3949
Sök

Vad är det för skilnad på en b23et och ft??

107 Inlägg
29 maj 2006
Trådstartare
#1
aa som rubriken lyder??

ja har hört att b23ft är klenare är detta sant och vad är det för skilnad??

Sänk väl!

The one and only
1 091 Inlägg
30 maj 2006
#2
olika insprutningssystem, E=mekaniskt F=elektroniskt

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

opelmtx
30 maj 2006
#3
finns redan en tråd om det om jag inte mins helt galet

Skåning
739 Inlägg
30 maj 2006
#4
Et:aren har ingen katalysator, ft:aren har det,
gt:aren har ingen katalysator och blyresistent lambdasond.

Skillnaden mellan b23 och b230-motorerna är att på b23:orna så sitter
fördelaren i blocket, på b230:orna så sitter den bak i toppen.

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

opelmtx
30 maj 2006
#5
Ibanezman skrev:
Et:aren har ingen katalysator, ft:aren har det,
gt:aren har ingen katalysator och blyresistent lambdasond.

Skillnaden mellan b23 och b230-motorerna är att på b23:orna så sitter
fördelaren i blocket, på b230:orna så sitter den bak i toppen.

Det är mer skilnad än så
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 81&p=1

Skåning
739 Inlägg
30 maj 2006
#6
Jovisst, men jag nämde bara dom enklaste förklaringarna
av vad jag vet.

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

34 Inlägg
30 maj 2006
#7
Volvo Knugen skrev:
olika insprutningssystem, E=mekaniskt F=elektroniskt

Fel fel....
Bägge är elektroniskt insprut... men olika beroend på årsmodell.
Det är många saker som skiljer som kolvar, staker m.m
Men ska man trimma så är ft att föredra geomed att den har större ramlager.
alltså så tål den större belastning... b230 motorer är oxå att föredra före b23.
den har ihopgjutna sylindrar i ovankant. men man kan ju betongfylla. mm


107 Inlägg
31 maj 2006
Trådstartare
#8
oke ja mena b230 man vilken av dem är bäst då??

Sänk väl!

272 Inlägg
31 maj 2006
#9
B230Ft

107 Inlägg
31 maj 2006
Trådstartare
#10
mr_loffe skrev:
B230Ft

jaha?? men ja läste nyss här http://svenskavolvo240klubben.se/forum/ … 224b18613d

och då har ET mer hästkrafter m.m

B230ET 9.0:1 182 hk @ 5800 rpm
B230FT 8.7:1 156 hk @ 4800 rpm, 1991- 165 hk @ 4800 rpm
Senast redigerat av konkas (31 maj 2006)

Sänk väl!

opelmtx
31 maj 2006
#11
konkas skrev:
mr_loffe skrev:
B230Ft

jaha?? men ja läste nyss här http://svenskavolvo240klubben.se/forum/ … 224b18613d

och då har ET mer hästkrafter m.m

B230ET 9.0:1 182 hk @ 5800 rpm
B230FT 8.7:1 156 hk @ 4800 rpm, 1991- 165 hk @ 4800 rpm

Måste den va bättre för den har mer hästar???

107 Inlägg
31 maj 2006
Trådstartare
#12
opelmtx skrev:
konkas skrev:
mr_loffe skrev:
B230Ft

jaha?? men ja läste nyss här http://svenskavolvo240klubben.se/forum/ … 224b18613d

och då har ET mer hästkrafter m.m

B230ET 9.0:1 182 hk @ 5800 rpm
B230FT 8.7:1 156 hk @ 4800 rpm, 1991- 165 hk @ 4800 rpm

Måste den va bättre för den har mer hästar???

aa de är väl bättre med större motor?

Sänk väl!

Volvo turbo trimmare
195 Inlägg
31 maj 2006
#13
men alltså b230FT e bättre eftersom den som standard har kraftigare stakar, dessutom kan man även utan problem få en b230FK till fulltryckare.. och ge samma effekt som en trimmad FT..
dessutom anser jag b230ft från 92 o fram vara bättre pga den har oljesprut under kolvarna..

opelmtx
31 maj 2006
#14
konkas skrev:
opelmtx skrev:
konkas skrev:

jaha?? men ja läste nyss här http://svenskavolvo240klubben.se/forum/ … 224b18613d

och då har ET mer hästkrafter m.m

B230ET 9.0:1 182 hk @ 5800 rpm
B230FT 8.7:1 156 hk @ 4800 rpm, 1991- 165 hk @ 4800 rpm

Måste den va bättre för den har mer hästar???

aa de är väl bättre med större motor?

Men snälla den är inte bättre för det  som air_denka skrev ft är kraftigare så det håller bättre dvs bättre motor

107 Inlägg
31 maj 2006
Trådstartare
#15
opelmtx skrev:
konkas skrev:
opelmtx skrev:

Måste den va bättre för den har mer hästar???

aa de är väl bättre med större motor?

Men snälla den är inte bättre för det  som air_denka skrev ft är kraftigare så det håller bättre dvs bättre motor

okej... men vilken ska ja satsa på de en FT eller en ET

Sänk väl!

opelmtx
31 maj 2006
#16
konkas skrev:
opelmtx skrev:
konkas skrev:

aa de är väl bättre med större motor?

Men snälla den är inte bättre för det  som air_denka skrev ft är kraftigare så det håller bättre dvs bättre motor

okej... men vilken ska ja satsa på de en FT eller en ET

Ft eller fk helt klart om du vill att sakerna ska hålla för lite trim

34 Inlägg
20 juni 2006
#17
Hellt klart så skaffar du en FT... hela motorn är mycket kraftigare uppbyggd på en sån smile



Sök