3947
Sök

Centrallås bmw

16 Inlägg
9 februari 2010
Trådstartare
Hej
Mitt centrallås på min bmw 320i e46 funkar bara ibland. Det funkar alltid när man låser till men när man ska låsa upp funkar det bara ibland. När det inte funkar tänds ändå innerbelysningen men inget händer med låsen. Vad beror detta på? Har även testat med knappen inne i kupen men inget händer förutom att det klickar lite.
Senast redigerat av Ludvig90 (10 februari 2010)

86 Inlägg
9 februari 2010
Vet inte hur det är med E46an men på E36 så kan det krångla pga skadade kablar mellan karossen o bakluckan. Är ju enkelt att kolla för att utesluta iaf.

BMW - När du älskar att köra!!

16 Inlägg
9 februari 2010
Trådstartare
MrQuickzilver skrev:
Vet inte hur det är med E46an men på E36 så kan det krångla pga skadade kablar mellan karossen o bakluckan. Är ju enkelt att kolla för att utesluta iaf.

Okey. Ska kolla på det nästa gång jag lyckas låsa upp biljäkeln smile Men sitter dom kablarna i överkant på luckan vid gångjärnet eller?

16 Inlägg
9 februari 2010
Trådstartare
Ludvig90 skrev:
MrQuickzilver skrev:

Okey. Ska kolla på det nästa gång jag lyckas låsa upp biljäkeln smile Men sitter dom kablarna i överkant på luckan vid gångjärnet eller?

Sprang ut en sväng i maskinhallen och kolla men det finns inga skador på några kablar iaf sad Några andra förslag?

Motborgare
1 099 Inlägg
9 februari 2010
Ludvig90 skrev:
Hej
Mitt centrallås på min bmw 320i e46 funkar bara ibland. Det funkar alltid när man låser till men när man ska låsa upp funkar det bara ibland. När det inte funkar tänds ändå innerbelysningen men inget händer med låsen. Vad beror detta på? Har även testat med knappen inne i kuben men inget händer förutom att det klickar lite.

Förmodligen är det för stor friktion i någon av låsen. Kan du kolla om lås-plupparna rör lite på sig när du försöker låsa upp?

-- K

16 Inlägg
9 februari 2010
Trådstartare
Har smörjt dom! Men ska man plocka isär dörren och smörja också kanske? Kan det inte vara något elektriskt? Något relä eller något liknande?

Motborgare
1 099 Inlägg
10 februari 2010
Ludvig90 skrev:
Har smörjt dom! Men ska man plocka isär dörren och smörja också kanske? Kan det inte vara något elektriskt? Något relä eller något liknande?

Nä. Det är inga relän. Alla aktuatorer drivs direkt ifrån GM (General Module) och var aktuator har sitt eget drivsteg.

Vad händer när du låser upp med nyckeln i dörren? Låser de andra upp då?

-- K
Senast redigerat av Kavli (10 februari 2010)

2 982 Inlägg
10 februari 2010
Batteriet i fjärr?
Bilens egna batteri?
c-lås motorn?

16 Inlägg
10 februari 2010
Trådstartare
Kavli skrev:
Ludvig90 skrev:

Nä. Det är inga relän. Alla aktuatorer drivs direkt ifrån GM (General Module) och var aktuator har sitt eget drivsteg.

Vad händer när du låser upp med nyckeln i dörren? Låser de andra upp då?

-- K

Kan det vara något med den där general module då? Är det dyrt och byta? Eller köpa begagnat? När jag låser upp med nyckeln i dörren låses bara förardörren upp ska de vara så?

16 Inlägg
10 februari 2010
Trådstartare
Residence skrev:
Batteriet i fjärr?
Bilens egna batteri?
c-lås motorn?

Fjärren laddas så fort den sitter i tändningslåset på e46 or. Har självklart testat reservnyckeln också.
Bilens batteri är bytt för ett halvår sedan.
Känns inte som c-lås motorn eftersom det funkar för det mesta. Visst är det en c-låsmotor till varje dörr? Alla kan ju inte sluta funka måste vara något med styrningen till låsen eller?
Senast redigerat av Ludvig90 (10 februari 2010)

Motborgare
1 099 Inlägg
10 februari 2010
Ludvig90 skrev:
Residence skrev:
Batteriet i fjärr?
Bilens egna batteri?
c-lås motorn?

Fjärren laddas så fort den sitter i tändningslåset på e46 or. Har självklart testat reservnyckeln också.
Bilens batteri är bytt för ett halvår sedan.
Känns inte som c-lås motorn eftersom det funkar för det mesta. Visst är det en c-låsmotor till varje dörr? Alla kan ju inte sluta funka måste vara något med styrningen till låsen eller?

Det sitter tydligen ett relä pålött på ZKE (General Module) som skickar ström till låsmotorn/aktuatorn. Det skulle kunne vara dålig kontakt där.

För att komma vidare tror jag att du måste börja mäta lite.

Ja, det sitter en låsmotor till varje dörr.

-- K
Senast redigerat av Kavli (10 februari 2010)

Proud Member of Kööken Racing!
1 056 Inlägg
11 februari 2010
har du kollat kablarna som går genom dörrarna in i bilen..
Är en gummi genomföring där och ibland kan det bli lite kortis där också värt att titta.

Sen låter det som att en av centralmotorerna krånglar då du alltid kan låsa men inte öppna.
Värt att kolla så inte någon blivit lite trög.

Hade så på en 5 serie och det var bara att smörja och motionera den lite så funkade det bra sen

Behöver du nått specialtillverkat? Ask me!
Proud member of kööken Racing
Bmw E30 Supercharged "Hellsifür - Mean but clean!" http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=116196
Projekt jag är delaktig i: Bmw M3 E30 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=167936

16 Inlägg
14 februari 2010
Trådstartare
Tack för alla svar. Verkar som det löst sig nu. Har hållit på och oljat in lås "plupparna" i en veckas tid nu och sedan jag börjat smörja har det inte krånglat en enda gång. Så förhoppningsvis fortsätter det att vara så smile Är det värt och plocka isär dörren? Kan man komma åt något där o smörja?

772 Inlägg
4 april 2010
Vill låna denna tråd eftersom jag har precis samma fel på min bmw.
Men nu är det så att jag inte kan låsa upp alls, endast förardörren med nyckel.

Så hur får jag upp dom andra dörrarna så jag kan smörja upp låsen?
Det går inte att öppna dom innifrån.

772 Inlägg
4 april 2010
Ingen som har en lösning?sad

Sök