GroundX skrev:
PH_ skrev:
Kamerorna är designade att känna igen reg-skyltar, inte spionera på folks privatliv och vad skulle en kamera i en polisbil se som inte polismannen ser. Tycker ni att det är kränkande att poliser kan se er också?
Stämmer. Reggskylten i sin tur kan kopplas till ägaren på bilen. Skillnaden mellan vad polismannen ser och kameran ser är att det kameran ser direkt kan läggas in i en databas för att registrera vart folk och befunnit sig och när.
Yes, exakt. Precis som jag skrev lite längre ner kan samma sak göras av privatpersoner. SMS till VV (eller vilken statlig instans som nu har detta nuförtiden ) sedan ett SMS till Eniro så har helt underbart smidigt adress, telefonnummer och vägbeskrivning, till ägaren av bilen med sökta regnumret, på minuter hamnat hos en potentiell bil/inbrottstjuv.
DET är skrämmande.
Att polisen har de möjligheterna att snabbt samköra detta med diverse register fyllda med folk som begått ofog är väl bara helt underbart?
Sedan ATT tekniken möjliggör att registrera vart folk har befunnit sig är en sak, hurvida det är praktiskt möjligt och vad det skulle göra för nytta eller skada är en annan sak. "With great powers comes great responsibility" men återigen kan jag inte förstå varför man överhuvudtaget skulle vilja spara dessa och kartlägga våra bilisters resor till och från jobb, dagis, matvaruaffär osv. Hade man däremot gjort det hade jag stått först, nej jag hade stått på andra plats bakom dig, i kön av förbannade invånare i detta landet lagom.
GroundX skrev:
PH_ skrev:
Sen fotar polisbilen en bil som är helt grön så har de ju ingen nytta av informationen ändå. Jag menar, om polisen fotar din bil på väg till jobbet vad har han för glädje av det? Polisen kan ju med lätthet dra fram hemadress, jobbadress, vad du kör för bil osv osv ur andra register om de skulle behövas i alla fall. Till och med en privatperson (även kriminella sådana) kan ju för fan kolla upp dig i din bil och var du bor med ett enkelt SMS. DET är mer skrämmande för mig än detta harmlösa förslag.
Så all information måste vara till "nytta"? Och visst är just detta förslag tämligen harmlöst, det kan jag hålla med om. Men när ska vi få vara i fred då? Kör du för fort så är en kamera där och tar en bild, snart används samma kameror för att registrera hur snabbt du åkt mellan kamerorna och räknar på så vis ut medelhastigheten. Kommer ditt körkort snart innehålla RFID som kan scannas på samma sätt som detta av polisen?
Ja all information måste väl ändå vara till "nytta" för att de ska spara den? Det är väl ändå sunt förnuft (okej det är svenska staten vi talar om så möjligheten till att fucka ur är som alltid överhängande men nu bortser vi från det) och som jag ser det får man vara ifred precis så mycket man vill så länge man sköter sig.
Sköter sig man inte så vet man ju att man blir drabbad av böter och är det inte lite det som är tjusningen med att bryta mot reglerna också? Lite daglig civilolydnad tror jag är bra för själen
![wink](img/smilies/wink.png)
GroundX skrev:
PH_ skrev:
Något paranoida människor borde oroa sig mer över är tjänster som Google Streetview och privatägda bevakningsföretag.
Till viss del ja. I dagsläget samlar google bara in grafiska statiska data. När de börjar göra samma sak i realtid börjar det bli riktigt skrämmande, men jag kan lova dig att de har tankarna.
Grafiska statistiska data? Ja huvaligen. Vem har gett Google tillstånd att göra detta? Vad är det för information de egentligen samlar in? Vart lagras allt som sållas bort? Ett så stort maskineri som Google börjar bli så bör man verkligen vara orolig. Det finns inte en janne som vet när Googles agenda och ägarintressen ändras och det bör man som sagt va vara orolig för om man är något det minsta paranoid.
GroundX skrev:
PH_ skrev:
Nu är ju GroundX den enda i denna tråd som grinat illa hittills men än då.
Ja, är det inte skrämmande hur folk börjar bli övervakningsneutrala? Nu var det i och för sig inte just detta förslag jag är oroad över, utan övervakningsmentaliteten i stort. Många bäckar små...som man brukar säga.
Jag vet inte om man ska säga övervakningsneutrala eftersom jag inte tycker det handlar om någon direkt övervakning och jag personligen tyckte att fördelarna vägde upp nackdelarna rätt fort. Absolut, många bäckar små men när det handlar om att få bort trafikfarliga bilar, trafikfarliga personer, brottslingar och annat skräp från vägarna känns definitivt värt det.
Återigen, det enda som är skrämmande enligt mig är att privatpersoner fortfarande kan få ut såpass mycket information från bara ett regnummer.