2316
Sök

Volvo 855 T5, tvärdog, startar ej- känns komp.lös

1 523 Inlägg
15 februari 2010
Trådstartare
#1
Skriver här å en kompis vägnar..

Hans T5a tvärdog när han var ute o körde och nu vill den inte starta.
Jag var nere o kollade på den nyss, den får soppa o gnista..
men den "tuffar" inte när man drar runt den, ungefär som när man plockar ut stiften och kör runt den.

Funderade lite över topplockspackningen, men vattnet är klart och motorrummet är inte sprutlackat så tror man kan utesluta det.

Nån som har en idé??

Kan tilläggas att kamremmen går runt!!


Avstängd
285 Inlägg
15 februari 2010
#2
Grattis, jag har samma problem typ, kommer du på nått kan du ju höra av dig wink

3 259 Inlägg
15 februari 2010
#3
Kör ett komptest.. toppackingen kan läcka ut till vevhuset tex och då visar det sig inte på nåt sätt förutom kompression ut till vevhuset då, (märks om du lyfter på oljelocket och kör på starten och om det flåsar på bra därifrån)

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

1 523 Inlägg
17 februari 2010
Trådstartare
#4
SafetyCar skrev:
kolla kamremmen...
Läste inte helt eller?? wink
Kamremmen går runt och den har inte kuggat över! big_smile


552 Inlägg
17 februari 2010
#5
Hade kollat spjällhus / insugrör så att dom är hela.

583 Inlägg
18 februari 2010
#6
JonR skrev:
Kör ett komptest.. toppackingen kan läcka ut till vevhuset tex och då visar det sig inte på nåt sätt förutom kompression ut till vevhuset då, (märks om du lyfter på oljelocket och kör på starten och om det flåsar på bra därifrån)

MVH/Jon
Instämmer, gör ett komptest ifall du misstänker detta. Kolla i kylaren / expansionskärlet ifall det bubblar när du vrider på nyckeln. Ett lätt sätt att se ifall det topplockspackningen gått sönder eller spricka i toppen då den trycker ut luften vid kompressionsfasen i kylsystemet istället. Akta dock för hydralisk låsning ifall den läcker mycket då den vid insugsfasen drar in vatten ifrån kylsystemet villket kan leda till hydralisk låsning i cylindern.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
18 februari 2010
#7
ajonasson skrev:
JonR skrev:
Kör ett komptest.. toppackingen kan läcka ut till vevhuset tex och då visar det sig inte på nåt sätt förutom kompression ut till vevhuset då, (märks om du lyfter på oljelocket och kör på starten och om det flåsar på bra därifrån)

MVH/Jon
Instämmer, gör ett komptest ifall du misstänker detta. Kolla i kylaren / expansionskärlet ifall det bubblar när du vrider på nyckeln. Ett lätt sätt att se ifall det topplockspackningen gått sönder eller spricka i toppen då den trycker ut luften vid kompressionsfasen i kylsystemet istället. Akta dock för hydralisk låsning ifall den läcker mycket då den vid insugsfasen drar in vatten ifrån kylsystemet villket kan leda till hydralisk låsning i cylindern.

Mvh
Anders
då kan man väl liksom kröka ventiler också? om startmotorn orkar dra vill säga? tongue

583 Inlägg
18 februari 2010
#8
tal0n skrev:
ajonasson skrev:
JonR skrev:
Kör ett komptest.. toppackingen kan läcka ut till vevhuset tex och då visar det sig inte på nåt sätt förutom kompression ut till vevhuset då, (märks om du lyfter på oljelocket och kör på starten och om det flåsar på bra därifrån)

MVH/Jon
Instämmer, gör ett komptest ifall du misstänker detta. Kolla i kylaren / expansionskärlet ifall det bubblar när du vrider på nyckeln. Ett lätt sätt att se ifall det topplockspackningen gått sönder eller spricka i toppen då den trycker ut luften vid kompressionsfasen i kylsystemet istället. Akta dock för hydralisk låsning ifall den läcker mycket då den vid insugsfasen drar in vatten ifrån kylsystemet villket kan leda till hydralisk låsning i cylindern.

Mvh
Anders
då kan man väl liksom kröka ventiler också? om startmotorn orkar dra vill säga? tongue
Osäkert, men det är säkert möjligt. Men låt säga att det är inte hällsosamt för motorn.

Even with cruise control.. you still have to steer.

gillar en riktig burnout
1 174 Inlägg
19 februari 2010
#9
går det att bogsera igång den???


1 523 Inlägg
19 februari 2010
Trådstartare
#10
turbonova skrev:
går det att bogsera igång den???
Vad hjälper bogsering om det inte finns komp??


Motborgare
1 099 Inlägg
19 februari 2010
#11
Ventilerna brukar väl hänga på dom här motorerna ibland.
Det enda sättet att få igång dom är att bogsera eller nöta på starten tills korna kommer hem.

-- K

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
19 februari 2010
#12
kamremmen kan  nog ha kuggat om.. eller som ovan..
Senast redigerat av The_Mechanic (19 februari 2010)

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

gillar en riktig burnout
1 174 Inlägg
20 februari 2010
#13
Noiseprojekt skrev:
turbonova skrev:
går det att bogsera igång den???
Vad hjälper bogsering om det inte finns komp??
för att jag hade en 855 som gjorde likadant,bara dog sen när man skulle försöka starta igen så lät det som om man hade ur alla stiften, men den gick att bogsera igång.


Must be the Ganja
68 Inlägg
20 februari 2010
#14
Kan ju vara dom hydraliska lyftarna, töm bilen på olja å häll i nåt som löser upp olja, dra runt den på starten så ska den nog starta tillslut.. så gjorde jag på en gammel t5a jag hade en gång. den bara dog. så hällde jag i nån sprit efter jag tömt oljan, så vipps så hostade den igång tillslut.

GREASEMONKEY
822 Inlägg
31 augusti 2010
#16
Min polare har samma problem (855 T5), när vi drog på starten så puffa det ordentligt ur olje påfyllingen, så vi lyfte toppen och packningen är hel, men det är så att 2a burken är rentvättad från sot, 4 och 5 visar tendens till läckage då packningen var lätt sotig i den metalliska ringtätningen i packningen, värt att nämna är att samtliga topplocksbultar var näst intill lösa på avgassidan, men insugssidan satt som berget, vi misstänker att toppen läckt komp då den var näst intill lös och garanterat blivit skev men det som vi inte hittat problemet till är att 2 burken är helt ren från sot .. då packningen såg ut att ha tätat runt den, men han får nog lämna in toppen på provtryckning.

Mvh S.Österdahl

Snål gnällspik
402 Inlägg
31 augusti 2010
#17
Låt mig gissa, orenoverad motor som är chippad och öppet luftfilter?

Volvo S80 2,9.

2 656 Inlägg
31 augusti 2010
#18
som polo_td säger troligaste felet


8 243 Inlägg
31 augusti 2010
#19
ekelund88 skrev:
som polo_td säger troligaste felet
Men den får soppa och gnista och då lär den givaren vara hel för utan signal dörifrån så gör inte motortyrningen några startförsök ens, dvs öppna spridare och ge gnista.


Fri fart för ett fritt folk!
14 021 Inlägg
31 augusti 2010
#20
Marlboroman skrev:
ekelund88 skrev:
som polo_td säger troligaste felet
Men den får soppa och gnista och då lär den givaren vara hel för utan signal dörifrån så gör inte motortyrningen några startförsök ens, dvs öppna spridare och ge gnista.
exakt ger inte kamaxelgivaren någon signal är tändningen stendöd

tycker alla 5cyl volvo maskiner låter komplösa
min 2.5se låter komplös när den strular oxå

så bara för att det låter komplöst så betyder det inte att det är det

och att ta reda på det är väldigt enkelt smile bara göra ett komp test ;-)

Kör fort så hinner inget hända...


Sök