401-adc53878b425f41e8868cff58bf4ce71.jpg
här kommer det några bilder till på TOPPEN:Ptonguetonguetonguelollol
varsågoda och ta gärna en titt på den nu när du ändå har hittat ändå hit:cool:


2 230 Inlägg
25 februari 2011
#696
har du ingen info om sakerna? vad det är får grader och nockvinkel och duration på kammen din tex.. vad som är gjort med toppen osv.. menar bilderna säger typ inget alls..
visst kul med bilder men är ju kul att läsa vad som är gjort osv...

så kan det vara då det inte blev som det skulle

Ljud freak !
928 Inlägg
25 februari 2011
#697
Det ramlar in lite bilder big_smile Sugisen går mot målet big_smile Jobba på


TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
1 123 Inlägg
25 februari 2011
Trådstartare
#698
Rojpen skrev:
har du ingen info om sakerna? vad det är får grader och nockvinkel och duration på kammen din tex.. vad som är gjort med toppen osv.. menar bilderna säger typ inget alls..
visst kul med bilder men är ju kul att läsa vad som är gjort osv...

hej
jag förstår hur du menar
jag hoppas att du har lika stort tålamod som mig
jag vill lägga ut hela spec på vad som är gjort med toppen istället för att lägga ut små information


TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
1 123 Inlägg
25 februari 2011
Trådstartare
#699
Bmw_Bertil skrev:
Det ramlar in lite bilder big_smile Sugisen går mot målet big_smile Jobba på

tack så mycket BERTIL:)smile
har målet att har sugisen körklar innan sommaren med mappat, bänkat och fått papper på hur många HK han har:P
big_smilebig_smile


Ljud freak !
928 Inlägg
25 februari 2011
#700
Gutt väntar med spänning big_smile No turbo shit just real power big_smile Sånt gillas som fan ! !



Sök