3378
Sök

Varför är Photoshop så dyrt?

NissanMotorsport
1 mars 2010
Trådstartare
Ja, varför? vill dom inte sälja till privatpersoner eller vad?

pris exempel på CS3, vad ligger då CS4 på?

Photoshop CS3 Uppgradering                        2 775kr
Photoshop CS3 Nyköp                                 10 075kr 
Photoshop CS3 Extended Uppgradering          6 175kr 
Photoshop CS3 Extended Nyköp                   15 175kr 
Photoshop CS3 Uppgradering från Elements    8 975kr 

http://www.moderskeppet.se/photoshop/cs3/priser.php

Inget snack om olaglig nedladdning här, vill inte ha tråden låst!
Senast redigerat av NissanMotorsport (1 mars 2010)

Försöker iaf
12 819 Inlägg
1 mars 2010
Varför det är så dyrt? Tycker det är rätt självklart.

Det är ett avancerat program smile

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

NissanMotorsport
1 mars 2010
Trådstartare
te_wik skrev:

Mvh Tommy

jajo men 10.000 kr låter lite överdrivet i mina öron iaf.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
1 mars 2010
NissanMotorsport skrev:
te_wik skrev:

Mvh Tommy

jajo men 10.000 kr låter lite överdrivet i mina öron iaf.

Ja men vad kostar tex office paketet?

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

VW-nörd?
4 332 Inlägg
1 mars 2010
Håller me om att de e jävligt mkt pengar...därför man använder gratisalternativ istället och de kommer falla på eget grepp. Liksom MS och deras Officepaket.
Nu erbjuder ju iaf MS ett hem/studentpaket för office fr under tusingen och det innehåller väl egentligen de program de flesta behöver, men snart tycker iaf jag att OpenOffice är ikapp...som är gratis.

CS4 ligger runt 15000 för den värsta varianten förresten du som undrade smile
Men du har ju konsumentversioner för under tusingen, Elements bör väl räcka för de flesta?
Tror dock att de kommer tvingas sänka tids nog ju fler gratisalternativ som dyker upp

8 886 Inlägg
1 mars 2010
Adobe riktar sig först och främst till företag med Photoshop det är en del av förklaringen till priset.
Sedan vill man ju tjäna pengar på sin produkt och med höga utvecklingskostnader så drar det lätt i väg i pris.

Fotograf på tierpidag.se

711 Inlägg
1 mars 2010
Och även för att Adobe är den (troligtvis) största aktören på marknaden. Alla vet vad Photoshop är, så nästan så att .psd-filer är en standard inom industrin.

Likaså har Microsoft fått monopol på dokumentbehandling - vilka företag säger "Nej, vi kan inte ta emot .doc/.docx-filer, vi använder inte M$ Word".

Sen finns det förvisso endel program som är likvärdiga när det gäller Microsofts Office-program, men få program är i klass med Photoshop, samt de övriga programmen i Adobes flotta (Illustrator, InDesign, Flash After Effects osv).

463 Inlägg
1 mars 2010
Gratisalternativ är t.ex GIMP som är väldigt kraftfullt, dock inte lika snyggt som photoshop, beroende på vad man vill göra kan man eventuellt klara sig med photoshop online som också är gratis.

Legitimerad besserwisser
921 Inlägg
1 mars 2010
paint.net finns också, gratisprogram.

Certifierad besserwisser
308 Inlägg
1 mars 2010
Jag tycker att det är ganska självklart. Programmet kostar mycket att utveckla i relation till hur många som köper det. Jämför med ett spel som tar ungefär lika lång tid att utveckla men som köps i ofantligt mycket större mängder.

Att PS dessutom är industristandard gör det ju inte direkt billigare heller. Men det finns ju billigare versioner av PS för hemmaanvändaren, elements gör det som 95% av alla skulle behöva av ett bildredigeringsprogram. Det gör dessutom konkurrenternas program, samt många av gratisalternativen. De allra flesta som sitter och drar hem PS CS-suits olagligt behöver inte dess funktioner utan skulle klara sig ypperligt med ett billigare eller gratis alternativ.
Senast redigerat av Sheba (1 mars 2010)

Tänk vad tråkig bilvärlden hade varit om alla gillade samma bilar.

Fotograf
223 Inlägg
1 mars 2010
Jag köpte mitt cs3 extended för 2300:- på blocket i obruten förpackning wink Dock är mitt på Engelska men det fungerar iaf wink

Ha det gott.

Mvh
Senast redigerat av M_Fotograf (1 mars 2010)

/M_fotograf

Fisketokig
2 997 Inlägg
1 mars 2010
Inte så mycket med rätta målgruppen. Det är fildelingen som gjort att det hamnat i var och varannan dator där 500:- ändå vore dyrt.

Är du en fotograf och kör eget med det som huvudsaklig inkomstkälla och sen ställer det i jämförelse med vad du får ut av programmet. På 10.000 drar du bort 2.000 i moms direkt och sänker din lön med kvarvarande 8000:- som du inte skattar för. Sen är det som sagt betydligt billigare för en uppgradering.
En seriös fotosession drar in så det täcker en sån.

Finns betydligt dyrare program bara det att fler folk har en digitalkamera än en cnc-maskin i hemmet wink

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

VW-nörd?
4 332 Inlägg
2 mars 2010
steifan skrev:
Som student får man betala 2359,00 kr för Adobe Photoshop CS4 plus.

"Nice 2 know"

Jao...vilket betyder att de har väldigt stora marginaler på programmen, så e de ju...gäller alla stora programvarutillverkare..finns gott o ta av o ge rabatter hitan o ditan så man ska tro att man gör ett klipp wink

Angående att piratkopieringen höjt priserna är ganska fel, priserna har snarare sjunkit med åren.
Förr kostade Office definitivt uppåt 8 papp, och då var lönerna bra mkt lägre osv osv...så man kan ju inte skylla allt på pirater, även om de hade förenklat.
Som att skylla globala uppvärmningen på alla bilar som tutar runt...bara. Finns lite fler faktorer liksom smile

2 079 Inlägg
2 mars 2010
Laddade ner cs4 testversion för ett tag sedan och när de 30 testdagarna är slut så är det bara att högerklicka på bilderna, öppna med cs4 och trycka på exit när man skriva in licensnyckeln, tyckte det var ganska oväntat. men bra

Cars were invented to have a faster way of fleeing from Chuck Norris. Not to be outdone, Chuck Norris invented the car accident.

Certifierad besserwisser
308 Inlägg
2 mars 2010
Mortalis skrev:
steifan skrev:
Som student får man betala 2359,00 kr för Adobe Photoshop CS4 plus.

"Nice 2 know"

Jao...vilket betyder att de har väldigt stora marginaler på programmen, så e de ju...gäller alla stora programvarutillverkare..finns gott o ta av o ge rabatter hitan o ditan så man ska tro att man gör ett klipp wink

Angående att piratkopieringen höjt priserna är ganska fel, priserna har snarare sjunkit med åren.
Förr kostade Office definitivt uppåt 8 papp, och då var lönerna bra mkt lägre osv osv...så man kan ju inte skylla allt på pirater, även om de hade förenklat.
Som att skylla globala uppvärmningen på alla bilar som tutar runt...bara. Finns lite fler faktorer liksom smile

Att det är billigare till studenter handlar mer om att det är bättre att sälja något för en billig peng än inte alls. Varje sälj av en mjukvara är extra pengar i kassan. Det är bättre att sälja ett program för 100:- än att inte sälja det alls, men man kan inte sälja det för 100:- till alla, för då täcker det inte kostnaden för att utveckla det. Man kan ju se det som att de som betalar 15 papp helt enkelt väger upp för studenterna som pröjsar under 3. Man kan inte se en mjukvara som en materiell sak som har en marginal att leka med. Det handlar om att täcka utvecklingskostnader och få pengar till att bidra till utvecklingen av nästa version också.

Du har helt rätt i ditt andra påstående. Stör mig på folk som säger att piraterna är att skylla för dittan och dattan. Om något så har de breddat marknaden, både för mjukvaruutvecklare och musiker.

Tänk vad tråkig bilvärlden hade varit om alla gillade samma bilar.

Fotograf @ Team Insane Racing
1 781 Inlägg
2 mars 2010
sen har du ju moduleringsprogramet Alias Maya... en produktnyckel går lös på 70.000:-

Team Insane Racing

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
4 mars 2010
Det är mycket pengar. Jag tycker personligen att det är värt det, p.g.a mitt jobb (gav närmare 40.000 kr för ett Adobe CS4 Master Collection när det släpptes). Men mycket beror nog på att dom mer eller mindre knappt har någon "värdig" konkurrens emot sig. Dom kan ta överpriser utan att förlora på det, för ingen annan tillverkare har samma utbud av program o.s.v.

På sätt och vis är det lite synd, men å andra sidan så är det så det är... och vill man inte betala så finns det alternativ wink

340 Inlägg
4 mars 2010
Delar Hexenhammars åsikter, mycket pengar men för oss jobbar med det är det en självklarhet. Programmet är otroligt kompetent och jag skulle inte klara mig en dag utan Production Premium eller Master Collection.
Snickaren behöver sin verktygslåda och vi fotografer och filmare behöver våra.

/Ellemark
www.oepmedia.se
Bil: Audi TTS

Sök