3158
Sök

Är det skadligt att sänka laddtrycket från 1.2 till 0.8

123 Inlägg
24 februari 2010
Trådstartare
#1
Tänkte kolla med er om man kan sänka laddtryck från 1.2bar till 0.8bar. Skadar detta? Eller resulterar det i att den går fett och sotar igen? Kan man köpa en sådan där ställbar strypventil så man slipper skruva på wategaten.

Bilen är chipad med steg 3 som ska ha de laddtrycket, men vill köra lite mindre ett tag.


Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
24 februari 2010
#2
haha, du är nog den första som vill sänka sitt laddtryck! smile

det du kan prova först är att plugga slangen som går från Magnetventilen till insuget innan turbon, jag vet inte hur din MV ser ut men det kan nog någon annan fylla i...


8 249 Inlägg
24 februari 2010
#3
Mr Pipen skrev:
Tänkte kolla med er om man kan sänka laddtryck från 1.2bar till 0.8bar. Skadar detta? Eller resulterar det i att den går fett och sotar igen? Kan man köpa en sådan där ställbar strypventil så man slipper skruva på wategaten.

Nejm, det ska´dar inte att sänka trycket och den kommer inte att gå fett. Och nej, du kan inte köpa en pysventil. Men en sådan så kan du bara öka trycket. Du lär skruva på wastegatestaget eller byta klocka.


Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
24 februari 2010
#4
Marlboroman: varför räcker det inte att döda MVn, då går den ju på GLT hela tiden å det borde ju landa runt 0.6-0.7 ifall han har 1.2 som max? eller blir GLT för lågt?


Saab älskare!
4 597 Inlägg
24 februari 2010
#5
Marlboroman skrev:
Mr Pipen skrev:
Tänkte kolla med er om man kan sänka laddtryck från 1.2bar till 0.8bar. Skadar detta? Eller resulterar det i att den går fett och sotar igen? Kan man köpa en sådan där ställbar strypventil så man slipper skruva på wategaten.

Nejm, det ska´dar inte att sänka trycket och den kommer inte att gå fett. Och nej, du kan inte köpa en pysventil. Men en sådan så kan du bara öka trycket. Du lär skruva på wastegatestaget eller byta klocka.

Läs vad han skriver, "STRYPVENTIL" inte för jag vet vad det är, men endå.
Tror dock att det är bättre om du programmerar om boxen, eller så drar du ut MV kontakten, så den går på glt, antagligen 0.4 skulle jag tro


8 249 Inlägg
24 februari 2010
#6
Funkiee skrev:
Marlboroman skrev:
Mr Pipen skrev:
Tänkte kolla med er om man kan sänka laddtryck från 1.2bar till 0.8bar. Skadar detta? Eller resulterar det i att den går fett och sotar igen? Kan man köpa en sådan där ställbar strypventil så man slipper skruva på wategaten.

Nejm, det ska´dar inte att sänka trycket och den kommer inte att gå fett. Och nej, du kan inte köpa en pysventil. Men en sådan så kan du bara öka trycket. Du lär skruva på wastegatestaget eller byta klocka.

Läs vad han skriver, "STRYPVENTIL" inte för jag vet vad det är, men endå.
Tror dock att det är bättre om du programmerar om boxen, eller så drar du ut MV kontakten, så den går på glt, antagligen 0.4 skulle jag tro

Ja...? Du behöver inte tala om att du inte vet, det märks... wink Om man styper luften till wastegaten så ökar laddtrycket. Och så funkar alla stryp / pys / reduceringsventiler. Men jag glömde scenariot där man helt enkelt bygger bort original laddtrycksstyrning till förmån för en manuell. Då kan man sänka laddtrycket, men bara ner till wastegatens grundtryck.

Men använd tillsammans med original laddtrycksstyrning så kan man enbart öka trycket med en pysventil.


Saab älskare!
4 597 Inlägg
24 februari 2010
#7
jag rättade bara ordet, kom inte och öppna käften om vad jag vet och inte vet.


402 Inlägg
24 februari 2010
#8
Det går med "pysventil" också om man kopplar förbi mv med slangen direkt från tryckhuset på turbon till tryckklockan med en "pys/stryp" på, så kan du FÖRSIKTIGT öka trycket från grundladd upp till önskat tryck.wink


517 Inlägg
24 februari 2010
#9
Funkiee skrev:
jag rättade bara ordet, kom inte och öppna käften om vad jag vet och inte vet.

Försök inte rätta "Marlboroman" när det kommer till Volvo Turbo, det har du inget för..


217 Inlägg
24 februari 2010
#10
ErikAxelsson skrev:
Funkiee skrev:
jag rättade bara ordet, kom inte och öppna käften om vad jag vet och inte vet.

Försök inte rätta "Marlboroman" när det kommer till Volvo Turbo, det har du inget för..

hehehe det er helt sikkert big_smile


1 915 Inlägg
24 februari 2010
#11
Läs en gång till, han vill sänka laddtrycket. Inte höja det....


Pinnenpabacken skrev:
Det går med "pysventil" också om man kopplar förbi mv med slangen direkt från tryckhuset på turbon till tryckklockan med en "pys/stryp" på, så kan du FÖRSIKTIGT öka trycket från grundladd upp till önskat tryck.wink

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

402 Inlägg
24 februari 2010
#12
Louksor skrev:
Läs en gång till, han vill sänka laddtrycket. Inte höja det....


Pinnenpabacken skrev:
Det går med "pysventil" också om man kopplar förbi mv med slangen direkt från tryckhuset på turbon till tryckklockan med en "pys/stryp" på, så kan du FÖRSIKTIGT öka trycket från grundladd upp till önskat tryck.wink


Det är ju det jag säger.yikes Man kopplar FÖRBI magnetventilen så att INTE boxen höjer laddet så man endast har grundladd, och därifrån (0.3-0.4bar?) pyser upp laddet till va va de han ville ha? 0.8! Boxen med chippet i höjer ju laddet betydligt mer via mv! Läs själv!!
Senast redigerat av Pinnenpabacken (24 februari 2010)


123 Inlägg
25 februari 2010
Trådstartare
#13
Som jag förstår så är det alltså ingen fara att ställa ner laddtrycket lite, mot de det ska ladda.


7 274 Inlägg
25 februari 2010
#14
Räcker det inte med att inte gasa så himla mycket?...

Annars kan du koppla bort magnetventilen så bilen går på GLT, sen antingen vrida upp GLT'n till det du vill ha eller montera en pysventil.
Men du förlorar säkerheten av att motorn kan sänka laddtrycket om något går fel.


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
25 februari 2010
#15
Jag tänker inte rätta någon av er då jag inte riktigt vet konstruktionen på dessa Göteborgs-moppar...
Har en volvo 3 anslutningar på magnetvetilen: Wastegate, insugstryck och atmorsfärstryck ?

OM den har 3 anslutningar enligt detta system så kan man plugga/delvis strypa anslutningen till atmosfärstrycket för att på så sätt få den att inte kunna reglera upp trycket fullt ut då den inte kan evakuera övertrycket i wastegateslangen ner till atmotsfärstryck. Ju lägre tryck man har i wastegateslangen, ju högre laddtryck får man för er som inte visste.

Bilen kan på detta sätt gå på som exempel mellan 0.8bar och grundladdtryck. Fungerar bra på saabar utan att motorlampan tänds eller det i allmänhet dummar sig. En adaptering kan dock behövas vid återställning till fulltryck smile

Ett mycket bra sätt enligt min mening. And yes my ladies, I've tried it!


163 Inlägg
26 februari 2010
#16
hahaha vilket kring detta blev...han ville sänka och inte höja...och de finns folk som tror dom vet och folk som vet vad dom skriver...

448 Inlägg
3 augusti 2010
#17
jag vill också sänka laddet på min ford probe, dock kan jag inte lyckas, har testat med pysventil osv.

Xzit

#2573
1 489 Inlägg
3 augusti 2010
#18
XzitXR3I skrev:
jag vill också sänka laddet på min ford probe, dock kan jag inte lyckas, har testat med pysventil osv.

Men det står ju här uppe hur du ska göra..?

• Även den starka måste ta i när han skiter

3 120 Inlägg
3 augusti 2010
#19
Det enklaste är att montera en stoppskruv under gaspedalen så man inte kan ge full gas, då slipper man fullt laddtryck. Varför krångla till det...


448 Inlägg
3 augusti 2010
#20
någon som kan förklara lösningen på en "for dummies" sätt? smile

Xzit


Sök