3154
Sök

Vad får jag för konsekvenser om jag kapar orginalfjädrarna på min V40?

1 827 Inlägg
21 mars 2010
#41
Scorpio skrev:
KammaDej skrev:
myran skrev:
Tänk på att många nyare bilar har progresiva fjädrar. Dvs olika delar av fjädern har olika hårdheter.

Så den kan vara hård i ena änden och mjuk i andra.

En sån fjäder blir helt fel om man kapar. dvs den kan bli jättesvampig om man tar av den hårda enden.. och tvärt om dvs stenhård om man tar bort den mjuka delen.

Som du säger själv. köp riktiga sänkfjädrar eller helt andra stötdämpare.

du kan inte mena allvar? tror du verkligen att en fjäder kan bli mjukare då man kapar den? oavsett hur hård lindningen är som man kapar bort..

Jag håller med Myran där kapar du fel del av fjädern så kan den bli svampigare ja. Ska man kapa ska man kapa där det är mest mellanrum mellan varven då fjädern är mjukare där.
Orginal fjädrar är oftast mjuka i mitten och hårda upptill och nertill och "sport/sänknings" fjädrar är hårda upptill och mjuka ner till.
Om du fortfarande inte tror mig så jämför en org med en sänk fjäder så ser du skillnaden

Men jösses, du måste väl förstå att en topplagring (vilket fjädern kommer vila på istället) är hårdare än en fjäder även om det är täta varv? KammaDej har helt rätt här...

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

1 893 Inlägg
21 mars 2010
#42
-Brink- skrev:
Nån som har en bild på en s/v40 som har 60/40mm sänkning?

Kolla min! H&H sänk fjädrar. 60/40.
Varför tror folk att tex stöt dämpare slits hårdare iom att de jobbar i ett annat läge? Man kör ju fortfarande på samma underlag, de har fortfarande samma jobb.
Det är försäljar snack!
Säljaren tjänar ju mera om han får krängt på dig inte bara fjädrar, utan dämpare också.
Självklart sitter det ett helt gäng med folk där ute som är berg säkra på att jag snackar BS. Men jag säger bara... Tänk själv!

Hur mycket är tre varv? Låter mycket!
Jag skulle inte vilja ha min lägre. (Utseende mässigt vist! Men redan nu har man vissa svårigheter.)


Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
21 mars 2010
#43
Dämparna tar stryk å garanterat så tar bussningar med mera ocskå stryk av det.

Men om du nu skal kapa 3-4 varva varför då inte bar ta bort fjädern å köra utan den kommer ju ligga på genomslaggummit ändå å då gör ju fjädern ingen nytta.

V40 finns det ju coilovers till det e väll den enda vägen att går för att få den riktigt låg utan att du pajjar nått. Fast det kommer ju fortfarande slita på busingarna.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

12 086 Inlägg
21 mars 2010
#44
Eisenhut skrev:
Scorpio skrev:
KammaDej skrev:
du kan inte mena allvar? tror du verkligen att en fjäder kan bli mjukare då man kapar den? oavsett hur hård lindningen är som man kapar bort..

Jag håller med Myran där kapar du fel del av fjädern så kan den bli svampigare ja. Ska man kapa ska man kapa där det är mest mellanrum mellan varven då fjädern är mjukare där.
Orginal fjädrar är oftast mjuka i mitten och hårda upptill och nertill och "sport/sänknings" fjädrar är hårda upptill och mjuka ner till.
Om du fortfarande inte tror mig så jämför en org med en sänk fjäder så ser du skillnaden

Men jösses, du måste väl förstå att en topplagring (vilket fjädern kommer vila på istället) är hårdare än en fjäder även om det är täta varv? KammaDej har helt rätt här...

Sänker man en progressiv fjäder så ska man kapa den hårda delen. Den mjuka trycks ihop så fort du sänker bilen och är bara till för att fjädra ur så den inte ramlar ur fjädertallriken.
Ang bussningar så kan man ju släppa dom o skruva åt i sitt nya arbetsläge, då borde dom ju inte slitas mer än innan kan jag tycka.
Senast redigerat av JapMax (21 mars 2010)

3 860 Inlägg
21 mars 2010
#45
MattiasH skrev:
spokenratt skrev:
Dämparnas livslängd kortas, bussningar tar mer stryk... precis som Chrille855 skrev... Hade nog föredragit o köpa sänkfjädrar i stället för o kapa o dämpare när man ändå är igång. Kapa känns som en lite väl "bonnig" lösning på en så pass ny o fin bil wink

Varför far bussningar och dämpare mer illa av kapade fjädrar än motsvarande sänksats?

Menade att orginal dämparna tar mer styrk om man sänker med fjädrar eller kaar orginalarna, men bussningar o annat tar ju mer stryk av en "riktig" sänkning också.. sorry , lite otydligt wink

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

1 291 Inlägg
22 mars 2010
#46
spokenratt skrev:
MattiasH skrev:
spokenratt skrev:
Dämparnas livslängd kortas, bussningar tar mer stryk... precis som Chrille855 skrev... Hade nog föredragit o köpa sänkfjädrar i stället för o kapa o dämpare när man ändå är igång. Kapa känns som en lite väl "bonnig" lösning på en så pass ny o fin bil wink

Varför far bussningar och dämpare mer illa av kapade fjädrar än motsvarande sänksats?

Menade att orginal dämparna tar mer styrk om man sänker med fjädrar eller kaar orginalarna, men bussningar o annat tar ju mer stryk av en "riktig" sänkning också.. sorry , lite otydligt wink

Varför skulle stötdämpare fara illa av lägre ride-height? Bussningar också för den delen?


276 Inlägg
23 mars 2010
#47
en av konsekvenserna borde bli att den blir lägre smile hehe...


378 Inlägg
24 mars 2010
Trådstartare
#48
Henjer skrev:
en av konsekvenserna borde bli att den blir lägre smile hehe...

De som är meningen ju wink

Ask any racer, any real racer. It doesn't matter if you win by an inch or a mile; winning's winning.

378 Inlägg
20 april 2010
Trådstartare
#49
Någon som vet hur många millimeter de sänker om man skulle kapa 2-3varv på fjädrarna?
Och nej, bryr mig inte om fjädrarna som sitter på. Har andra liggande. Tacksam för svar smile

Ask any racer, any real racer. It doesn't matter if you win by an inch or a mile; winning's winning.

493 Inlägg
3 maj 2010
#50
Tjena! lägg några kronor extra och köp nya sänkfjädrar istället. dom e oftast grövre än orginal för att inte dämparna ska slå igenom. monterade nyligen på min egen v40, 60/40 sänkning och jag har, trots både fjädrar och hårdare dämpare problem med brigång vid ojämnheter, så köp fjädrar som är tänkta för ändamålet istället för att hålla på med kapning och sånt skit...

Googlemaster

378 Inlägg
6 maj 2010
Trådstartare
#51
Elot skrev:
Tjena! lägg några kronor extra och köp nya sänkfjädrar istället. dom e oftast grövre än orginal för att inte dämparna ska slå igenom. monterade nyligen på min egen v40, 60/40 sänkning och jag har, trots både fjädrar och hårdare dämpare problem med brigång vid ojämnheter, så köp fjädrar som är tänkta för ändamålet istället för att hålla på med kapning och sånt skit...

Tack för svaren. Men kände mig tvungen att prova kapa. Tog 2,5 varv och jag kan säga att den är lagom låg smile Har cirka 5-6cm till balken fram. Och helt plötsligt kände jag mig tvungen att köpa nya fjädrar smile Jaja, kommer väll snart.

Ask any racer, any real racer. It doesn't matter if you win by an inch or a mile; winning's winning.


Sök