3503
Sök

Bmw E36 M3 3,2 VS Nissan Skyline R32 GTR

283 Inlägg
4 mars 2010
Trådstartare
#121
jag har hört att e46 år långsammare är e36?


Allmänt envis
12 512 Inlägg
4 mars 2010
#122
E46 har väl lite mer långrese-potential än E36, men att den skulle vara sämre runt en bana har jag inte förstått det som. Tvärt om skall det vara en mer kompetent bil, moderat viktpåslag och starkare motor tyder på det smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

283 Inlägg
4 mars 2010
Trådstartare
#123
Rquired skrev:
E46 har väl lite mer långrese-potential än E36, men att den skulle vara sämre runt en bana har jag inte förstått det som. Tvärt om skall det vara en mer kompetent bil, moderat viktpåslag och starkare motor tyder på det smile

min mamma har en e46 cuope smile igen m3 men ändå känns den väldigt bra balanserad.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
4 mars 2010
#124
ralle_xtreme skrev:
Rquired skrev:
E46 har väl lite mer långrese-potential än E36, men att den skulle vara sämre runt en bana har jag inte förstått det som. Tvärt om skall det vara en mer kompetent bil, moderat viktpåslag och starkare motor tyder på det smile

min mamma har en e46 cuope smile igen m3 men ändå känns den väldigt bra balanserad.

Jo, just balansen är Bmws triumfkort. Och E46 är duktig på detta smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

3 120 Inlägg
4 mars 2010
#125
Jag har gott om tider från AMS, men inga tider för GTR:en i de tabellerna så tiderna jag angav var tider från "Best Motoring".
Enligt samma tabell går M3 E46 CSL på 492,75s.
Tiden runt ringen kan ju skilja beroende på vilket varv man mäter, dock tror jag att Best Motoring mäter ett likadant varv varje gång, annars blir det ju virrigt. Helt rätt blir det ju inte förrän man mäter samma dag med samma förare och fabriksdäcken.
Senast redigerat av viccoA (4 mars 2010)


Allmänt envis
12 512 Inlägg
4 mars 2010
#126
viccoA skrev:
Jag har gott om tider från AMS, men inga tider för GTR:en i de tabellerna så tiderna jag angav var tider från "Best Motoring".
Enligt samma tabell går M3 E46 CSL på 492,75s.
Tiden runt ringen kan ju skilja beroende på vilket varv man mäter, dock tror jag att Best Motoring mäter ett likadant varv varje gång, annars blir det ju virrigt. Helt rätt blir det ju inte förrän man mäter samma dag med samma förare och fabriksdäcken.

Men det ger i alla fall en indikation på vad bilen är kapabel till, och i det här fallet tycker jag det gav en tydlig indikation på att M3 i alla fall inte går sämre i kurvan än vad R32an gjorde smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

smurfidunder
327 Inlägg
4 mars 2010
#127
Vad är det för e30 du har nu?

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk

283 Inlägg
4 mars 2010
Trådstartare
#128
dundersmurfen skrev:
Vad är det för e30 du har nu?

det är en rostfri och jag skojar inte. den är rostfri smile e30 320 men coilovers och 325 bakvang och lite smått och gott. den saknar en riktig motor. ful färg är det med hmm


806 Inlägg
5 mars 2010
#129
R32an alla dagar i veckan, den är så mycket råare och nej jag gillar inte e36an. Nej en m3a svänger inte bättre än plast raketen den har ju som sagt 40 hk mer och gjorde 2 sek snabbare runt ringen:S

jag anser att r32an är så mycket mer race med, titta bara ser ut som en sop hög inuti och är hård å jävlig, det ända nissan la ner tid och pengar på var för att bygga den ultimata (inte för att en 3.2 liters sugis är dåligt heller).

Annars finns ju Alpina b3 e46 för runt samma pengar, som är så jävla mycket snyggare än båda bilarna

http://www.blocket.se/jonkoping/BMW_Alp … 15&w=3

jag menar kolla på den här, lite över r32ans pris klass, men fan kolla på den. Man skulle ju kunna äta upp den, och ha porr med den m,m
Senast redigerat av lodiseN (5 mars 2010)


smurfidunder
327 Inlägg
5 mars 2010
#130
Ge ppf dom pengarna som du skulle lägga på en eventuell skyline. Så får du en 600kusars jätteräser. Kanske blir lite stålar över till lite lack och fälgar å lite annat som stötisar... Det blir grymmast helt klart wink

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk

806 Inlägg
5 mars 2010
#131
600 kusars jätte räser på ppf för 100k hmm:P


Allmänt envis
12 512 Inlägg
5 mars 2010
#132
lodiseN skrev:
R32an alla dagar i veckan, den är så mycket råare och nej jag gillar inte e36an. Nej en m3a svänger inte bättre än plast raketen den har ju som sagt 40 hk mer och gjorde 2 sek snabbare runt ringen:S

jag anser att r32an är så mycket mer race med, titta bara ser ut som en sop hög inuti och är hård å jävlig, det ända nissan la ner tid och pengar på var för att bygga den ultimata (inte för att en 3.2 liters sugis är dåligt heller).

Annars finns ju Alpina b3 e46 för runt samma pengar, som är så jävla mycket snyggare än båda bilarna

http://www.blocket.se/jonkoping/BMW_Alp … 15&w=3

jag menar kolla på den här, lite över r32ans pris klass, men fan kolla på den. Man skulle ju kunna äta upp den, och ha porr med den m,m

Tja, 40hp mer i M3 är ju av underordnad betydelse när R32 accelererar snabbare trots detta. Tacka 4WD för det antar jag. Så egentligen är M3 2sek snabbare runt ringen trots att R32 accelererar snabbare rakt fram, och om de 2sek inte kommer från att M3 är snabbare, måste de komma från att den går bättre i kurvorna? Inte bara på en bana, utan i ett flertal exempel presenterade av ViccoA.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Meister
6 763 Inlägg
5 mars 2010
#133
Rquired skrev:
lodiseN skrev:
R32an alla dagar i veckan, den är så mycket råare och nej jag gillar inte e36an. Nej en m3a svänger inte bättre än plast raketen den har ju som sagt 40 hk mer och gjorde 2 sek snabbare runt ringen:S

jag anser att r32an är så mycket mer race med, titta bara ser ut som en sop hög inuti och är hård å jävlig, det ända nissan la ner tid och pengar på var för att bygga den ultimata (inte för att en 3.2 liters sugis är dåligt heller).

Annars finns ju Alpina b3 e46 för runt samma pengar, som är så jävla mycket snyggare än båda bilarna

http://www.blocket.se/jonkoping/BMW_Alp … 15&w=3

jag menar kolla på den här, lite över r32ans pris klass, men fan kolla på den. Man skulle ju kunna äta upp den, och ha porr med den m,m

Tja, 40hp mer i M3 är ju av underordnad betydelse när R32 accelererar snabbare trots detta. Tacka 4WD för det antar jag. Så egentligen är M3 2sek snabbare runt ringen trots att R32 accelererar snabbare rakt fram, och om de 2sek inte kommer från att M3 är snabbare, måste de komma från att den går bättre i kurvorna? Inte bara på en bana, utan i ett flertal exempel presenterade av ViccoA.

Jag skulle vilja se en tid 100-200. Då har skylinen ingen fördel av fyrkrafset. Tvärt om.


7 120 Inlägg
5 mars 2010
#134
Förlorar ju mer kraft ut till hjulen med 4WD.. Så bättre acceleration original har M3an om man bortser från 0. tongue

Allmänt envis
12 512 Inlägg
5 mars 2010
#135
Genomsnittshastigheten för M3 om den körde 2 mil ringen på 8min 20sek är knappt 145km/h, och strax där under för R32. Skulle nog tro att fyrhjulsdriften hjälper mer än skälper med att få ner kraften till drivhjulen.

Tider för M3 åtminstone, japsen har de däremot inte testat:
0 - 80 km/h     4,3 s
0 - 100 km/h     5,7 s
0 - 120 km/h     8,0 s
0 - 140 km/h     10,0 s
0 - 160 km/h     12,5 s
0 - 180 km/h     16,2 s
0 - 200 km/h     20,5 s

http://www.einszweidrei.de/

The first 2.6 L RB26DETT featured twin-turbochargers and produced around 280 HP (206 kW) @ 6800 rpm and 260 ft/lb (353 Nm) @ 4400 rpm. The last series of the RB26DETT produced 280 PS (206 kW) @ 6800 rpm and 289 ft/lb (392 Nm) @ 4400 rpm. However, several stock (unmodified) engines have been dyno tested and reported to obtain closer to the 320 HP mark. The reason for this discrepancy is a gentlemen's agreement between Japanese automakers to limit the advertised horsepower of any vehicle to 280 PS (276HP)

http://en.wikipedia.org/wiki/Nissan_RB_engine

För övrigt var detta rätt intressant, hade varit kul att veta hur mycket bilen som satte 8.22 gav. Låg den också på "320hp sträcket" visar det skillnaden mellan bilarna ännu tydligare. Dessutom har R32 "officiellt" mer vridmoment än M3, om än marginellt. Frågan är hurvida det skiljer något mellan officiella siffran och den verkliga, så som det påstås skilja i hästkrafter.

Men förutsatt ovanståede stämmer har Nissan;
-Minst lika mycket effekt
-Marginellt mindre vikt med sina 1430kg (Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Nissan_skyline)
-Turbo
-Fyrhjulsdrift (En tveksam fördel/nackdel dock)

Och är trots detta 2sek efter.
Senast redigerat av Rquired (5 mars 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

ClubJDM.se
1 608 Inlägg
5 mars 2010
#136
Spara lite till o köp en NSX type-r istället så spöar du de mesta på bana..


dARKiE
5 031 Inlägg
5 mars 2010
#137
Svaret är enkelt.

"älskar att åka brett"

Tag Skylinen, M3;orna åker man inte brett med hela dagarna (klart det händer en liten ibland), dem njuter man av och tar hand om. Enligt min åsikt.
Senast redigerat av Darkie (5 mars 2010)

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

"Unloaded"
1 557 Inlägg
5 mars 2010
#138
JDMy00 skrev:
Spara lite till o köp en NSX type-r istället så spöar du de mesta på bana..

"lite till" Ja du.. en NSX går väl lös för runt vadå, 250k? Dyra som as, men sant att de är fan så mkt häftigare, porrigare ljud än Vtec på 3 liter och 6 cylindrar är svårt att slå =P Samt formen, älskar de smile

"When innovation meets passion!"

3 113 Inlägg
5 mars 2010
#139
R32'an helt klart enligt mig.. vem vill ha bajs mellan wäxlarna? tongue hehe.. skämt åsido.

Semper Fi

453 Inlägg
6 mars 2010
#140
Köp r32:an. Grymt feta bilar och ovanliga. E36:or ploppar det ju upp lite varstans. Om du ville ha en banbil som är lite ovanlig så tag skylinen. Gå in på t.ex rejsa.nu och titta efter hur många banåkar m3 e36 och r32 gtr du hittar så ser du snabbt vilken som är vanligast wink
(Hint: det kryllar av m3or) tongue



Sök