Tjenna, när jag försöker starta compakten så händer dte ingenting bara lysena fram fungerar det är en 220 diesel det sitter nån svart låda på höger sida inte säkringarna uitan på andra sidan vad gör den? och vart ska jag börja felsöka eller vad kan det vara nåt simpelt fel kanske bara ? kan ta bilder om det behövs
Tjenna, när jag försöker starta compakten så händer dte ingenting bara lysena fram fungerar det är en 220 diesel det sitter nån svart låda på höger sida inte säkringarna uitan på andra sidan vad gör den? och vart ska jag börja felsöka eller vad kan det vara nåt simpelt fel kanske bara ? kan ta bilder om det behövs
Tjenna, nja vet inte riktigt nu fick inte alls igång motorn den var stendöd den gick inte ens runt men då var ju problemet att en kabel till startmotorn var bortkopplad, ska kolla om den glöder men tror en kabel där också är borta !
Har du glödtråd eller glödlampa inne i bilen? Som du ser när glödningen är klar.
Har mätarhuset men det är tydligen från en bensinare så man ser inte glödtråden, kabeln är också av till glödningen har köpt en spak som du kan slå på strömmen till glödningen bara för att kolla om motorn funkar eller inte men jag vet inte riktigt hur den ska kopplas om det är från batteriet till spaken och jord men kan inte glöda för länge och om det är för mycket ström ?
Motorn går runt nu men startar ej, tar med en skruvmejsel på startmotorn!
Och sen samma sak till tändningen ska det vara från batteriet en kabel och från startmotorn en kabel + jord ?
Kolla så du har ström till glödstifta. Är det seriekopplade glödstift eller parallellkopplade? Är det en bensinare, som du har satt i en diesel i?
Hej, har inte kollat om jag har ström till glödstiftena än, nej det ska vara en diesel om dom inte har bytt motor nångång under 1990 talet, tog upp diesel filtret och det ska ju som sitta ett galler runt själva filtret med det var överslammat och det var gegg/lera i botten av behållaren så det ska rengöras och spridarna ska prov tryckas! Har kopplat en separat glödning till bilen men ska kolla att allt fungerar när jag har fått spridarna prov tryckta och bytt filtrena!