3894
Sök

Frågor ang guldbox till volvo 945 turbo

volvolover
667 Inlägg
5 april 2011
turboforssen skrev:
Turbomotor skrev:
vem av er ska man gå efter nu? lr ska man gå på siffrorna iaf? :p

om du är säker på att det är tändboxen du kollar på ( den till höger om rattstången ) och den inte är svart så har du en guldbox. men för att va helt säker att det är rätt box så går man efter nummrena

jaha okej! ja den jag tittade på.. ska kolla i morron då big_smile

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen

2 452 Inlägg
5 april 2011
den så kallade svarta guldboxen finns på 740 bilar som kom 88a,samnt så finns den på 240 88b....sen är det rena chansningar då det går att löda i ett eprom kort fast det kostar ju 600kr+moms tror hitunning säljer sådana....sen skall det ju lödas med...lättare o jaga guldbox då...

döden kommer tillbaka

3 Inlägg
4 september 2013
Marlboroman skrev:
Xuri skrev:
jag tycker guldbox å tändchip e överskattat... orginal tändning duger gott å väl...du har inte ens större snurra än orginal.. lägg du pengarna på något vettigt istället .

Utan bra tändning för att backa upp bränsleboxen så är man bara halvklar med trimningen. Och visst är väl skillnaden på den här nivån melln original och chipat kanske inte enorm, men det blir ju absolut inte sämre.

Jag instämmer helt, det är det felet många gör vid chippning, dom ökar ladd och bränsle och tror att det räcker,
Vid en sån ladd/bränsleökning så kan det hända att motorn sotar igen eller spikar pga att tändningen är fel, så rekomenderar både bränsle/tändningschip, detta gäller även nyare bilar.
Rätta mig om jag har fel

Riktiga män kör VOLVO med TURBO;)
Volvo 945 FTT -94
Volvo 744 GL -89 (såld)

675 Inlägg
4 september 2013
Det som är bra med guldboxen är att den reglerar om tändningen beroende på hur motorn går (till en viss gräns såklart) Chippar man dom så "låser" man tändningen så den är exakt igenom registret, därav försvinner den flexibla tändningen. Detta är vad jag har hört/läst. Någon som kan bekräfta? Dom lade trots allt ner ett par riksdaler på LH:t..

Sök